گروه بازرگانی: در نشست ارزیابی بنگاهداری بانک‌ها که در کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق ایران با حضور جمعی از فعالان این حوزه برگزار شد، بر ضرورت بازتعریف مفاهیم بانکی از منظر منابع اقتصادی تاکید شد. به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، علی ارشدی، عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و مالی با اشاره به بنگاهداری بانک‌ها گفت: این پدیده، موضوع عجیبی نیست بلکه فقط باید در مورد آن قاعده‌مند عمل کنیم. به این معنا که اگر بانک‌ها از شرایط خاصی برخوردار باشند، می‌توانند در امر بنگاهداری فعال شوند.

وی افزود: براساس ماده ۳۴ قانون پولی و مالی کشور، بانک‌ها از خرید و فروش کالا به منظور تجارت، معاملات غیرمنقول، خرید سهام بیش از سقف مجاز و اعطای اعتبار بیش از حد مجاز منع شده‌اند. این کارشناس حوزه بانک گفت: در حال حاضر ۶۰ درصد از سود کل بانک‌ها مربوط به فعالیت‌های تجاری و بنگاهداری آنها می‌شود که آمار نگران‌کننده‌ای است؛ چرا که با این وضعیت اگر بانک‌ها را از ادامه این فعالیت‌ها باز داریم، تعداد زیادی از آنها به ورطه ورشکستگی خواهند رسید. وی افزود: بانک‌ها با وضعیت اقتصادی رابطه مستقیم دارند و اگر رکودی اتفاق بیفتد یا شاهد نوساناتی در بازار تجاری کشور باشیم، بانک‌ها به شدت تحت تاثیر شرایط قرار می‌گیرند. این عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و مالی تصریح کرد: قوانین، نوع مدیریت و گستره فعالیت بانکی در کشور باید بازنگری شود.

منحرف شدن بانک‌ها

کاشانی، عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی با بیان این نکته که نظام بانکی در تامین منابع واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی ناتوان است، گفت: بانک‌ها از وظایف قانونی خود منحرف شده‌اند و این پدیده در حال گسترش است. از طرف دیگر ضرورت دارد که از مفهوم بانک تعریف جدیدی ارائه شود؛ چرا که امروز بانک به پدیده خاصی تبدیل شده که نمونه‌ای از آن در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. وی ادامه داد: بانک‌ها وارد عرصه ساخت و ساز شده و انبوهی از سرمایه‌های کشور را به این سمت هدایت کرده و خود باعث بروز بحران‌های خاصی در این بخش از کشور شده‌اند. بنابراین در حال حاضر نظام بانکی طبق مفهوم و تعاریف بین‌المللی در کشور وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی افزود: دولت درخصوص میزان تخلف بانکی تنها کاری که انجام داده آوردن یک بند در لایحه خروج از رکود است که براساس آن تا ۳۰ سال آینده بانک‌ها باید ۳۳ درصد از اموال مازاد از منقول، غیرمنقول، سهام و... را سالانه واگذار کنند. حال این سوال مطرح می‌شود که چه تضمینی وجود دارد تا این قانون اجرایی شده و بعد از سه سال بانک‌ها از فعالیت‌های غیرقانونی مانند ساخت و ساز دست بکشند.

رونق بورس؛ دلیل ورود بانک‌ها به بنگاهداری

تهرانی‌فر، رئیس اداره نظارت بانک مرکزی بر لزوم بازتعریف مفهوم بانک و نظام بانکی تاکید کرد و گفت: یکی از دلایل ورود بانک‌ها به امر بنگاهداری، ایجاد رونق در بورس بود که البته همین اتفاق در دولت یازدهم نیز رخ داد.

وی با انتقاد از وضعیت بانک‌ها در کشور تصریح کرد: تعدادی از موسسات مالی و اعتباری در کشور وجود دارند که از وضعیت و فعالیت‌ها آنها خبر نداریم و بدون مجوز تاسیس شده‌اند. البته در این رابطه برنامه‌های خاصی در دست بررسی است و توانسته‌ایم حدود ۸۰ درصد بازار را کنترل و مدیریت کنیم.