لزوم جلوگیری ازموازی کاری ها
دنیای اقتصاد- جلسه مجمع عمومی شورای ملی زعفران ایران در اتاق مشهد به ریاست غلامحسین شافعی تشکیل شد و آخرین تحولات مربوط به زعفران را در ایران و جهان مورد بررسی قرار داد. به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد، غلامحسین شافعی در جلسه شورای ملی زعفران ایران ضمن اشاره به مصوبه نشست مشترک کمیسیون کشاورزی مجلس با شورای ملی زعفران در مورد اینکه شورای زعفران سخنگوی واحد زعفران کشور است از شورا خواست در جهت اجرایی کردن این مصوبه پیگیری‌های لازم را انجام دهد تا از موازی‌کاری‌هایی که در این مورد انجام شده و موجب اتلاف منابع و هزینه‌ها می‌گردد جلوگیری به‌عمل آید.
رئیس شورای ملی زعفران ایران با عنوان اینکه ما باید به جای تقسیم، تجمیع را مورد نظر قرار دهیم، خاطرنشان کرد: در مورد صادرات زعفران اقداماتی انجام می‌شود که متأسفانه تشکل‌های مرتبط با زعفران از این اقدامات بی‌اطلاعند.
شافعی ضمن قدردانی از سازمان‌های جهاد کشاورزی و فرمانداری‌های استان خراسان جنوبی در همکاری با شورا برای اجرای طرح بهبود کیفیت زعفران ایران گفت: اگر طرح بهبود کیفیت زعفران ایران پنج سال مداوم اجرا شود و در کشور نهادینه گردد خدمت بزرگی به زعفران ایران انجام شده است.
رئیس اتاق ایران در ادامه با اشاره به سفر اخیرش به کشور هلند و ملاقاتش با گروهی از پژوهشگران هلندی که در افغانستان برای کار روی پیاز زعفران به کار گرفته شده‌اند، تصریح کرد: نتایج حاصله از کار این گروه تحقیقاتی در افغانستان حیرت‌آور بوده است. وی از بخش خصوصی و دولتی درخواست کرد با همکاری سازمان‌های مربوطه این طرح‌های تحقیقاتی در کشور ما نیز انجام گردد.
شافعی ضمن تأکید بر اینکه نیازمند ثبت برند ملی زعفران هستیم، گفت: این برند باید تضمین‌کننده کیفیت مصرف‌کننده جهانی زعفران ایران باشد.
در ادامه، دبیر شورای ملی زعفران ایران با معرفی اجمالی شورای ملی زعفران، سیانت از فرآیند تولید از مزرعه تا بازار تجارت و حفظ جایگاه ۹۴ درصدی زعفران ایران در بازارهای جهانی و افزایش درآمد ارزی کشور از طریق بهبود کیفیت و در نتیجه توسعه صادرات زعفران را از وظایف این شورا عنوان کرد.
احتشام، نایب رئیس شورای ملی زعفران ایران در این نشست، یکی از نکات بسیار مهم مورد توجه شورای ملی زعفران ایران را مدیریت بر بازاریابی، قیمت، تولید، تبلیغات، نظام‌مندکردن رفتار صادرکنندگان و در نهایت نظام‌مندکردن صادرات زعفران ایران عنوان کرد.
صادرات زعفران باید
از دست صادر کننده جزء گرفته شود
عضو شورای ملی زعفران ایران نیز زعفران را یک محصول استراتژیک و گرانبها (طلای سرخ) نامید و گفت: این محصول نیازمند سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی بوده و رفتارها در مورد این محصول باید تخصصی‌تر و بین‌المللی‌تر باشد.
