3 درخواست از «امان»

گروه صنعت و معدن: «ایجاد بازار مشترک»، «اتخاذ سیاست‌های باز تجاری» و «نظام تعرفه ترجیحی» سه درخواست متولیان صنعت کشور برای توسعه همکاری‌های تجاری بین کشورهای اسلامی است. گفته می‌شود در حال حاضر مجموع تجارتی که میان کشورهای اسلامی صورت می‌گیرد ۱۸ درصد است و مابقی آن مربوط به همکاری این کشورها با کشورهای غیراسلامی است. بر این اساس، در افتتاحیه پنجمین اجلاس سالانه اتحادیه «امان» (اتحادیه بیمه‌گران اعتبار صادراتی و سرمایه‌گذاری در کشورهای مسلمان) که روز گذشته در تهران شروع به کار کرد، بر یک اراده و عزم سیاسی به منظور گسترش روابط بهینه تجاری بین کشورهای اسلامی و سایر مناطق دنیا و برداشتن مقررات

دست و پاگیر تاکید شد.

بر اساس این گزارش، پنجمین دوره این اجلاس (بعد از دو سال رایزنی) در حالی به میزبانی ایران برگزار شد که نمایندگان موسسه ضمانت صادراتی و بیمه‌ای از کشورهای عربستان، الجزایر، مصر، اندونزی، اردن، لبنان، مالزی، عمان، قطر، سودان، تونس، ترکیه، امارات و ایران به همراه ۱۲ موسسه از کشورهای اروپایی که با عنوان عضو ناظر این اتحادیه هستند، در آن حضور داشتند. امکان ارائه پوشش بیمه‌ای برای صادرکنندگان ایرانی و امکان رایزنی صندوق ضمانت صادرات برای تامین فاینانس به‌ویژه برای صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی و اجرای پروژه‌های عمرانی در کشورهای دیگر از جمله مزایایی است که در مورد عضویت ایران در اتحادیه امان گفته می‌شود.

در این مراسم وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار راه‌اندازی بازارمشترک کشورهای اسلامی شد و گفت: اگرچه ممکن است سختی‌ها و مخالفت‌هایی در این رابطه وجود داشته باشد، اما راه‌اندازی بازار مشترک کشورهای اسلامی می‌تواند به افزایش تجارت میان این کشورها منجر شود.

محمدرضا نعمت زاده افزود: با وجود اینکه ۲۵ درصد سرزمین‌های جهان جزو ۵۷ کشور اسلامی است، اما تنها ۱۲ درصد تجارت جهانی در این کشورها متمرکز است. این در شرایطی است که بخش عمده‌ای از منابع انرژی و هیدروکربنی دنیا در این کشورها مستقر است؛ ولی متاسفانه حجم تجارت اندکی در این کشورها رد و بدل می‌شود.

توسعه روابط با خواست سیاسی

به گفته وی، در حال حاضر مجموع تجارتی که میان کشورهای اسلامی صورت می‌گیرد ۱۸ درصد است و ۸۲ درصد بقیه مربوط به همکاری این کشورها با کشورهای غیراسلامی است. وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: فضا و ظرفیت‌های زیادی برای همکاری کشورهای اسلامی وجود دارد و البته یک خواست سیاسی نیاز است که روابط این کشورها روز به روز روان‌تر شود.

وی تصریح کرد: ضوابط تجارت خارجی همچون تعرفه‌ها و مقررات باید میان کشورهای اسلامی تسهیل و نظام تعرفه ترجیحی (در نظر گرفتن تسهیلات تعرفه‌ای بین دو شریک تجاری) میان آنها انجام شود، این در شرایطی است که ایران در حال حاضر با کشورهای منطقه همچون پاکستان و ترکیه تعرفه‌های ترجیحی دارد. وی لازمه دیگر افزایش تجارت کشورهای اسلامی را بالا بردن توانمندی‌های تکنولوژیک دانست و گفت: سازمان‌های بیمه صادرات برای پذیرش ریسک‌هایی به وجود آمده‌اند که بانک‌ها و بیمه‌ها آن را نمی‌پذیرند و بنابراین باید برای بالا بردن کارآیی، کنسرسیوم‌هایی در جهت پوشش ریسک‌های بالاتر تشکیل شود. وی با بیان اینکه ایران علاقه‌مندی بسیاری برای حضور چشمگیر در اتحادیه امان دارد، اظهار کرد: این اتحادیه در سال ۲۰۰۹ پایه‌گذاری شده و موسسات بیمه صادراتی کشورهای مختلف عضو آن هستند، ضمن اینکه ایران می‌تواند از پتانسیل این کشورها نهایت استفاده را کند.

