گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد استقامت روند شاخص در مقابل عرضه‌های سنگین بود. در بازار دیروز روند عرضه‌های سنگین سهام که از روز شنبه در بازار شروع شده بود، ادامه یافت و در ابتدای بازار اکثر نمادها با فشار عرضه مواجه شدند اما این جریان با نزدیک شدن به ساعت دوم معاملات فروکش کرده و خریدهای قابل ملاحظه در بازار موجب شد تا ضمن کنترل عرضه‌ها حرکت قیمتی در گروه خودرویی شروع شود که همین امر نیز انگیزه معامله‌گران را برای حضور در بازار به‌رغم تحولات بیرون از بازار تقویت کرد که در نهایت شاخص کل با رشد ۱۳۲واحدی معادل ۱۷/۰ درصد به رقم ۷۶هزار و ۵۵۳واحد رسید. در بازار دیروز در مهم‌ترین‌ تحول بازار شاهد شروع مذاکرات هسته‌ای مهم در مسقط بود؛ جایی که ایران و آمریکا با حضور کاترین اشتون مهم‌ترین‌ دور مذاکرت خود را شروع کردند؛ خروجی این مذاکرات از اهمیت بالایی برای بازار سرمایه و کلیت اقتصاد کشور برخوردار است. در کنار مذاکرات مسقط مجلس شورای اسلامی دیروز شاهد تصویب طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت بودیم. این طرح که دو هفته پیش رد شده بود شاهد برخی از مهم‌ترین‌ بندهای بودجه سالانه است که از این به بعد به‌صورت ثابت مورد بحث قرار گرفته و برای سال‌ها ثابت خواهد بود.

بندهایی نظیر خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها و همچنین برخی تصمیم‌ها در مورد بانک‌ها در این قانون می‌تواند تاثیرات مهمی بر بازار سرمایه داشته باشد؛ از این رو بازار با دقت، روند تصویب این لایحه را در هفته جاری دنبال خواهد کرد.

در بازار دیروز همچنین مدیریت صندوق توسعه بازار مهم‌ترین‌ نهاد کنونی بازارگردانی در بازار سرمایه از تامین سرمایه امین به مرکز مالی ایران منتقل شد. این تصمیم در جلسه عصر روز شنبه مجمع سالانه صندوق توسعه بازار سرمایه و با رای مثبت سهامداران این صنـدوق، صورت گرفت. شرکت بورس اوراق بهادار تهران، شرکت فرابورس ایران، شرکت بورس کالای ایران، شرکت بورس انرژی و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویـه وجوه، سهامداران مرکز مالی ایران هستند.

به اعتقاد اغلب کارشناسان، صندوق توسعه بازار سرمایه، به‌عنوان یکی از نهادهای مالی مهم در بازار سرمایه، توانسته است اقدامات گسترده و موثری به منظور حفظ نقدشوندگی سهام و ایجاد ثبات در بازار سرمایـه، به ویژه طی ماه‌های اخیـر انجام دهـد. در گروه مالی دیروز اعلام شد روز سه‌شنبه مورخ ۲۰/۰۸/۱۳۹۳ تعداد ۶۰ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت بهمن لیزینگ (سهامی عام) برای اولین بار پس از پذیرش در بازار اول فرابورس ایران در نماد «ولبهمن۱» عرضه می‌شود.

در گروه خودرویی دیروز صف خرید نماد سایپا مورد توجه بازار قرار گرفت. این صف در حالی شکل گرفت که وضعیت عملکرد شرکت‌های زیر‌مجموعه سایپا چندان مناسب ارزیابی نمی‌شود. در این زیر‌مجموعه سایپا پارس خودرو در انتظار تعدیل منفی است. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات در بورس و فرابورس به رقم ۳۷۶میلیارد تومان بالغ شد.