۷ دلیل برای نگران نبودن از ظرفیت غنی‌سازی ایران

خبرگزاری تسنیم: سیدحسین موسویان، مذاکره‌کننده اسبق هسته‌ای ایران طی یادداشتی در پایگاه خبری «المانیتور» به ذکر دلایلی پرداخت که نشان می‌دهد ظرفیت غنی‌سازی ایران جای نگرانی ندارد. آقای موسویان در این یادداشت دلایل زیر را در این‌باره ذکر کرده است: ۱- مطابق قواعد و قوانین فعلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این نهاد بین‌المللی با اجرای سه دسته از مقررات می‌تواند بیشترین حد شفافیت را در فعالیت‌‌های هسته‌ای تضمین کند؛ این سه برنامه عبارتند از: توافقنامه پادمانی، مقررات متمم کد ۳.۱ و پروتکل الحاقی. قدرت‎های جهانی در حال مذاکره با ایران به روشنی درک می‌کنند که ایران آماده است تا در یک توافق جامع نهایی به تمامی این مقررات متعهد شود.

۲- ایران سطح غنی‌سازی خود را طی مدت اجرای توافق جامع هسته‌ای در ۵درصد نگاه خواهد داشت تا درباره انحراف نداشتن برنامه هسته‌ای‎اش به سمت مقاصد نظامی تضمین بدهد. اورانیوم شکاف‌پذیر مورد استفاده در تسلیحات اتمی حاوی اورانیوم غنی‌شده تا ۸۵ درصد یا بیشتر است.

۳- ایران به منظور تضمین اینکه فعالیت‌های غنی‌سازی‌اش به تولید بمب ختم نمی‌شود تعداد سانتریفیوژها یا میزان بهره‌وری آنها را با نیازهای عملی خود هماهنگ کرده و محصولات آن را تا چندین سال به اکسید تبدیل خواهد کرد.

۴- در زمینه رآکتور آب سنگین اراک، ایران با استقرار اقدامات نظارتی بیشتر و بازطراحی این رآکتور به منظور کاهش ظرفیت تولید سالانه پلوتونیوم غنی‌شده از ۸ تا ۱۰ گرم در سال به زیر ۰/۸ کیلوگرم در سال همکاری خواهد کرد. همین میزان ۰/۸ کیلوگرم نیز تا ۷۸ درصد شکاف‌پذیر خواهد بود که این میزان برای تولید سلاح‌های اتمی کم و ناکافی است، ضمن اینکه طراحی مجدد و ساخت رآکتور خود به زمانی بین ۵ تا ۶ سال نیاز خواهد داشت.

۵- عملی کردن فتوای رهبر عالیقدر ایران در زمینه منع تولید و ذخیره سلاح‌های هسته‌ای و تمامی سلاح‌های کشتار‌جمعی یک تضمین عملی قدرتمند است. هنگام تبدیل این فتوا به مفاد عملی، نقض آن جرم تلقی شده و با تبعات قانونی همراه خواهد بود.

۶- ایران هزینه سنگینی برای برنامه هسته‌ای‌اش پرداخت کرده و با تحریم‌های یکجانبه و چندجانبه زیادی مواجه شده است. تحریم‌های وضع شده علیه ایران حتی از تحریم‌ها علیه کره‌شمالی که دارنده‌ بمب هسته‌ای است هم سنگین‌تر هستند. واقعیت اینجا است که ایران در حال حاضر هزینه ساخت بمب را پرداخته و این در حالی است که نه قصد ساخت بمب دارد و نه این کار را انجام داده است.

۷- آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شواهدی از انحراف برنامه هسته‌ای ایران به سمت تسلیحات اتمی نیافته است.