سازمان مدیریت؛ نیاز و ضرورت توسعه کشور
دنیای اقتصاد،گروه سیاسی- دومین نشست استاندار خراسان رضوی با رسانه‌ها برگزار شد و علیرضا رشیدیان که به اتفاق معاونانش در این جلسه حضور یافته بود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. افزایش ظرفیت انتقال ریلی کالاهای صادراتی خراسان رضوی به این کشور و فراهم آوردن زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی و تلاش برای آزادی زندانیان ایرانی در تاجیکستان از جمله مسائل مطرح شده در این باره بود.
پیگیری حل بحران آب با استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه، انتقاد از برخی تصمیمات گرفته شده در سال‌های اخیر و تزلل جایگاه کشور در بازارهای آسیایه میانه و هم‌چنین پاسخ به سوالی درباره تشکیل دوباره سازمان مدیریت از جمله موارد مطرح شده در این نشست خبری بود.
استاندار خراسان رضوی در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای اقتصاد درباره احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در این استان با بیان اینکه این سازمان یک نیاز و ضرورت برای توسعه کشور است، گفت: احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور یکی از وعده‌های انتخاباتی ریاست محترم جمهوری بود. در واقع اعمال برنامه‌ریزی مناسب و دقیق در این سازمان صورت می‌گیرد.
علیرضا رشیدیان با ابراز امیدواری از آغاز به‌کار دوباره سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در سطح کشور، تصریح کرد: فکر می‌کنم هنوز تصمیم مشخصی برای استان‌ها اتخاذ نشده است.
استاندار خراسان رضوی اما در ادامه با ابراز تمایل به حفظ وضعیت فعلی، گفت: به نظر بنده با توجه به اینکه استانداری نماینده عالی دولت در استان‌ها می‌باشد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور هم به‌عنوان معاون رئیس جمهور نقش حاکمیتی را دنبال می‌کند، این وضعیت می‌تواند مانند سابق در استان‌ها تداوم پیدا کند. رشیدیان ادامه داد: مطمئنا در نهایت باهماهنگی که بین جناب آقایان نوبخت و رحمانی فضلی صورت می‌گیرد و انجام بحث‌های کارشناسی، تصمیم نهایی به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

ارتباط صحیح، مستمر و تعریف‌شده
با تشکل‌های اقتصادی استان
استاندار خراسان رضوی گفت: مهم‌ترین بحث در زمینه اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی در استان وارد شدن بخش خصوصی در چرخه صنایع تولیدی و ایجاد ظرفیت‌های اقتصادی است.
به گزارش مهر، علیرضا رشیدیان گفت: یکی از مسائل و مشکلاتی که در استان خراسان رضوی به عنوان هدف‌گیری‌های اساسی دولت مشخص شده بود، بحث اشتغال است که جز با توسعه اقتصادی ممکن نخواهد بود. در همین راستا تلاش کردیم در بخش خصوصی زمینه و ظرفیت‌های لازم جهت توسعه اقتصادی و اشتغال را فراهم کنیم که در این خصوص اقدامات خوبی صورت گرفته است. وی افزود: از آنجا که برای توسعه اقتصادی و اشتغال باید دولت در خدمت بخش خصوصی قرار می‌گرفت و بخش خصوصی برای خدمت به منافع ملی وارد عرصه اقتصادی کشور و استان می‌شد، با تشکل‌های اقتصادی استان و بخش بازرگانی ارتباطی صحیح، ‌مستمر و تعریف شده و در چارچوب قانون صورت پذیرفت.
رشیدیان عنوان کرد: در همین راستا استانداری به منظور حل مشکلات اقتصادی تلاش کرد ارتباطی مناسب بین بخش تولید و مراکز صنعتی را در برنامه ثابت کاری خود قرار دهد، چرا که در خراسان رضوی بیشترین واحدها و شهرک‌های صنعتی کشور قرار گرفته‌اند که می‌توانند با تعامل مناسبی که با صاحبان صنایع بزرگ برقرار می‌کنند نقش عمده‌ای را در حوزه تولید استان و کشور ایفا کنند. وی تصریح کرد: تلاش شده تا مشکلاتی که در بحث بالابودن هزینه‌های تولید محصولاتی مانند زعفران وجود داشته است را از طریق هماهنگی دستگاه‌های اجرایی با تولیدکنندگان و صادرکنندگان مرتفع سازیم که خوشبختانه در حال حاضر بخش عمده‌ای از آن رفع شده است.

