گروه بازار پول: در بیست و پنجمین روز آبان‌ماه، بهای سکه و دلار با افت مواجه شد. در دومین روز هفته، قیمت دلار برای اولین بار طی ۲۰ روز گذشته، نوسان کاهشی ۱۰ تومانی را تجربه کرد. با کاهش بهای شاخص بازار ارز، بهای سکه نیز پایین آمد. از سویی، افت این فلز ماندگار متناسب با کاهش دلار نبود و به تبع این موضوع، حباب قیمتی سکه در این روز مثبت شد.

۱۵ تومان افت در دو روز

دیروز دلار، معاملات خود را با قیمتی کمتر از قیمت بسته شده روز ابتدایی هفته آغاز کرد. در ابتدای بازار دیروز، بهای دلار بر تابلوی اکثر صرافی‌ها ۳۲۵۵ تومان ثبت شد که افتی ۵تومانی نسبت به روز اول هفته داشت. با این حال، این پایان کاهش قیمتی دلار در این روز نبود و حدود ساعت یک بعداز ظهر، بهای این ارز با ۵ تومان افت دیگر به ۳۲۵۰ تومان پایین آمد. پس از این، در حالی‌که برخی صرافی‌ها قیمت‌های فروش کمتر از۳۲۵۰ تومان را نیز بر تابلوی خود درج کردند، نرخ غالب بازار روی ۳۲۵۰ تومان باقی ماند تا در دومین روز هفته، بهای شاخص بازار ارز مجموعا ۱۰ تومان افت را نسبت به روز پیشین تجربه کند. با احتساب افت ۵ تومانی شنبه، از ابتدای هفته جاری، بهای این ارز ۱۵ تومان افت کرده است. آخرین باری که قیمت این ارز مجموعا با ۱۵ تومان افت مواجه شد، به هفته اول آبان‌ماه بازمی‌گردد که بهای این ارز، در دو روز متوالی ابتدای هفته (سوم و چهارم آبان‌ماه) ۱۵ تومان کاهش پیدا کرد و از ۳۲۳۰ تومان تا ۳۲۱۵ تومان پایین آمد.

علل کاهش قیمتی دلار

برخی از فعالان بازار ارز عنوان می‌کنند که بازار در روزهای اخیر به نوعی در حالت انتظار قرار دارد. به گفته آنها، در روزهای اخیر افراد تنها به پرسیدن قیمت خرید و فروش اکتفا می‌کنند و کمتر کسی به معامله می‌پردازد. با این حال به گفته گروهی دیگر، برخی از مردم با کاهش قیمت روزهای اخیر و هراس از افت بیشتر قیمت پس از سوم آذرماه، ترجیح دادند به فروش ارز خود بپردازند. به اعتقاد آنها این موضوع، یکی از عوامل کاهش جزئی بهای دلار بود. از طرفی کاهش ۱۰ تومانی روز گذشته دلار، در حالی صورت گرفت که بهای این ارز طی ۲۰ روز قبل نوسانی بالای ۵ تومان را تجربه نکرده بود. نوسان‌های کاهشی و افزایشی دلار ازتاریخ ۷ آبان محدود به ۵ تومان شده بود و از تاریخ ۱۰ آبان، قیمت این ارز بین ۳۲۵۰ تومان تا ۳۲۶۵ تومان است و شاخص بازار ارز در برابر قیمت‌های بالاتر و پایین‌تر از این دو نرخ مقاومت کرده است.

بازگشت حباب مثبت سکه

در بیست و پنجمین روز آبان‌ماه، هر سکه بهار آزادی (امامی) به بهای ۹۱۵ هزار تومان در بازار معامله شد که کاهشی هزار تومانی نسبت به روز ابتدایی هفته داشت. دیروز همچنین در بازار سبزه میدان بسته‌های صد تایی سکه، با قیمت ۹۱۳ هزار تومان معامله شد. به این ترتیب قیمت سکه بازار ۲ هزار تومان بیشتر از نرخ فروش این فلز گرانبها در بسته‌های صد تایی بود. به‌دلیل تعطیلی بازارهای جهانی در روز یکشنبه و ثبات قیمت طلای جهانی، به‌نظر می‌رسد افت جزئی بهای سکه، ناشی از افت قیمتی دلار در بازار‌های داخلی بود. روز قبل بهای دلار با ۳/۰ درصد کاهش از ۳۲۶۰ تومان به ۳۲۵۰ تومان پایین آمد و به تبع آن، بهای سکه با ۱/۰ درصد افت مواجه شد. با این وجود، از آنجا ‌که کاهش بهای سکه متناسب با افت قیمتی دلار نبود، حباب قیمتی سکه در دومین روز هفته مثبت شد. روز قبل ارزش ذاتی سکه ۹۱۴ هزار تومانی بود و اختلافی هزار تومانی با نرخ بازار داشت. حباب قیمتی سکه در حالی مثبت شد که در روز ابتدایی هفته، قیمت این فلز گرانبها متناسب با رشد بهای اونس افزایش نیافت و حباب قیمتی سکه پس از ۲۰ روز منفی شده بود. با این حال، با عدم‌کاهش سکه متناسب با افت دلار، حباب منفی قیمتی ابتدای هفته پایدار نماند و حباب این فلز در دومین روز هفته بار دیگر مثبت شد. نکته جالب توجه دیگر افزایش ارزش ذاتی سکه از ابتدای هفته جاری است. با رشد ۲ درصدی طلای جهانی در روز انتهایی هفته گذشته (جمعه)، ارزش ذاتی سکه در اولین روز هفته جاری به بالای ۹۱۰ هزار تومان افزایش یافت. این در حالی است که ارزش ذاتی این فلز گرانبها در اکثر روزهای هفته گذشته پایین‌تر از ۹۰۰هزار تومان بود.