گروه دیپلماسی، کامران کرمی، خبرنگار اعزامی «دنیای اقتصاد» به وین: وین اتریش در روزهای سرد پاییزی خود، کانون رفت‌وآمدهای دیپلماتیک و حضور گسترده خبرنگاران است. فضای دهمین دور مذاکرات جامع هم همچون هوای این شهر سرد و آکنده از حدس‌ها و گمانه‌زنی‌های خبری است. راهروهای کاخ پله کوبورگ، هتل ماریوت و چادر خیمه شکل خبرنگاران موسوم به مرکز رسانه‌ای که مشرف به ورودی این دو هتل است، مملو از خبرنگاران ایرانی و خارجی است که در هوای سرد پاییزی، دوربین و لوگو به‌دست، گوشه‌ای از این فضای بی‌خبری را به تصویر می‌کشند. روزنامه‌نگاران هم گزارش‌های خود را با اندکی تاخیر نسبت به خبرگزاری‌ها و با دقت بیشتر و همراه با تحلیل به زیور قلم آراسته می‌کنند. در این میان حضور سخنگوهای وزارت خارجه آمریکا و ایران به شکل غیر رسمی هم سکوت خبری حاکم را نشکست و کمکی به تحلیل رسانه‌ها در پوشش خبری بهتر نکرد و خبرنگارانی که قصد داشتند گوی سبقت را از بقیه بربایند نیز ناکام گذاشت. مرضیه افخم، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران، دیروز در یک جلسه غیررسمی با خبرنگاران ایرانی در هتل ماریوت، گفت که مذاکرات در سطوح کارشناسی و معاونان وزرای خارجه در حال انجام است و به‌صورت جدی بحث‌ها ادامه دارد.

افخم اضافه کرد که در مذاکرات کارشناسی و معاونان وزرا تمام جزئیات که دسته‌بندی شده است، دوباره در حال بررسی و مرور است. او همچنین اخبار و مطالب برخی رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های غربی را فاقد صحت و گمانه‌زنی رسانه‌ای خواند. آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا نیز با حضور در مرکز رسانه‌ای گفت که منتظر روزهای آینده باید بود. تلاش خبرنگاران برای دریافت اطلاعات بیشتر و رسمی‌تر از آلن ایر با حضور تصویربرداران نیز ناکام ماند.

مذاکره هیات‌های ایرانی و ۱+۵

معاونان ظریف دیروز با هیات آمریکایی مذاکره کردند. ویلیام برنز دیپلمات ارشد آمریکایی و وندی شرمن رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکا ظهر دیروز در وین با طرف ایرانی گفت‌و‌گو کردند. دیدار با هیات‌های روسی و آلمانی نیز ادامه دستور کار سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی بود. سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه آخرین دیپلمات از گروه ۱+۵ بود که دیروز وارد وین شد و با معاونان وزارت خارجه ایران در هتل پله کوبورگ مذاکره کرد. روانچی و عراقچی دیروز هم با نیکلاس دوریویر نماینده فرانسه و سایمون گس نماینده انگلیس در ۱+۵ دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

رفت‌وآمدهای دیپلماتیک

در کنار این مذاکرات رفت‌وآمدهای دیپلماتیک در وین در جریان است. مایکل مان سخنگوی اشتون دیروز وین را به مقصد بروکسل مقر اتحادیه اروپا ترک کرد. او قرار است دوباره به وین بازگردد.

منابع غربی می‌گویند که جان کری وزیر خارجه آمریکا که اکنون در فرانسه برای دیدار با لوران فابیوس همتای فرانسوی خود به سر می‌برد، قرار است پنج‌شنبه شب یا صبح جمعه به وقت محلی وارد وین شود. پیش از این در اخبار اعلام شده بود که احتمال دارد جان کری روز چهارشنبه (دیروز) به وین سفر کند و به مذاکرات جدی و فشرده بپیوندد. جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که سفر وزیر خارجه آمریکا به وین برای شرکت در مذاکرات به تعویق خواهد افتاد. دیدار کری و فابیوس برای اکثر خبرنگاران قابل توجه است، چرا که یادآور نقش منفی فرانسه در مذاکرات ژنو ۲ در سال گذشته است و با توجه به شبیه بودن فضای این دور از مذاکرات موسوم به وین ۸ با ژنو ۲، این دیدار می‌تواند زیاده‌خواهی‌های فابیوس را متوقف کند.