نعمت‌زاده با اشاره به موافقت‌ها و مخالفت‌های تجارت جهانی گفت: کشورهای اروپایی بعد از جنگ جهانی اول و دوم تصمیم به راه‌اندازی اتحادیه اروپا گرفتند و البته این کار بسیار سختی بود، اما به نظر می‌رسد چنانچه عزم جدی بدون تعارف و شعار میان کشورهای اسلامی صورت گیرد، می‌توان بازار کشورهای اسلامی را راه‌اندازی کرد. به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، کشورهای اسلامی باید به رشدی برسند که بتوانند با یکدیگر در اتحادیه‌های اقتصادی و تجاری زیر یک چتر گردهم آیند.

مزایای «امان» برای کشورهای اسلامی

در این مراسم همچنین مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: دسترسی به بانک‌ اطلاعات اعتباری خریداران خارجی در سایر کشورها از جمله مزایای عضویت صندوق در اتحادیه امان است. طاهر شه‌حامد افزود:‌ جذب سرمایه‌گذاری خارجی و فاینانس پروژ‌ه‌های زیربنایی توسط بانک‌های تامین مالی کننده خارجی اصولا در سراسر جهان با پوشش موسسات بیمه اعتبار صادراتی و سرمایه‌گذاری همانند صندوق انجام می‌شود و حضور این تعداد موسسات بیمه اعتبار صادراتی در ایران فرصت ارزشمندی است که از پوشش‌های این موسسات استفاده کنیم.

شه‌حامد توسعه و تسهیل تجارت کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی، ایجاد موسسه اعتبارسنجی، ایجاد موسسه وصول مطالبات، تشویق تبادل اطلاعات، کارشناسی و مشاوره بین اعضا و تحقیق و مطالعه پیرامون موضوعات مشترک صنعت بیمه اعتبار و تشویق کشورها به ایجاد بیمه اعتبار به منظور توسعه صادرات کشورهای اسلامی را از جمله اهداف تاسیس اتحادیه برشمرد.

وی اظهار کرد: همکاری در زمینه وصول مطالبات خارجی، استانداردسازی حوزه بیمه اعتبار صادراتی از دیگر مزایا محسوب می‌شود. شه‌حامد در عین حال تاکید کرد:‌ صندوق ضمانت صادرات کشورهای دیگر در واقع واردات ایران را تسهیل می‌کنند. بنابراین حضور صندوق در اتحادیه امکان اعتبارسنجی خریداران ایرانی و تجارت خارجی را تسهیل می‌کند. وی گفت: موسسات عضو سالانه بیش از ۲۰ میلیارد دلار از صادرات و سرمایه‌گذاری جهان اسلام را تحت پوشش قرار می‌دهند که البته این رقم در مقایسه با حجم تجارت این کشورها جای رشد بسیار دارد.

عدم توقف همکاری با ایران

در این مراسم، «محمد شوآری»، قائم‌مقام کل اتحادیه امان در خصوص این اجلاس و ارتباط با ایران به‌رغم تمام تحریم‌های بین‌المللی، گفت: با وجود تحریم‌ها ما هیچ‌گاه ارتباط تجاری خود را با ایران متوقف نکرده‌ایم و در هر شرایطی آن را ادامه می‌دهیم و هیچ چیزی بر آن تاثیرگذار نیست. به گفته وی، در این اجلاس سعی بر این است که راجع به مسائل مربوط به تجارت و صندوق ضمانت صادرات صحبت کنیم و کاری به سیاست نداریم. همچنین رائول عسکری، قائم‌‌مقام بیمه اعتباری صادراتی ساچه ایتالیا در خصوص نحوه ارتباط با ایران و حضورش در اتحادیه امان، گفت: حتی در زمان تحریم‌ها نیز ارتباط خود را با شرکا ادامه می‌دهیم اگرچه فشار تحریم‌ها کار را کمی سخت می‌‌کند. وی ادامه داد: تحریم‌ها طی ۵ سال گذشته علیه ایران در شرایطی صورت گرفت که همکاری ما با موسسات ایران قطع نشد، چرا که ایران شریک مهمی برای شرکت‌های ایتالیایی به شمار می‌رود. وی افزود: آماده‌ایم تا به محض برداشته شدن تحریم‌ها، همکاری‌ با ایران را در زمینه‌های مختلف آغاز کنیم. اتحادیه امان هم‌اکنون دارای ۳۰ عضو است که از این تعداد ۱۸ عضو ثابت و ۱۲ عضو دیگر به صورت ناظر بوده و ایران در پنجمین اجلاس اتحادیه امان توانست عضو ثابت این اتحادیه شده و میزبانی اتحادیه را پس از دو سال عهده‌دار شود.