گروه صنعت و معدن: آخرین آمار اعلام شده ازسوی گمرک در هفت ماه منتهی به مهر ماه از افزایش حدود ۶ میلیارد دلاری ارزش ۱۰ قلم عمده کالاهای وارداتی نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت دارد. براساس آمار اعلام شده، ارزش ۱۰ قلم عمده کالایی وارداتی به کشور در هفت ماه منتهی به مهر ماه ۹۳ بالغ بر ۳۰ میلیارد و ۲۷۱ میلیون دلار بوده است. ارزش ۱۰ قلم عمده کالاهای صادراتی نیز در مدت زمان مورد بررسی برابر با ۱۹ میلیارد و ۴۰۲ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۵/۱ میلیارد دلاری داشته است.

در فهرست منتشر شده ازسوی گمرک، «دانه گندم سخت» به ارزش یک میلیارد و ۲۹۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۹/۴درصد، «وسایل نقلیه با موتور پیستونی درونسوز تناوبی جرقه‌ای، احتراقی با حجم سیلندر بیشتر از ۱۵۰۰ سانتی‌مترمکعب که از ۳۰۰۰ ساتنی‌متر مکعب بیشتر نباشد» به ارزش ۹۶۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲/۳ درصد، «برنج» به ارزش ۹۲۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۲/۳درصد، «کنجاله سویا» به ارزش ۷۸۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵۷/۵درصد و «دانه ذرت دامی» به ارزش ۷۱۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳۵/۲درصد به ترتیب در رتبه اول تا پنجم واردات در هفت ماه منتهی به مهر ماه امسال قرار داشته‌اند.

اختصاص رتبه سوم واردات به برنج در حالی صورت گرفته که از ابتدای سال جاری، مسوولان از توقف واردات برنج به کشور خبر داده بودند. واردات بیش از نیاز برنج به کشور عمده دلیلی بود که موجب شد تا وزیر جهاد کشاورزی نیز چندی پیش از توقف واردات برنج به کشور خبر دهد. خبری که ظاهرا هنوز به مرحله اجرا نرسیده و این کالای اساسی همچنان جایگاه خود را در لیست کالاهای اساسی از دست نداده است. براساس آمار گمرک در هفت ماه منتهی به مهر ماه سال جاری درمجموع ۷۳۷ هزار تن برنج وارد کشور شده است.

اختصاص رتبه اول در لیست کالاهای وارداتی به دانه گندم سخت در آمار اعلام شده در حالی است که در مدت مشابه سال قبل، رتبه اول به «برنج» اختصاص داشته است و «کنجاله سویا» و «دانه گندم سخت» به عنوان کالاهای اساسی رتبه دوم و سوم واردات را دراختیار داشتند. «دانه ذرت دامی» نیز در رتبه چهارم فهرست ۱۰ قلم عمده وارداتی سال گذشته قرار داشته است. بیشترین جهش در میان کالاهای وارداتی به «دستگاه‌های گیرنده و فرستنده تلفن همراه به استثنای (BTS ۱+۱+۱)» با ۱۲۹ پله جابه‌جایی اختصاص داشته است.

براساس آمار اعلام شده، می‌توان گفت، بیشترین جابه‌جایی در آخر لیست کالاهای وارداتی صورت گرفته است، به طوری که در هفت ماه منتهی به مهرماه «محصولات از آهن یا فولاد غیر ممزوج تخت و گرم نوردشده به شکل طومار» که در مدت مشابه سال قبل در ۱۰ قلم کالای وارداتی حضور نداشت، در فهرست منتشره توانسته در جایگاه ششم کالاهای وارداتی قرار گیرد. ارزش «محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت و گرم نورد شده به شکل طومار» برابر با ۴۰۱ میلیون دلار بوده و سهم ارزشی آن نیز برابر با ۳۳/۱درصد است.

«دستگاه‌های گیرنده و فرستنده تلفن همراه به استثنای (BTS ۱+۱+۱) » نیز که در مدت مشابه سال قبل در لیست ۱۰ قلم کالای وارداتی جایگاهی نداشت، در هفت ماه منتهی به مهر ماه جایگاه هفتم را به خود اختصاص داد. براساس آمار اعلام شده ارزش این کالا به کشور برابر با ۳۵۷ میلیون دلار بوده و سهم ارزشی آن نیز برابر با ۱۸/۱ درصد است.

