گروه صنعت و معدن: مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد در سال گذشته میزان تولید سنگ تزئینی و ساختمانی به رقم ۱۱۰ میلیون مترمربع رسیده، گفت: انتظار می‌رود این میزان امسال به ۱۱۵ میلیون مترمربع برسد. سیدمحمد فاطمیان در گفت‌وگو با «ایرنا»، اظهار کرد: ایران دارای ذخیره سنگ تزئینی و نما به میزان ۴/۲ میلیارد تن از انواع مرمر، گرانیت، تراورتن و... است.

وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور تحقق بخشیدن به برنامه‌های پیش‌بینی شده در این بخش نسبت به تعریف راهبرد لازم اقدام کرده، هرچند اولویت برای سرمایه‌گذاری در این بخش، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین است.

دست‌اندرکاران صنعت سنگ تزئینی و ساختمانی معتقدند: ایران سالانه حدود ۲۰ میلیون تن سنگ تزئینی و ساختمانی به شکل خام استخراج می‌کند، اما کمتر از پنج درصد آن صادر می‌شود.

گزارش‌های منتشر شده نیز حاکی است، سال ۱۳۹۱ میزان سنگ خام استخراجی از رقم ۱۶ میلیون تن گذشت، اما میزان صادرات به بیش از ۵۰۰ هزار تن رسید.

فاطمیان اضافه کرد: توسعه بهره‌گیری از سنگ‌های ساختمانی در مبلمان شهری، جداول خیابانی، به‌عنوان سنگفرش معابر و مجسمه‌های سنگی به‌عنوان یکی از راهکارها در دستور کار قرار دارد و استفاده از ضایعات سنگ نیز مورد توجه است.

وی گفت: رایزنی با تجار چینی به منظور تسهیل صادرات سنگ ایران به این کشور از اقداماتی است که در دولت یازدهم دنبال شده و تداوم دارد.

ایران بیش از دو دهه به‌عنوان یکی از پنج کشور برتر در استخراج سنگ تزئینی و ساختمانی در سطح جهان معرفی می‌شود، اما به دلیل ضعف فنی در فرآوری سنگ، نتوانسته سهم مناسبی در بازار جهانی این ماده معدنی داشته باشد.

به گفته این مقام مسوول، براساس مذاکرات انجام شده با طرف‌های چینی یک بارانداز برای سنگ‌های صادراتی ایران به ظرفیت ۳۰ هزار مترمربع در یکی از بنادر چین اختصاص یافته است. گزارش‌های غیررسمی حاکی است، ارزش صادرات سنگ ایران به چین در مدل‌های تراورتن، مرمریت، مرمر و... بالغ بر ۳۰۰ میلیون دلار است، درحالی که این کشور به ژاپن، آمریکا و کره جنوبی سالانه حدود ۱۵ میلیون تن صادرات سنگ تزئینی و ساختمانی دارد.

شمار واحدهای سنگبری کشور بیش از ۶ هزار واحد اعلام شده که از این رقم حدود ۵۰ درصد آنها در تهران قرار دارند و ۷۰ تا ۸۰ درصد ماشین‌آلات این سنگبری‌ها فرسوده و با قدمت فعالیت بیش از ۳۰ سال است.

رئیس کانون سنگ ایران نیز از رشد ۲۰۰ درصدی صادرات سنگ فرآوری در کشور خبر داده و به «ایسنا» گفت: در ترکیه جعبه‌های سنگ‌های فراوری ایران را به مارک‌ها و نشان کشور خود تغییر می‌دهند و به سایر نقاط جهان صادر می‌کنند.

حسین امیر یوسفی اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت بازار صادرات سنگ اصفهان و کشور به دلیل سیاست نرم‌تر دولت در مسائل جهانی به نسبت قبل تغییر و بهبود زیادی یافته است، به نحوی که شاهد رشد ۲۰۰ درصدی صادرات سنگ‌های فرآوری هستیم.

وی افزود: عمده مشتریان بازار سنگ‌های صادراتی ایران، کشورهای آسیای میانه، قفقاز، حاشیه خلیج فارس و ترکیه هستند.

رئیس کانون سنگ ایران تاکید کرد: بازار فروش سنگ در داخل کشور حالت عکس دارد و در حال رکود است. چرا که دچار کاهش رشد صنعت ساختمان‌سازی هستیم.

یوسفی ادامه داد: در حال حاضر مسکن‌سازها فقط اقدام به ثبت قرارداد با سنگبری‌ها می‌کنند که بر مبنای آن پس از فروش آپارتمان‌ها، پول سنگ‌های تزئینی را به مالک سنگبری تحویل می‌دهند.

وی با بیان اینکه این پرداخت به تولیدکننده گاهی تا یک سال و نیم طول می‌کشد، افزود: دولت قرار بود ۳۰۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی این صنعت کمک کند، اما فقط رقمی ناچیز از طریق بانک‌های مربوطه به این صنعت اعطا شده است.

عضو انجمن سنگبری‌های اصفهان اظهار کرد: دستگاه‌های سنگبری فعلی کارخانه‌ها عمری بیش از ۱۵ سال دارند اما استاندارد مفید آن فقط ۱۰ سال است در حالی که چنین ابزاری نمی‌تواند در بازار جهانی سنگ تزئینی محصولی رقابتی تولید کند.