گروه بنگاه‌های اقتصادی: مدیرعامل شرکت توسعه صنایع ریلی ایران (ایریکو) گفت: با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور، به نفع اقتصاد و بهره‌برداران خطوط ریلی است که از واگن‌ها و قطارهای مسافربری تولید داخل استفاده کنند. محمد سعیدی افزود: هم اکنون سازندگان قطار و واگن‌های مسافربری و باری داخل کشور به‌خاطر نبود خریدار داخلی و کمبود منابع مالی با مشکلات متعددی مواجه هستند. هرچند یکی از مهم‌ترین اقدامات توسعه‌ای دولت تدبیر و امید، افزایش بهره‌گیری از شبکه‌های ریلی بوده و انتظار می‌رفت شرایط سازندگان فعال در این بخش بهبود یابد اما تاکنون اتفاق مطلوبی در این بخش رخ نداده است.

سعیدی افزود: پس از اعمال تحریم‌های متعدد بر بخش‌های مختلف اقتصادی، خط تولید این شرکت سازنده خطوط ریلی متوقف شد و این شرکت به سمت تولید واگن‌های باری رفت؛ چندی پیش نیز به دلیل افزایش مشکل بهره‌برداران در تامین منابع مالی خرید، خط تولید واگن مسافربری و باری نیز متوقف شد که همه ناشی از نبود سیاست لازم برای تقویت فروش واگن‌های تولید داخل است.

وی اظهار کرد: متاسفانه به نظر می‌رسد منابع ارزی که از صندوق توسعه ملی به این بخش اختصاص می‌یابد، به جای خرید از تولیدات داخل روانه خرید از شرکت‌های خارجی می‌شود؛ این در شرایطی است که طبق برآوردهای صورت گرفته، خرید واگن از تولیدات داخلی نسبت به خارجی حداقل حدود ۱۵ درصد ارزان‌تر است.