اداره جامعه بدون دانش،گفت‌وگو و سعه صدر امکان‌پذیر نیست

گروه خبر: حسن روحانی رئیس‌جمهوری در پیامی به همایش ملی اعتدال، وظیفه اندیشمندان را تلاش فکری برای تقویت سرمایه‌های اعتدال در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی دانست و تصریح کرد: پیام اصلی اعتدال در عرصه کشورداری این است که اداره جامعه ما با علایق و سلایق گوناگون بدون دانش، گفت‌وگو و سعه صدر امکان‌پذیر نیست. در همایش اعتدال که روز گذشته در محل کتابخانه ملی برگزار شد سید حسن خمینی، محمد نهاوندیان، مرتضی بانک، سیدحسین ‌هاشمی، حسام‌الدین آشنا، احمد پورنجاتی، محمدرضا تاجیک،‌هادی خانیکی، نجفقلی حبیبی، حسین سلیمی و برخی دیگر از شخصیت‌های دولتی و اصلاح‌طلب حضور داشتند. در این همایش هر چند حسن روحانی حضور نداشت، اما پیام او خوانده شد. او در این پیام اعلام کرد: اعتدال به‌طور ذاتی با فعالیت‌های دانش‌محور و مبتنی‌بر عقلانیت و همه‌جانبه‌نگری پیوند دارد؛ بنابراین شما دانشگاهیان و صاحب‌نظران، برای سخن گفتن در این عرصه سزاوارترید. عرصه سیاست هرگاه از تامین عدالت، معنویت و همبستگی انسانی به قدرت‌جویی و قدرتمداری تمایل پیدا کند، مستعد دچار شدن به تندروی و افراط‌گرایی می‌شود و این پدیده‌ای است که در منطقه ما و در جهان امروز به تهدیدی واقعی تبدیل شده است و وظیفه اندیشمندان ما تلاش فکری برای تقویت سرمایه‌های اعتدال در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی است. در ادامه این پیام آمده است: بیایید با سعه صدر با مسائل برخورد کنیم. بگذاریم افراد حرفشان را بزنند و به خاطر اشکال‌های کوچک، آدم‌های بزرگ را کنار نگذاریم. اعتدال در عرصه سیاست؛ یعنی توجه به آرای مردم و قرار دادن فعالیت‌های دولتمردان در چارچوب دانایی، راستی و اخلاق و دوری از غرور و خودمحوری.

سانتریفیوژ و همه اقتصاد باید بچرخد

محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهوری نیز در همایش ملی اعتدال که روز گذشته در کتابخانه ملی برگزار شد، با اشاره به سیاست‌های دولت یازدهم در موضوع پرونده هسته‌ای ایران، خاطرنشان کرد: رویکردی که دولت تدبیر و امید با ماموریتی از سوی مردم در پیگیری بحث هسته‌ای کشور داشته این است که سانتریفیوژ باید بچرخد و همه اقتصاد نیز باید بچرخد. به گزارش «ایسنا»، رئیس دفتر رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه حراست از حقوق مردم باید در همه ابعاد در دستور کار قرار بگیرد، اظهار کرد: باید درددل مردم و دانشمندان کشور به همه ابعاد علم و فن‌آوری حاکم شود و تن دادن به اعمال محدودیت‌ها و تحمیل تحریم‌ها به معنای قبول ظلم است. نهاوندیان تاکید کرد: ما در عین حال که باید در یک بعد خاص از حقوق ملت حراست کنیم، نباید در مقابل انسداد مردم در حوزه‌های دیگر چشم بپوشیم. وی با تاکید بر اینکه حراست از حقوق مردم در همه ابعاد رویکرد دولت است، اظهار کرد: این‌گونه نیست که زحمات ‌جبران نشدنی ملت در یک رایزنی بین‌المللی در گوشه‌ای مسدود و دور از دسترس مردم قرار گیرد؛ برگرداندن این حق وظیفه عدالت‌خواهی ما است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای دستیابی به اهداف اعتدالی نیازمند روش‌های اعتدالی هستیم، اظهار کرد: هیچ‌گاه نمی‌توان با روش‌های حذفی به اعتدال دست یافت؛ بلکه برای توفیق در ارائه یک الگوی اعتدالی باید رویکردی فراجناحی و غیرحذفی را دنبال کرد. حتی اگر حریفان به دنبال این باشند تا با برخوردهای افراطی روش حذفی را در واکنش به ما تحمیل کنند. وی در ادامه تصریح کرد که حقوق مردم باید در همه ابعاد در دستور کار قرار بگیرد.

جامعه معتدل از بین نمی‌رود

همچنین به گزارش جماران، سیدحسن خمینی نیز که دیروز به‌عنوان سخنران افتتاحیه همایش اعتدال سخن می‌گفت، با بیان اینکه تمرین اعتدال گفت‌و‌گو است، اظهار کرد: با مشاجره راه به جایی نمی‌بریم، گفت‌و‌گو شروطی دارد که یکی از عمده‌ترین آنها این است که خودمان را بالاتر از طرف مقابل ندانیم و نظر خود را تحمیل نکنیم. همچنین به گزارش «ایرنا»، یادگار امام خمینی(ره) با بیان اینکه جامعه معتدل از بین نمی‌رود، گفت: پراکندن تندی در جامعه بذری است که در نهایت توفان به پا می‌کند و دیدیم کسانی که این بذر را کاشتند خودشان بیش از دیگران لطمه دیدند. وی افزود: حضرت علی (ع) یکی از آثار اعتدال را عدم هلاکت آن جامعه می‌داند، جامعه معتدل از بین نمی‌رود. وی یکی دیگر از آثار اعتدال را اتحاد ملی دانست و گفت: گذشتگان ما افراد بزرگی بوده‌اند و نباید دهان باز کنیم و هر چه می‌خواهیم بگوییم، اگر می‌خواهید نقد کنید باید کرامات آنها را بگویید، به صرف اختلاف نباید چشم را روی تمام حقایق ببندیم.

سایه چتر عدم توازن بر حوزه زنان

شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده نیز در این همایش که با حضور چشمگیر چهره‌های اصلاح‌طلب برگزار شد، گفت: شواهد و واقعیت‌ها حکایت از آن دارند که در هنگامه اعتدال هنوز در پاره‌ای از موارد چتری از تعارض و عدم توازن در حوزه زنان و خانواده سایه انداخته است. مولاوردی اضافه کرد: با اتکا به اسناد منتشر شده می‌توان اذعان کرد که دولت اعتدال برای پرهیز از خشونت و جنگ‌طلبی بر عواطف نوع دوستانه انسانی تکیه می‌کند. وی گفت: در همان حال دولت اعتدال به دلیل حمایت از تعامل‌گرایی سیاسی صبورانه می‌تواند شرایط را برای حضور فعال زنان در عرصه‌های بین‌المللی فراهم سازد.