سهم 45 درصدی خراسان رضوی
از صادرات به تاجیکستان
استاندار خراسان رضوی گفت: 45 درصد صادرات به تاجیکستان توسط خراسان رضوی انجام می‌شود.
به گزارش ایرنا، رشیدیان با اشاره به اینکه امروز ۴۵ درصد صادرات به تاجیکستان توسط خراسان رضوی انجام می‌شود، ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دو طرف در حوزه‌های مختلف و اشتراکات فرهنگی، زبانی و قومی باید در حوزه تعاملات و ارتباطات با تاجیکستان کار بیشتر و گسترده‌تری انجام شود.
استاندار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه بدون توجه به این بازارها نمی‌توان توسعه اقتصادی مناسب را در خراسان رضوی داشت، اظهار کرد : بر این مبنا انجام برخی اقدامات از جمله برگزاری نمایشگاه در بازارهای سنتی هدف، برنامه‌ریزی شد که تاکنون از شش نمایشگاه، چهار مورد آن در این کشورها برپا شده است.رشیدیان با بیان اینکه هیات خراسان رضوی هم طی برگزاری این نمایشگاه، نشست‌ها و جلساتی را با بخش‌خصوصی و دولتی این کشور در زمینه توسعه مبادلات بازرگانی و اقتصادی داشت، گفت: با برپایی نمایشگاه‌هایی از این دست، می‌توان سهم و نقش استان را که طی سال‌های اخیر به علل مختلف کاهش یافته، دوباره احیا کرده و توسعه دهیم. وی توضیح داد: جایگاه استان خراسان رضوی در تاجیکستان که تا چند سال قبل شریک دوم تجاری این کشور بود، اینک به رده چهارم و پایین‌تر از آن رسیده و تلاش می‌شود با یک تعامل و همکاری منسجم با بخش‌خصوصی این نقش و حضور دوباره احیا شود.استاندار خراسان رضوی از جمله ظرفیت‌های استان را صدور خدمات فنی و مهندسی عنوان کرد و گفت: وجود 25 هزار مهندس و متخصص و شرکت‌های توانمند با تجارب خوبی از فعالیت در کشورهای منطقه در این حوزه، می‌تواند فرصت ارزشمندی در توسعه مبادلات در این بخش باشد و بدین منظور همکاری‌های خوبی با طرف تاجیکی انجام شد.

افتتاح دفتر صدور خدمات فنی مهندسی
در تاجیکستان
به گزارش مهر، رشیدیان با اشاره به افتتاح دفتر صدور خدمات فنی مهندسی در تاجیکستان اظهار کرد: بازدید از طرح‌ها و پروژه‌های فعالان اقتصادی ایرانی در تاجیکستان از برنامه‌های مهم و کارآمد دیگر در این سفر برشمرده می‌شود.استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: در بخش کشاورزی رایزنی‌های خوبی با تاجیکستان صورت گرفت و کشور ما به دلیل دست‌رسی به راه‌های بین‌المللی و ترانزیتی می‌تواند در حوزه اقتصاد نقش مطلوب و موثرتری را ایفا کند.

امیدواری به رونق تراکتورسازی ایرانی
در تاجیکستان
رشیدیان گفت: کارخانه تراکتورسازی ایران در تاجیکستان در سال‌های اخیر به دلیل حضور رقبایی دیگر در رکود بوده که با توجه به بازدیدی که از آن انجام شد، امیدواریم شاهد رونق تولید صنعت تراکتورسازی ایرانی در کشور تاجیکستان باشیم.
رشیدیان از سفر یکی از استانداران تاجیکستان به مشهد در هفته آینده خبر داد و گفت: تلاش کردیم مشکلات حوزه اقتصادی با تجار و سرمایه‌گذاران را مورد توجه قرار داده و در جهت رفع آن، برنامه‌ریزی‌های مدون و مشخصی طراحی کنیم، هم‌چنین برخی مشکلات در کشور تاجیکستان مطرح و وعده‌های مساعدی در مسیرحل آن از کشور مقابل گرفته شد.

