گروه بازرگانی: ضرورت تدوین استراتژی برای بخش‌های مختلف اقتصادی دغدغه این‌روزهای اعضای کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران است. به گزارش روابط‌عمومی اتاق تهران، کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران، با دعوت از کارشناسان اقتصادی و صنعتی موضوع تدوین استراتژی صنعتی را در دستور کار قرار داده‌اند. اعضای کمیسیون صنعت و معدن این بار میزبان محمدرضا محمدخانی، معاون پژوهش‌های زیربنایی و تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس بودند تا لزوم تدوین استراتژی را به‌طور جدی‌تر دنبال کنند.

در این نشست، معاون پژوهش‌های زیربنایی و تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس یادآور شد که بخش‌های مختلف اقتصادی کشور فاقد برنامه و استراتژی است و از این‌رو، با بروز برخی مشکلات خارج از حوزه انسانی، معضلات اقتصادی نیز دوچندان می‌شود.

محمدخانی در همین زمینه به برخی کم‌سلیقگی‌ها در استقرار واحدهای بزرگ صنعتی در کشور هم اشاره کرد و گفت: صنعت ایران، سیاسی جانمایی شده و نه اقتصادی؛ به‌طوری که در سایه نداشتن استراتژی برخی صنایع در نقاطی از کشور استقرار داده شده که به هیچ‌وجه مزیت اقتصادی ندارد.

وی یکی از پیش‌درآمدهای تدوین استراتژی در کشور را «داشتن آمار دقیق و صحیح» عنوان کرد و گفت: در حال حاضر کشور با ابهام در آمار و اطلاعات اقتصادی مواجه است.

محمدخانی در همین زمینه به برخی اظهارنظرها درباره میزان شدت انرژی در کشور و مقایسه آن با سایر کشورها اشاره کرد و افزود: برخی مسوولان دولتی معتقدند که میزان شدت انرژی در ایران به نسبت کشورهایی مانند ژاپن و عربستان به ترتیب ۹ برابر و ۳ برابر است، در حالی که این آمار اشتباه است و با بررسی‌هایی که صورت گرفته، میزان شدت انرژی در ایران ۳/۲ برابر ژاپن است، حال آنکه کشور عربستان ۵/۱برابر ایران شدت انرژی دارد.

این عضو مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه ضمن بیان اینکه دولت یازدهم تدوین استراتژی اقتصادی را در دستورکار خود قرار داده و برخی وزارتخانه‌ها نیز نگارش آن را آغاز کرده‌اند، گفت: اینکه وزارتخانه‌های مختلف دست به کار تدوین استراتژی شده‌اند، خبر خوبی است اما باید کمیسیون تلفیقی برای جمع‌بندی تمامی اسناد تدوین شده تشکیل شود تا در کشور به یک استراتژی یکپارچه دست پیدا کنیم. محمدخانی در ادامه افزود: استراتژی حتی به غلط هم باید نوشته شود؛ چرا که در آینده می‌توان آن را اصلاح کرد اما اگر کشور کماکان فاقد برنامه و استراتژی باشد، نسل‌های آتی از ما گله خواهند کرد. مهدی پورقاضی ضمن حمایت از تدوین برنامه استراتژی برای بخش‌های مختلف اقتصادی، به این نکته اشاره کرد که سابقه تدوین استراتژی در کشور طی دو دهه اخیر نشان می‌دهد که برنامه‌ها با کوچک‌ترین واکنش منفی به بایگانی سپرده شده است. محسن خلیلی، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران نیز بر این باور است که نهادینه شدن فرهنگ داشتن برنامه و استراتژی در ایران و نیازمند گذشت زمان است. به اعتقاد وی، ایران جزو کشورهای خاص در حال توسعه است که براساس نظام سعی و خطا پیش می‌رود. از این رو علاوه بر آنکه کشور به تدوین یک استراتژی و برنامه منسجم نیاز مبرم دارد، اما برای استقرار حاکمیت برنامه در بخش‌های مختلف اقتصادی نیاز به گذشت زمان و اصلاح نقاط ضعف نیز احساس می‌شود. به گفته خلیلی، در حال حاضر برخی از بنگاه‌های کوچک و متوسط در ایران از مزیت و تجربه به‌کارگیری استراتژی نهایت بهره را برده و از این رو، این بنگاه‌ها در مقایسه با واحدهای تولیدی و اقتصادی فاقد برنامه و استراتژی چند گام جلوتر هستند.