وزن اتاق را بالا ببرید

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران ما حرکت‌های دولت و بخش خصوصی را در یک تعامل سازنده می‌بینیم و دولت و بخش خصوصی را مکمل یکدیگر می‌دانیم. بهترین حالت هم زمانی می‌تواند ایجاد شود که این باور و اعتقاد در هر دو طرف به وجود آید که این دو در مسائل کشور مکمل هم هستند و باید برای رسیدن به اهدافی که در مسائل اقتصادی تعیین شده، به هم کمک کنند. درباره انتخاباتی که پیش‌رو داریم، بسیاری از بزرگان هستند که در حال حاضر پا پیش نگذاشته‌اند و در انتخابات آینده ممکن است که پا پیش بگذارند و اصلا ممکن است که اتفاقات دیگری بیفتد. من واقعا به همه توصیه‌ کردم سعی کنید که بزرگان را تشویق کنید که احساس مسوولیت بیشتری به اتاق داشته باشند، بیایند و وارد ماجراهای اتاق شوند و حتما آنها وزن اتاق را در آینده می‌توانند بیشتر بالا

ببرند. در کنار این موضوع، اتاق یکسری مسائل درونی دارد و این خیلی مهم است که به مسائل درونی خودش بپردازد. رمز توفیق ما در این است که اعتماد حاکمیت را به خودمان بالاتر ببریم. اگر قرار باشد که اعتماد حاکمیت را بالا ببریم، داخل اتاق باید از مسائل شخصی پاک شود.

مهم‌ترین مساله‌ای که ما باید داخل اتاق تثبیت کنیم، اخلاق کسب‌وکار است. این اعتماد حاکمیت را به ما زیاد خواهد کرد. حرف ما بهتر شنیده می‌شود و بهتر مورد اقبال قرار می‌گیرد. بنابراین، ترویج اخلاق کسب‌وکار در داخل اتاق موضوعی است که به نظرم باید توجه جدی به آن شود و افراد نفع شخصی‌شان را در نفع ملی جست‌وجو کنند.

اگر یک روزی به چنین حالتی رسیدیم، حتما اتاق توفیقات بیشتری خواهد داشت. علاوه بر این، اتاق از نظرات ساماندهی تشکل‌ها باید اقدامات جدی‌تر به عمل آورد و بدنه کارشناسی خود را تقویت کند تا بتواند به موقع نظرات بخش خصوصی را به قوه سه‌گانه ارائه دهد؛ به نحوی که مسوولان کشور با یک نظر واحد از بخش خصوصی مواجه شوند.