بازاری عنوان کرد: صادرات زعفران نباید به صورت خام انجام شود؛ بلکه باید با بسته‌بندی ریز و با ارزش‌افزوده خیلی بالا صادر شود. وی با عنوان اینکه چالش اصلی ما در سال‌های آینده، باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی و گاهی مساله بار میکروبی است، افزود: در رابطه با بحث صادرات، مذاکراتی در شورای ملی زعفران ایران انجام و طی جمع‌بندی نهایی ضوابطی اجرایی و تخصصی درباره سامان‌دهی صادرات زعفران تدوین شد. وی توضیح داد: از اقدامات مفید انجام شده در سال جاری حذف عوارض صادرات، حذف کد ملی،کاهش نرخ پایه صادراتی، حذف مالیات بر ارزش‌افزوده زعفران، لغو عوارض پنج درصدی از بسته‌بندی‌های بالای 30 گرم، انعقاد قرارداد با بیمه دانا برای محموله‌های صادراتی و توافق با بانک توسعه صادرات مبنی بر عدم درخواست فاکتور خرید زعفران از صادرکننده می‌باشد.
بازاری خاطر نشان کرد: صادرات زعفران باید از دست صادر کننده جزء گرفته شود که این کار باید از طریق قوانین و ضوابط صورت گیرد.
ساربان رئیس تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز دو هدف سازمان جهاد کشاورزی را به این شرح اعلام کرد:
۱ - تولید محصول ارزان ( افزایش عملکرد در واحد سطح)
2- تولید محصول بهداشتی.
وی گفت: در این راستا طرح مزرعه آرمانی توسط جهاد اجرایی شده، تاریخ کشت‌ها تغییر کرده، پیازها استاندارد شده و اجرای طرح بهبود کیفیت زعفران با کمک اتاق بازرگانی مشهد و ساخت دستگاه جداسازی کلاله ساخته‌شده در حال انجام و پیگیری است.
ساربان عنوان کرد: ثبت ژنتیکی از ابتدای سال انجام شده است و اعتبار آن 100 میلیون تومان می‌باشد و تا پایان سال 94 اجرایی خواهد شد. وی اعلام کرد: اولین دستگاه خشک‌کن با ظرفیت 10 کیلو در ساعت، هفته آینده راه‌اندازی خواهد شد.
همچنین در این مراسم نکات قابل بحث و پیگیری زعفران، توسط اعضای شورا قرائت شد.
مهم‌ترین موضوعاتی که شورای ملی زعفران ایران باید به آن توجه جدی داشته باشد:
- حمایت و همکاری در جهت افزایش میزان برداشت در هکتار از ۲/۳ -۵/۳ تا ۱۰-۸ کیلوگرم در هکتار
- ارتقا کیفیت و شناسنامه‌دار نمودن زعفران ایران
- توسعه صادرات زعفران
- حفظ جایگاه 94درصدی زعفران ایران در بازارهای جهانی
- ثبت نشان جغرافیایی و جمعی زعفران ایران
- معرفی خواص و کاربردهای دارویی، آرایشی و بهداشتی زعفران به منظور افزایش مصرف جهانی آن
- ایجاد صندوق توسعه صادرات زعفران یا بانک کالایی زعفران
اقدامات لازم جهت توسعه صادرات زعفران :
- تولید محصول با کیفیت که از شرایط لازم آن تغییر روش‌های سنتی به روش‌های نوین است. مانند استفاده از دستگاه جداسازی کلاله.
- مبارزه با نوسانات قیمت
- پرداخت بخشی از هزینه‌های شرکت در نمایشگاه‌های هدف صادراتی.
- تأسیس بانک زعفران با هدف جلوگیری از نوسانات شدید قیمت و تنظیم بازار و کوتاه نمودن دست دلالان.
- سامان‌دهی صادرکنندگان و جلوگیری از رقابت‌های منفی در بازار داخلی.
اقدامات شورای ملی زعفران در سال 92 :
- طرح بهبود کیفیت زعفران با کمک جهاد کشاورزی
- مراقبت از رقبا در حاشیه کشور
- طرح شناسنامه‌دار کردن زعفران با کمک جهاد کشاورزی به گونه‌ای که با قرائت کد ۱۵ رقمی می‌توان به محل تولید آن محصول دست‌رسی پیدا کرد.