گروه خودرو: درحالی‌که خودروسازان مدت‌ها است در انتظار تعیین قیمت تندر ۹۰ به‌سر می‌برند، روز گذشته رئیس شورای رقابت از تعیین تکلیف نهایی قیمت این خودرو خبر داد. رضا شیوا روز گذشته در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم در شرایطی از ثبات قیمت تندر۹۰ تا پایان امسال خبر داد که پیش از این قیمت‌هایی که از سوی شورای رقابت برای محصولات خودروسازان تعیین شده بود، تا حدودی به قیمت‌های موردنظر خودروسازان نزدیک بود در حالی‌ که این اتفاق در مورد تندر رخ نداد.

حال با توجه به اینکه تولید تندر با افتی چشمگیر همراه شده است، دو تحلیل از سوی کارشناسان در رابطه با تصمیم اخیر شورای رقابت و همچنین رفتار خودروسازان در رابطه با قیمت تندر-۹۰ وجود دارد.

نخستین تحلیل این است که شورای رقابت در رابطه با تعیین قیمت تندر به گلایه‌های خودروسازان مبنی‌بر زیان‌ده بودن تولید این خودرو با قیمت‌های فعلی توجهی نکرده هر چند که رنو نیز حاضر به کاهش قیمت قطعات خود نیست.

به این ترتیب ثبات قیمت تندر به بحران این روزهای این خودرو به دلیل حاشیه زیان بالا، دامن خواهد زد، اما تحلیل دوم را می‌توان به اظهارات اخیر مدیران عامل دو خودروسازی بزرگ کشور در رابطه با نوع فعالیت‌های رنو در ایران که نشان از نوعی بی‌میلی برای فعالیت رنو در ایران است، ربط داد؛ چراکه به‌نظر می‌رسد خودروسازان با قبول ثبات قیمت تندر در عین زیان‌ده بودن آن، سعی در به حاشیه راندن فعالیت‌های رنو در ایران دارند.

با وجود این دو سناریو، به‌نظر می‌رسد چنانچه خودروسازان برای ادامه تولید تندر تمایل داشته باشند، باید مانند سایر محصولات خود بر سر قیمت تندر نیز چانه‌زنی‌ بیشتری با شورای رقابت داشته باشند؛ زیرا پیش از این آنها بارها به زیان‌ده‌بودن این خودرو اشاره کرده‌اند. در غیر این صورت، از رفتارهای اخیر شورای رقابت و خودروسازان نتیجه دیگری جز این به دست نمی‌آید که ثبات قیمت تندر به نوعی به حاشیه راندن این خودرو و شرکت مادر آن است.