آمادگی خراسان برای شرکت
در مناقصات اقتصادی تاجیکستان
استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه خراسان رضوی آمادگی خود را برای شرکت در مناقصه‌های اقتصادی کشور تاجیکستان مورد پیگیری قرار داده است، گفت: تاکنون حدود ۱۰۰ قلم از اجناس ایرانی در حوزه‌های مختلف نظیر روغن، مواد خوراکی، مواد مصرفی ساختمانی، فولاد، سیمان، رنگ‌ها و محصولات ساخته‌شده صنعتی در تاجیکستان بازار فعال داشته که امیدواریم با نمایشگاهی که برگزار شده شاهد رونق بیشتر آن باشیم.
رشیدیان با اشاره به دیدار با معاون وزیر خارجه تاجیکستان گفت: تسهیل در صدور روادید، تمدید و اقامت برای تجار، متخصصان و مهندسان و همچنین ارتقا دفتر نمایندگی کنسولی تاجیکستان در مشهد از جمله مباحثی بود که در این دیدار بررسی شد.

افزایش 200 واگن به ظرفیت ریلی صادرات به تاجیکستان
استاندار خراسان رضوی از دیگر مباحث جدی مورد توجه در این سفر را ترانزیت دانست و گفت : در زمینه مسائلی که در حوزه ترانزیت، صادرات و واردات جاده‌ای بین دو طرف وجود دارد، مباحثی مطرح شد و برای جایگزینی آن با بخش ریلی هم مذاکراتی صورت گرفت.
به گزارش ایرنا، رشیدیان گفت: بدین منظور مقرر شد تاجیکستان ظرفیتی به میزان 200 واگن در اختیار خراسان قرار دهد تا از آن‎ها برای انتقال کالا بهره گرفته شود. ضمن آنکه برای هزینه یک‌سر خالی آمدن این واگن‌ها هم تخفیف 26درصدی برای صادرات کالاهای تاجیکی که از خاک ایران عبور می‌کنند، در نظر گرفته شد.وی افزود : تلاش می‌شود با این تخفیف، ورود این واگن‌ها اقتصادی شده و ضمن انجام صادرات از طریق آن‌ها در بازگشت، زمینه صدور کالاهای ایرانی فراهم و مشکلات موجود کمتر شود.

استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه
در حل بحران آب
رشیدیان در ادامه با اشاره به بحران آب استان خراسان رضوی گفت: 23 دشت آبی استان روی خط بحران هستند که تاکنون با همکاری خوب بخش‌های مختلف، امسال را به خوبی پشت سرگذاشته‌ایم؛ اما از جمله راهکارها در این حوزه، مدیریت آب در بخش کشاورزی است که بیشترین مصرف را دارد. وی با اشاره به استفاده از روش‌های نوین آبیاری، اصلاح الگوی کشت و محصولات کم‌آب و مانند آن، بهره‌گیری از راهکار کشت فراسرزمینی را به عنوان راهکار دیگری برای کنترل بحران آب مطرح کرد و گفت: بدین منظور توافق‌هایی با دولت‌های تاجیکستان و قزاقستان برای استفاده از ظرفیت آب و زمین در این دو کشور انجام شده است.
رشیدیان افزود : بررسی و پیگیری این ظرفیت در این سفر هم از جمله مباحثی بود که امیدواریم هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد.وی با اشاره به بحث انتقال آب از تاجیکستان هم گفت : ما به جای انتقال آب از یک کشور خارجی، ظرفیت‌هایی در داخل کشور مانند دریای عمان داریم که منبع لایزالی است و باید بتوانیم آن را پیگیری کنیم.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه برخی تصمیمات اتخاذ شده در کشور طی دوره‌های قبل موجب شده جایگاه کشور در بازارهایی چون آسیای میانه بی‌ثبات و متزلزل شود یا آن‌ها را از دست دهیم، گفت : امروز باید تلاش‌ها بر توسعه و تثبیت حضور در بازارها متمرکز شود و بازرگانان و تجار هم در صدور کالاها به لحاظ کیفیت و تناسب آن‌ها با نیاز و ذائقه بازار به‌صورت آگاهانه، هدفمند و سازمان‌یافته اقدام نمایند.

وعده آزادی 7 زندانی ایرانی
به گزارش ایسنا، رشیدیان تعداد زندانیان ایرانی در زندان‌های تاجیکستان را حدود هفت نفر اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه ما قرارداد استرداد مجرمان را با این کشور نداریم، در خواست شد که این زندانیان را به ما تحویل دهند تا محکومیت این هفت نفر در زندان‌های داخلی سپری شود یا شامل عفو شوند که طرف تاجیکی قول‌های مساعدی داد و خبرهای خوشی را در آینده در این زمینه می‌شنوید.