ندا لهردی: گوشی‌های موبایل‌ حالا جایگزین بسیاری از روابط و امور مختلف در دنیای حقیقی شده‌اند. با این اوصاف است که این گوشی‌ها دیگر فقط یک ابزار دیجیتال شخصی نیستند که کاربردهای مختلفی هم دارند؛ آنها به بخش بزرگ و البته مهمی از زندگی روزمره افراد تبدیل شده‌اند. اصلا شاید به همین دلیل هم هست که بر خلاف بسیاری از محصولات دیگر بازار موبایل‌های هوشمند هنوز اشباع نشده و احتمالا روند رشد آن به این زودی‌ها هم کند نمی‌شود، چون تعداد کاربرانی که تمایل دارند از طریق موبایل‌های هوشمند آنلاین شوند در کشورهایی مانند چین و هندوستان به سرعت در حال افزایش است.

جدیدترین گزارش تحقیقاتی منتشر شده توسط شرکت اریکسون درباره صنعت ابزارهای موبایل نشان می‌دهد که در یک دهه آینده ۹۰ درصد از جمعیت بالای ۶ سال در جهان دست‌کم یک گوشی موبایل خواهد داشت. این پیش‌بینی بر اساس فرضیه‌های مربوط به کاهش سن کاربران ابزارهای موبایل و پیش‌بینی‌های سازمان ملل متحد از روند رشد و توسعه جمعیت جهان با در نظر گرفتن جریان باروری متوسط، انجام شده است.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۰ دست کم ۱/۶ میلیارد کاربر موبایل هوشمند در جهان وجود داشته باشد. این در حالی است که در حال حاضر یعنی تا پایان فصل سوم سال ۲۰۱۴ تعداد کاربران موبایل‌های هوشمند در جهان برابر ۷/۲ میلیارد نفر است که انتظار می‌رود ۸۰۰ میلیون کاربر دیگر تا پایان سال ۲۰۱۴ به این تعداد اضافه شوند.

با توجه به پیش‌بینی ۱/۶ میلیارد کاربر موبایل هوشمند در جهان تا سال ۲۰۲۰، اپراتورهای موبایل و شرکت‌های تولیدکننده گوشی لازم است تا مشتریان و کاربران جدید را تقریبا در هر بازی جذب کنند. در حال حاضر دو کشور چین و هندوستان در روند رشد تعداد کاربران ابزارهای موبایل پیشرو هستند. این گزارش نشان می‌دهد که تعداد کاربران جدیدی که تنها در فصل سوم سال ۲۰۱۴ در دو کشور هندوستان و چین اضافه شده‌اند به ترتیب به ۱۸ و ۱۲ میلیون نفر می‌رسد. هر چند تعداد کاربران موبایل‌های هوشمند تنها ۳۷ درصد از کل کاربران موبایل جهان را تشکیل می‌دهند، اما واضح است که این بازار همچنان فرصت بزرگی برای جذب کاربران موبایل‌های معمولی و ساده است تا بتوانند تجربه لذت بردن از قابلیت‌های متنوع و مختلف موبایل‌های هوشمند را داشته باشند.

همراه با رشد سریع تعداد کاربران موبایل‌های هوشمند در جهان، تعداد کاربران اینترنت موبایل هم به سرعت در حال افزایش است. بر اساس آمار منتشر شده در این گزارش، تعداد کاربران اینترنت موبایل در سال ۲۰۱۴ رشد سالانه ۳۰ درصدی را تجربه کرده و در نهایت به ۵/۲ میلیارد نفر در جهان می‌رسد. این گزارش نشان می‌دهد که بین ۶۵ تا ۷۰ درصد از کل گوشی‌های موبایل فروخته شده در فصل سوم سال ۲۰۱۴ موبایل هوشمند بوده است. این میزان اما در فصل سوم سال ۲۰۱۳ برابر ۵۵ درصد بوده است. این در حالی است که بر اساس همین آمار، ترافیک دیتا موبایل در طول دوازده ماه منتهی به فصل سوم سال ۲۰۱۳ رشد ۶۰ درصدی داشته است.

این در حالی است که کارشناسان انتظار دارند نسل پنجم شبکه تلفن همراه یا ۵G در سال ۲۰۲۰ به صورت تجاری و رسمی گسترش پیدا کند. شبکه ۵G شامل نسخه‌هایی از دسترسی به امواج رادیویی موجود فعلی، رایانش ابری یا کلاد و تکنولوژی‌های مکمل جدید برای بهبود عملکرد و سرعت کارآیی خواهد بود. ویدئوها اما همچنان حاکمیت شبکه‌های موبایل را در دست خواهند داشت. بین ۴۵ تا ۵۵ درصد از ترافیک موبایل در شبکه‌های ۴G در حال حاضر به ویدئوها اختصاص دارد. این روند به دنبال افزایش تمایل به پخش یا استریم ویدئو از طریق ابزارهای موبایل، رو به رشد است.

گزارش اریکسون نشان می‌دهد که تعداد کل کاربران ابزارهای موبایل در سرتاسر جهان در فصل سوم سال ۲۰۱۴ به حدود ۹/۶ میلیارد نفر رسیده است که از این تعداد، ۱۱۰ میلیون نفر کاربران جدیدی هستند که در فصل سوم سال جاری میلادی اضافه شده‌اند.

بر اساس این آمار، تعداد کاربران موبایل جهان با نرخ رشد فصلی ۶/۱ درصدی و نرخ رشد سالانه ۶ درصد افزایش پیدا می‌کنند. یه این ترتیب، ضریب نفوذ موبایل در سطح جهان به ۹۵ درصد در فصل سوم سال ۲۰۱۴ رسیده است.

طبق این آمارهای منتشر شده، تعداد کاربران ابزارهای موبایل در منطقه آسیای پاسیفیک به جز هند و چین برابر ۳۸/۱ میلیارد نفر در فصل سوم سال جاری میلادی است تا به این ترتیب این منطقه بیشترین تعداد این کاربران را در اختیار داشته باشد. این در حالی است که منطقه آمریکای شمالی با ۳۷۰ میلیون نفر کاربر ابزار موبایل، کمترین تعداد این کاربران را در جهان به خودش اختصاص داده است. همچنین تعداد کاربران ابزارهای موبایل در خاورمیانه به ۳۷۵ میلیون نفر در این فصل رسیده است.

با این همه ضریب نفود ابزارهای موبایل با ۱۴۵ درصد در اروپای مرکزی و شرقی بیشتر از مناطق دیگر جهان و با ۶۴ درصد در هندوستان کمتر از دیگر مناطق جهان است. ضریب نفوذ ابزارهای موبایل در منطقه خاورمیانه تا فصل سوم سال ۲۰۱۴ اما برابر ۱۰۹ درصد بوده است.

انفجار بازار موبایل‌های هوشمند

انفجار بازار موبایل‌های هوشمند