ایرنا: وزیر امور خارجه ایران وجود تروریسم، افراط‌گرایی و مواد مخدر در منطقه را ناشی از دخالت‌های سیاسی خارجی عنوان کرد. محمدجواد ظریف که در چهارمین اجلاس روند استانبول برای افغانستان سخن می‌گفت، تاکید کرد: متاسفانه این تهدیدات که رو به تزاید است، شرایط نامناسبی را برای برخی کشورهای منطقه ایجاد کرده است که عمده این مشکلات ریشه خارجی دارد. او با بیان اینکه نباید ملت‌های منطقه که درگیر این مشکلات هستند تنها باشند، حل این مشکلات نیازمند راه‌حل جهانی و مشارکت همه کشورهای جهان است، از لزوم داشتن نگاه واقع‌بینانه برای حل این مشکلات سخن گفت و تاکید کرد: مسائل و مشکلات گذشته منطقه می‌تواند در پیدا کردن راه‌حل‌های مناسب راهگشا باشد.

ظریف خطاب به حاضران در نشست یادآور شد: اجازه دهید امیدوار باشیم با خروج نیروهای خارجی از افغانستان یکی از زمینه‌های واقعی رشد افراط‌گرایی در منطقه برچیده می‌شود، چرا که بیشتر مسائل و مشکلات موجود منطقه در نتیجه دخالت‌های آشکار برخی کشورها شکل گرفته است. او با بیان اینکه افغانستان در حال حاضر بیش از هر چیزی نیازمند صلح و ثبات است و تحقق این مهم تنها با تلاش و کوشش همه کشورهای منطقه امکان‌پذیر است، گفت: «همه ما باید به برقراری صلح و ثبات در افغانستان کمک کنیم تا افغانستان به آرزویی که مردم این کشور سال‌ها انتظار تحقق آن را دارند، برسند.» چهارمین اجلاس روند استانبول برای افغانستان روز جمعه به میزبانی کشور چین درپکن برگزار شد. نمایندگان ۴۶ کشور آسیایی و مجامع بین‌المللی در این اجلاس شرکت کردند تا درباره بهبود ثبات و صلح امنیت در افغانستان بحث و گفت‌و‌گو کنند.

میزبانی عضو ارشد چین از ظریف

همچنین ظریف روز گذشته میهمان یانگ جیه چی، عضو ارشد شورای دولتی چین بود. در این نشست که در حاشیه اجلاس مزبور برگزار شد، دو طرف پیرامون موضوعات دوجانبه و راه‌های افزایش همکاری‎ها، تحولات منطقه‎ای، بحران تروریسم و افراطی‌گری و آخرین وضعیت مذاکرات ایران و کشورهای گروه ۱+۵ گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند. محمدجواد ظریف در این ملاقات، روند مناسبات دو کشور را رو به گسترش خواند و با اشاره به دیدارهای سران دو کشور و همچنین تماس‎های میان دو کشور در سایر سطوح عالی به‌ویژه در یک سال اخیر، تاکید کرد: «چین دوست درازمدت و شریک نزدیک ایران است.» او اهتمام دو طرف به پیگیری و اجرای توافقات به عمل آمده را زمینه‌ساز توسعه هر چه بیشتر مناسبات در حوزه‎های مختلف بر شمرد. وزیر امورخارجه ایران ضمن تشریح روند مذاکرات هسته‎ای برای رسیدن به توافق جامع گفت: «ما معتقدیم حصول توافق جامع در مدت زمان باقی‌مانده هنوز امکان‌پذیر است و چین نیز با توجه به همکاری خوب در روند مذاکرات می‎تواند در زمان باقی‌مانده نیز تلاش موثر خود را در این زمینه به‌کار گیرد.»