یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

اصلاح قیمتی پس از ۶ هفته مثبتدر پایان معاملات هفتگی، شاخص کل پس از ۶ هفته صعود مداوم، با افت ۱۳۴۱ واحدی (معادل ۷۵/۱ درصد) مواجه شد. رفتار محتاطانه سهامداران با نزدیک شدن به پایان مهلت مذاکرات هسته‌ای مهم‌ترین دلیل این افت محسوب می‌شود. این امر سبب شده تا حجم و ارزش معاملات افت اندکی را نسبت به یکی، دو هفته اخیر تجربه کند؛ با این حال، همچنان پویایی معاملات بالا است و رفت و آمدهایی به ویژه در میان سهامداران خرد بازار انجام می‌شود. این در شرایطی بود که شاخص کل برای دومین ماه متوالی مثبت شد و بازدهی ۵/۱ درصدی را در آبان ماه به ثبت رساند. از سوی دیگر، قرار داشتن قیمت سهام در سطوح معقول فعلی (عدم رشد هیجانی) عاملی است که نگرانی درخصوص افت شدید شاخص کل را حتی در صورت عدم رسیدن به توافق هسته‌ای کاهش می‌دهد.



بازار ارز

ثبات ارز در لحظات حساسدر پایان معاملات هفتگی، هر دلار آمریکا افت ۳/۰ درصدی را تجربه کرد و به قیمت ۳ هزار و ۲۵۵ تومان معامله شد، اما در مقیاس ماهانه، دلار توانست رشد ۸/۰ درصدی را به ثبت برساند؛ این در حالی بود که متوسط قیمت دلار در این مدت ۳۲۵۰ تومان و دامنه نوسانات بسیار محدود بود. در این شرایط، مذاکرات هسته‌ای که کمتر از ۳ روز به پایان آن باقی مانده است، مهم‌ترین عامل اثرگذار بر بازارهای داخلی، به ویژه ارز است، گرچه بسیاری از دیپلمات‌ها رسیدن به توافق نهایی را همچنان امکان پذیر می‌دانند، اما برخی رسانه‌های غربی از تمدید زمان مذاکرات سخن می‌گویند. در این میان، رویترز به نقل از برخی مقامات رسمی، از تمدید مذاکرات تا ماه مارس (اسفند) خبر داده است. بر این اساس، تحقق این سناریو، احتمال افزایش قیمت ارز را تقویت می‌کند.



بازار سکه

فاصله قیمت سکه از کف ماهانهدر پایان معاملات هفتگی، هر سکه طرح جدید رشد ۸/۰ درصدی را تجربه کرد و به قیمت ۹۱۵ هزار تومان معامله شد. این در حالی بود که در مقیاس ماهانه، افت ۶/۲ درصدی را به ثبت رساند. در شرایطی که طلای جهانی در اواسط ماه گذشته به مقادیر بسیار پایینی رسیده بود، سکه نیز به کف ۹۰۰ هزار تومانی نزدیک شد، اما به رغم آنکه ارزش ذاتی آن (نوعی حاصلضرب از قیمت طلای جهانی در قیمت دلار بازار آزاد) کمتر از ۹۰۰ هزار تومان بود، سکه در این محدوده مقاومت نشان داد. پس از آن، با افزایش قیمت اونس، قیمت سکه نیز رشد نسبی را تجربه کرد و توانست بخشی از زیان خود را جبران کند. در این روزها، طلای جهانی نوساناتی را در محدوده ۱۱۹۰ دلاری تجربه می‌کند که احتمال پیروی قیمت سکه از دلار را افزایش می‌دهد.


بازار طلای جهانی

افت و خیزهای اونس طلادیروز، طلای جهانی در لحظه تنظیم این گزارش، ۱۱۹۰ دلار بر اونس معامله می‌شد. این در شرایطی بود که پنج‌شنبه به دنبال آمار اقتصادی مناسب آمریکا، نظیر ثبات نرخ تورم (انتظار کاهش وجود داشت) قیمت طلا به زیر ۱۱۸۰ دلار نیز رسیده بود. کارشناسان علت این امر را افزایش تقاضای فیزیکی در این دوره از سال (جشن‌های باستانی هند و چین) عنوان می‌کنند. اما رشد شاخص دلار آمریکا با توجه به آمار اقتصادی مناسب آمریکا و در مقابل آمار ضعیف سایر اقتصادها (شاخص خرید مدیران (PMI) چین بار دیگر در اکتبر با افت مواجه شد)، عاملی است که در مقابل رشد قیمت طلا مقابله می‌کند. نکته دیگری که در بازار طلا به چشم می‌خورد، تمایل افزایش قیمتی در معاملات نقدی (افزایش تقاضای فیزیکی) و در مقابل کاهش قیمت‌ها در معاملات آتی (نگاه خرسی یا انتظار افت قیمت) است.



بازار اوراق مسکن

خزان قیمتی اوراق تسهیلات مسکندر پایان معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین ۱۳۹۲ (تسه۹۲۰۱) با کاهش ۶/۴ درصدی مواجه شدند. به این ترتیب، اوراق مزبور با ثبت زیان ۲/۸ درصد در آبان ماه، به قیمت ۸۵ هزار و ۵۵۴ تومان معامله شدند. رکود در بازار مسکن که با آغاز فصل پاییز تشدید شده است، مهم ترین عامل افت قیمت‌ها محسوب می‌شود. بنابراین، «تسه»ها که به علت مازاد تقاضا رشد قیمت‌های بیش از اندازه‌ای را در تابستان شاهد بودند، اکنون با کاهش تقاضا شاهد افت قیمت هستند. در این شرایط، خرید ۱۰۰ هزار تومانی اوراق که بهره واقعی بیش از ۲۲ درصدی داشتند با توجه به روند رو به کاهش نرخ تورم، توجیه اقتصادی ندارند. بنابراین، در شرایطی که رشد قیمت مسکن نیز حتی کمتر از نرخ تورم بوده است، احتمال خروج بازار مسکن از رکود تا پایان سال جاری نیز کاهش می‌یابد.



بازار نفت

حرکت نفت آمریکا حول ۷۵ دلاردر لحظه تنظیم این گزارش، نفت خام آمریکا ۷۶ دلار بر بشکه معامله می‌شد. با نزدیک شدن به نشست اوپک، حالت سردرگمی در بازار نفت ایجاد شده و نوسانات قیمتی به حداقل رسیده است. در نظرسنجی بلومبرگ از ۲۰ کارشناس، نیمی از آنها کاهش عرضه و نیمی دیگر عدم کاهش عرضه اوپک را پیش‌بینی کرده‌اند. گرچه کاهش قیمت نفت به اوپک فشار بیشتری وارد می‌کند، اما کشورهایی که سهم بیشتری در اوپک دارند (نظیر عربستان) نسبت به کاهش عرضه تمایلی نشان نمی‌دهند. در این رابطه می‌توان به اظهارات وزیر نفت کشورمان مبنی بر عدم کاهش تولید نفت و دو برابر کردن آن در صورت حصول توافق هسته‌ای اشاره کرد. از سوی دیگر، بررسی بلومبرگ نشان می‌دهد در صورت ثبات قیمت نفت در کانال ۷۵ دلار، ۱۹ منطقه تولید نفت شیل در آمریکا غیراقتصادی خواهند بود.(تضعیف سمت عرضه)