براساس فهرست اعلام شده «ماژول نمایشگر متشکل از صفحه LCD یا LED پلاسما فقط دارای برد آدرس‌دهی» در جایگاه هشتم قرار گرفته است. ارزش این کالای وارداتی در مدت زمان مورد بررسی برابر با ۳۴۷ میلیون دلار بوده و سهم ارزشی آن نیز ۱۵/۱ درصد است.

اما جایگاه نهم در فهرست اعلام شده از سوی گمرک به «شکر تصفیه نشده» اختصاص دارد. ارزش «شکر تصفیه نشده» برابر با ۳۳۷ میلیون دلار بوده و سهم ارزشی آن نیز برابر با ۱۱/۱ درصد است. «دانه گندم به جز گندم دامی» نیز آخرین کالا در لیست ۱۰ قلم عمده واردات قرار دارد. ارزش «دانه گندم بجز گندم دامی» برابر با ۲۸۸ میلیون دلار بوده و سهم ارزشی آن نیز برابر با ۹۵/۰ درصد است.

حذف «شکر تصفیه نشده»، «پالم اولئین» و «مکمل‌های دارویی برای خرده‌فروشی که تولید داخلی مشابه ندارند» را می‌توان از نکات جالب توجه جدول ۱۰ قلم عمده وارداتی دانست. محصولاتی که در سال گذشته به ترتیب جایگاه ۶، ۸ و ۹ را در میان اقلام وارداتی به خود اختصاص داده بودند.

حذف «پالم اولئین» از لیست کالاهای وارداتی را شاید بتوان با جنجال به وجود آمده طی چند ماه اخیر مرتبط دانست؛ جنجالی که به دستور توقف واردات پالم از سوی مسوولان منجر شد.

صادرات به تفکیک اقلام عمده

از سوی دیگر و بر اساس گزارش گمرک، در هفت ماه منتهی به مهر ماه عمده محصولات صادراتی، عبارتند از: «پروپان مایع شده» به ارزش یک میلیارد و ۱۳۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۸۶/۵درصد، «متانول (الکل متیلیک)» به ارزش ۸۹۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵۹/۴درصد، «پلی‌اتیلن گرید فیلم با چگالی کمتر از ۹۴ درصد به جز نوع پودری» به ارزش ۸۵۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳۸/۴ درصد، «بوتان مایع شده» به ارزش ۸۰۴ میلیون دلار و سهم ارزشی۱۴/۴ درصد، «قیر نفت» به ارزش ۷۲۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۷۳/۳ درصد که در رتبه اول تا پنجم قرار دارند.

«محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت فقط گرم نورد شده، به صورت طومار» به ارزش ۵۱۵میلیون دلار و سهم ارزشی ۶۵/۲ درصد، «سنگ آهن هماتیت دانه‌بندی» به ارزش ۵۱۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۶۳/۲ درصد، «اوره حتی به صورت محلول در آب» به ارزش ۳۸۸ میلیون دلار به سهم ارزش ۲ درصد، «سیمان پورتلند (به استثنای سفید) »

به ارزش ۳۷۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۹۱/۱ درصد و «پلی‌اتیلن گرید فیلم به صورت غیرپودر با وزن مخصوص ۹۴ درصد یا بیشتر» به ارزش ۳۴۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۷۷/۱ درصد در رتبه ششم تا دهم صادراتی در ۷ ماه امسال قرار دارند.

براساس آمار اعلام شده می‌توان گفت در ۷ ماه منتهی به مهر ماه بیشترین تغییر در میان ۱۰ قلم کالای صادراتی به «محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت فقط گرم نورد شده، به صورت طومار» تعلق داشته به طوری که این محصول با جهشی ۸ پله‌ای توانسته رتبه ششم را به خود اختصاص دهد. «پروپان مایع شده» نیز جهشی ۶ پله‌ای را در این مدت تجربه کرد و توانست در جایگاه اول در میان محصولات صادراتی قرار گیرد. اما سومین محصولی که جهش چشمگیری را میان محصولات صادراتی تجربه کرده «پلی اتیلن گرید فیلم با چگالی کمتر از ۹۴ درصد به جز نوع پودری» بوده است. این محصول نیز در مدت زمان مورد بررسی جهشی ۵ پله‌ای را تجربه کرده و توانسته جایگاه سوم جدول ۱۰ قلم محصول عمده صادراتی را از آن خود کند.

جابه‌جایی رتبه اقلام عمده صادراتی و وارداتی

جابه‌جایی رتبه اقلام عمده صادراتی و وارداتی