گروه بازار پول: اونس طلا پس از ثبات در نخستین روز کاری هفته، در دومین روز کاری دست به مرزشکنی زد و از قیمت ۱۲۰۰ دلار بالاتر رفت، اما در پایان روز با بازگشت به محدوده ۱۱۹۰ دلار به ایستادن در یک قدمی این مرز رضایت داد. روز چهارشنبه هم نوسان قیمت طلا پیرامون این مرز مهم ادامه داشت و تا ساعت ۸ بعدازظهر، قیمت ۱۱۸۷ دلار برای هر اونس فلز زرد ثبت شد. گروه بازار پول: اونس طلا پس از ثبات در نخستین روز کاری هفته، در دومین روز کاری دست به مرزشکنی زد و از قیمت ۱۲۰۰ دلار بالاتر رفت، اما در پایان روز با بازگشت به محدوده ۱۱۹۰ دلار به ایستادن در یک قدمی این مرز رضایت داد. روز چهارشنبه هم نوسان قیمت طلا پیرامون این مرز مهم ادامه داشت و تا ساعت ۸ بعدازظهر، قیمت ۱۱۸۷ دلار برای هر اونس فلز زرد ثبت شد.

اونس هفته را با قیمت ۱۱۸۸ دلار آغاز کرد، روز دوشنبه به بهای ۱۱۸۷ دلار رسید و سه‌شنبه با ۱۰ دلار رشد قیمت ۱۱۹۷ دلار را رقم زد. اونس روز سه‌شنبه حتی قیمت ۱۲۰۵ دلار را هم لمس کرد. رشد قیمت طلا در این روز، عمدتا ناشی از «پوشش کوتاه‌مدت»، «شناسایی سود» و تضعیف شاخص دلار بود. به این ترتیب طلا در مقطعی از دومین روز کاری هفته جاری، بالاترین قیمت‌ها در سه هفته اخیر را تجربه کرد. در این روز در حالی که عوامل داخلی بازار طلا (ناشی از رفتار معامله گران) قیمت این کالای گرانبها را بالا می‌برد، کاهش ارزش دلار هم به کاهش فشار روی بازار فلزهای گرانبها کمک کرد. طلا در این روز همچنین از خبر افزایش صادرات طلای هند و رسیدن آن به بالاترین سطح از اکتبر سال ۲۰۱۳ به بعد، سود برد. با این حال، اخباری هم منتشر شد مبنی‌بر اینکه دولت هند ممکن است به‌زودی برنامه‌ای برای کاهش واردات طلا برای بهبود کسری تجاری خود اعلام کند.

سه‌شنبه داده‌های خوب شاخص انتظارات اقتصادی ZEW آلمان برای ماه نوامبر به رشد بازارهای سهام اروپا و همچنین ارز واحد اروپایی کمک کرد. این گزارش بهتر از انتظارها بود. این شاخص برای ماه نوامبر ۵/۱۱ واحد اعلام شده است، رقمی که برای ماه اکتبر منفی ۶/۳ بود. بازارهای دارایی در اروپا از سخنان ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا در روز دوشنبه مبنی‌‌بر قطعی بودن خرید اوراق قرضه دولت‌های اروپایی در صورت نیاز هم تاثیر مثبتی گرفتند. سه‌شنبه همچنین اخبار ژاپن مورد توجه بود. با بازگشت اقتصاد این کشور به رکود، شینزو آبه، نخست‌وزیر این کشور، تعویق افزایش مالیات و برگزاری انتخابات زودهنگام را اعلام کرد. دومین عامل خارجی مهم در بازار طلا یعنی قیمت نفت خام هم سه‌شنبه با کاهش روبه‌رو بود تا بخشی از اثر افزایشی تضعیف دلار را خنثی کند و به قیمت‌های طلا، فشار کاهشی وارد کند. با این همه نفت خام «وست تگزاس اینترمدییت» همچنان نزدیک پایین‌ترین سطح خود در ۳ سال گذشته نوسان داشت. سه‌شنبه بزرگ‌ترین اقتصاد جهان داده‌هایی از قبیل شاخص بهای مصرف‌کننده، اطلاعات سرمایه جهانی خزانه‌داری آمریکا و شاخص بازار مسکن NAHB را منتشر کرد که هیچ کدام بازار را تکان ندادند.

چهارشنبه تا لحظه تنظیم این گزارش بهای اونس به ۱۱۸۷ دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این خبر را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز ثبت شده باشد. چهارشنبه شاخص دلار افزایش یافت؛ در نتیجه قیمت طلا هم رو به کاهش گذاشت.

اما با لمس مرز ۱۲۰۰ دلار توسط فلز زرد در روز سه‌شنبه، قیمت نهایی این هفته کاری که در پایان فعالیت بازارها در روز جمعه مشخص خواهد شد، جالب توجه است، اما حتی لمس این مرز هم باعث افزایش خوش‌بینی به فلز زرد نشده است. یکی از تحلیلگران موسسه Yungan Futures می‌گوید که اختلاف ساختاری اقتصادهای بزرگ جهان موجب تقویت ارزش دلار و افت قیمت طلا می‌شود. او با توجه به تفاوت وضعیت اقتصاد آمریکا با منطقه یورو و ژاپن معتقد است روند صعودی ارزش دلار ادامه خواهد یافت و این مساله به ضرر قیمت طلا خواهد بود.

به گزارش سایت طلا به نقل از بلومبرگ، قیمت طلا برای دومین سال متوالی از سال ۲۰۰۰ تاکنون در حال کاهش مجدد است. قیمت طلا سال گذشته بیش از ۲۸ درصد کاهش داشت. احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا نیز تاثیر زیادی بر افزایش ارزش دلار و روند نزولی قیمت طلا در ماه‌های اخیر داشته است. به اعتقاد برخی کارشناسان فدرال رزرو در سال آینده نرخ بهره را افزایش خواهد داد. فدرال رزرو از سال ۲۰۰۸ تاکنون نرخ بهره را نزدیک به صفر نگه داشته و میلیاردها دلار نقدینگی به اقتصاد تزریق کرده است. یانگ ژی، تحلیلگر ارشد موسسه یونگان فیوچرز می‌گوید که اختلافات موجود بین ساختارهای اقتصادی آمریکا، اروپا و ژاپن موجب شده تا این کشورها سیاست‌های پولی متفاوتی را اتخاذ کنند و این مساله در نهایت منجر به افزایش ارزش دلار و کاهش قیمت طلا شده است.