گروه نفت و پتروشیمی، نسیم علایی: با وجود افزایش سردر‌گمی و نوسانات مقطعی شدید در بازار نفت، قیمت‌ها برای سومین روز پیاپی صعودی شد. روز گذشته بهای نفت خام آمریکا تا لحظه تنظیم این گزارش با بیش از ۸/۱ دلار افزایش به بیش از ۷/۷۷ دلار به ازای هر بشکه رسید؛ نفت برنت نیز با افزایش تقریبا ۲ دلاری به بالای ۸۱ دلار صعود کرد. این در حالی است که سبد نفتی اوپک همچنان در قیمت‌های پایین معامله می‌شود. بر‌اساس سایت رسمی اوپک سبد نفتی این سازمان روز ۲۰ نوامبر ۰۳/۷۴ دلار معامله شده که نسبت به روز پیش از آن تغییر محسوسی نداشته است. هفته گذشته بازار با ۸/۷۵ دلار بسته شد؛ بنابراین اگر افزایش قیمت نفت تا پایان روز پایدار بماند، طی ۷ هفته متوالی برای اولین بار بهای نفت طی یک هفته رشد داشته است. در این ۷ هفته بهای نفت از ۹۳ دلار در اواخر سپتامبر به قیمت ۸/۷۵ دلار در پایان هفته گذشته رسید. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از بلومبرگ، با نزدیک‌تر شدن به نشست ۱۶۶ سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت(اوپک) گمانه‌زنی‌ها از تصمیم کاهش تولید نفت توسط سران این سازمان در این نشست افزایش یافته است. در آخرین نظر‌سنجی سایت خبری بلومبرگ از ۲۰ کارشناس درخصوص احتمال کاهش سقف تولید اوپک، ۱۰ تن از آنان معتقد بودند اوپک تصمیم به کاهش تولید خود می‌گیرد و ۱۰ نفر باقیمانده نظری مخالف آن داشتند. به گزارش بلومبرگ، طی ۷ سال گذشته این برای اولین بار است که در نظر‌سنجی این سازمان کارشناسان دقیقا به دو طیف مختلف تقسیم شده‌اند و همین موضوع نشان‌دهنده سر‌در‌گمی و عدم قطعیت در بازار نفت است. به اعتقاد برخی از کارشناسان،درخواست کاهش تولید از سوی کشورهای اکوادور و ونزوئلا به دلیل سهم کم این کشورها از تولید اوپک چندان اثرگذار نیست و کشورهای مهم‌تر و موثرتر از جمله عربستان و ایران خواهان کاهش تولید نفت اوپک نیستند که در این راستا می‌توان به سخنان بیژن زنگنه، وزیر نفت اشاره کرد که در این خصوص گفته است حتی از یک بشکه سهم نفت ایران در بازار جهانی کوتاه نمی‌آید.

از طرفی بلومبرگ در گزارشی به بررسی تاثیر کاهش بهای نفت بر تولیدات شیل براساس گزارش گلدمن ساکس پرداخت. گلد‌من ساکس در گزارشی اعلام کرده بود که بهای نفت در سه ماه اول ۲۰۱۵ همچنان روی ۷۵ دلار باقی می‌ماند، حال بر اساس گزارش بلومبرگ اگر پیش‌بینی گلدمن ساکس محقق شود ۱۹ منطقه از مناطقی که نفت شیل را تولید می‌کنند از چرخه تولید خارج می‌شوند و این می‌تواند منجر به کاهش عرضه نفت در سال آینده میلادی شود.

اما دیروز در پی انتشار افزایش نرخ بهره در چین بهای نفت رشد کرد. چین برای اولین بار از سال ۲۰۱۲ تا کنون نرخ بهره خود را جهت تقویت اقتصاد این کشور کاهش داده است. بر اساس آمارهای منتشر‌شده از بانک چین، نرخ بهره وام با ۴/۰ درصد کاهش به ۶/۵ درصد رسید و نرخ سپرده نیز ۲۵/۰ درصد کاهش یافت و به ۷۵/۲ درصد رسید. کاهش نرخ بهره به معنای تزریق نقدینگی و افزایش سیاست‌های انبساطی در این کشور است، سیاست‌های انبساطی در مجموع موجب تقویت بازارهای کالایی از جمله بازار نفت می‌شود. این در حالی است که در مجموع اخبار منفی از اقتصاد جهانی منتشر شده است و تنها آمار اقتصادی آمریکا مثبت بوده و در مقابل آن کاهش شاخص PMI (شاخص خرید مدیران) در چین موجب رشد شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای مرجع شده است. بر همین اساس بسیاری از تحلیلگران بازار انرژی تاثیر افزایش سیاست‌های انبساطی چین بر بهای نفت را مقطعی دانسته‌اند. در مجموع مهم‌ترین نکته در تغییرات بازار نفت در هفته گذشته سر درگمی بازار است که حرکت زیگزاگی بهای نفت حول رقم ۷۵ دلار آن تاییدی بر این مدعا است. حتی درخصوص افزایش روز گذشته بهای نفت برنت تا بالای ۸۰ دلار بسیاری از تحلیلگران آن را مقطعی و متاثر از خبر چین دانستند؛ به اعتقاد کارشناسان این‌گونه محرک‌ها در مقابل محرک بزرگی مانند نشست اوپک تاثیر ماندگاری روی بهای نفت ندارد. از طرفی طیف گمانه‌زنی از تصمیمات اوپک روز به روز در حال گسترش است و به نظر می‌رسد تا برگزاری این نشست و تصمیم قطعی اعضای آن نتوان به نظر واحدی در این خصوص دست یافت.