همچنین دیدار احتمالی با سعودالفیصل و صحبت در مورد نگرانی‌های عربستان‌سعودی بخش دیگری از دستور کار وزیر خارجه آمریکا قبل از سفر به وین است. در روزهای گذشته ترکی فیصل، شاهزاده سرشناس و متنفذ سعودی گفته بود در صورت توافق احتمالی با ایران، عربستان هم خواستار غنی‌سازی در داخل خاک خود خواهد شد. همچنین برخی از خبرنگاران آلمانی در وین از سفر وزیر خارجه آلمان به اتریش در یکشنبه شب خبر می‌دهند. منابع چینی نیز به خبرنگاران خود خبر داده‌اند که وزیر خارجه این کشور شنبه به وین سفر می‌کند. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز گفته است که اگر به توافق نزدیک شویم به وین می‌روم. همه خبرنگاران منتظر ورود وزرای خارجه ۱+۵ هستند تا قدری از این رخوت رسانه‌ای شکسته شود و مذاکرات با جدیت بیشتری دنبال شود و سوژه‌های خبری هم رونق بیشتری بگیرد.

در همین رابطه یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران گفت که این تیم طی دو روز گذشته هیچ گفت‌و‌گویی با کشورهای ۱+۵ نداشته است. پیش از این برخی منابع آمریکایی خبر داده بودند که شامگاه سه شنبه ایران و کشورهای ۱+۵ با یکدیگر مذاکره کرده اند. او درپاسخ به سوالی دیگر گفت که تاکنون هیچ بحثی در مورد تمدید مهلت مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ مطرح نشده است.

پایان حدود دو ساعت و نیم مذاکرات دو جانبه ایران و آمریکا

مذاکرات دو جانبه هیات‌های مذاکره کننده هسته‌ای ایران و آمریکا در دومین روز مذاکرات وین ۸ پس از حدود دو ساعت و نیم پایان یافت. به گزارش «ایرنا» این مذاکرات میان مجید تخت‌روانچی و سید‌عباس عراقچی معاونان وزیر امور خارجه ایران و ویلیام برنز و وندی شرمن معاونان وزیر امور خارجه آمریکا در هتل کوبورگ وین برگزار شد.

در انتظارروز آخر

شهر وین پیش از این میزبان ۸ دور مذاکرات جامع هسته‌ای بوده و یک دوره از این مذاکرات در نیویورک و نهمین دور نیز در مسقط برگزار شد. در حال حاضر ظرفیت و میزان غنی‌سازی و تحریم‌ها از جمله موارد اختلافی بین ایران و ۱+۵ است. ظریف ناهار کاری روز سه‌شنبه خود با کاترین اشتون را مثبت ارزیابی کرد و گفت که از این پس دیگر به اراده سیاسی نیاز است تا به نتیجه برسیم. او این مذاکرات را مرحله آخر خواند و روز سوم آذر را «روز پیروزی ملی ایرانیان» دانست چه در صورت توافق و چه ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌ها. فضای مذاکرات هسته‌ای را در گفت‌و‌گو با خبرنگاران خارجی و ایرانی، در میان گذاشتم و بسیاری از آنها بر این فضای مبهم و بی‌خبری صحه گذاشتند. چکیده این صحبت‌ها حاکی از فضای خوشبینی بین دو سناریوی توافق جامع و تمدید چند روزه تا چند ماهه است. برخی احتمال رسیدن به یک توافق موقت دیگر همچون توافق ژنو در سال گذشته و تمدید محدود مذاکرات برای یک بازه دو تا چهار ماهه را بیشتر از گزینه توافق جامع می‌دانند. کمتر خبرنگاری است که گزینه شکست مذاکرات به عنوان یک سناریوی محتمل را مطرح کند و غالب خبرنگاران بر رسیدن به توافق تا ضرب‌الاجل ۲۴ نوامبر (۳ آذر) صحه می‌گذارند. حضور احتمالی کری و در ادامه پیوستن دیگر وزرای خارجه در روزهای آینده می‌تواند تحلیل دقیق‌تر و ارزیابی بهتری از رایزنی‌های پشت پرده کاخ کوبورگ به تصویر بکشد و قدری به فضای حدس و احتمالات رنگ واقعیت بدهد.

سایه گمانه‌زنی‌ها بر فضای مذاکرات وین