خبرگزاری مهر: معاون هماهنگی توزیع توانیر با تشریح برنامه جدید اتصال شبکه برق ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، اعلام کرد: دور جدید مذاکرات با روسیه به‌منظور اتصال شبکه برق ایران به کشورهای اروپایی آغاز شده است. غلامرضا خوش‌خلق افزود: شبکه برق کشور در حال تبادل بار و انرژی الکتریکی با کشورهای همسایه است و این نکته بسیار مهم در صادرات برق ایران محسوب می‌شود.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیرافزود: در شرایط فعلی بیشترین صادرات برق ما به عراق است و عراق تنها کشوری است که صادرات برق آن به‌صورت یک‌طرفه انجام می‌شود؛ اما دیگر کشورهای همسایه با ایران تبادل انرژی دارند.

این مقام مسوول با اعلام اینکه پیک مصرف برق در ایران با پیک مصرف در کشورهای اطراف ما یکسان نیست، تصریح کرد: با داشتن شبکه به‌هم پیوسته می‌توانیم در ساعت‌های کم‌ باری، به شبکه کشورهای همسایه برق بدهیم و در ساعت پرباری از آنها برق بگیریم.

خوش‌خلق با بیان اینکه سنکرون کردن شبکه برق ایران با کشورهای دیگر فرصتی فراهم می‌کند تا دیگر تولیدکنندگان تجهیزات صنعت برق نیز بتوانند با بازار برق کشور هدف ارتباط برقرار کنند درباره تبادل برق با روسیه و اتصال به اروپا اظهار کرد: مطابق با مذاکرات انجام گرفته با روسیه به‌دنبال این هستیم که ازطریق این کشور به شبکه اروپا متصل شویم؛ اما باید ابتدا مسائل فنی این تبادل فراهم شود.