روبات 10 دلاری برای آموزش برنامه‌‌نویسی به کودکان

محققان دانشگاه هاروارد توانسته‌اند روباتی ۱۰ دلاری بسازند که AERobot نام دارد و به بچه‌ها کمک می‌کند تا برنامه‌‌نویسی یاد گرفته و اطلاعاتی در مورد هوش مصنوعی کسب کنند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از وایرد، این روبات برای استفاده در دبیرستان‌ها و یادگیری مهارت‌های مربوط به فناوری اطلاعات بسیار مناسب است. امید می‌رود که این روبات تعداد بیشتری از دانش‌آموزان مدارس را به علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات علاقه‌مند کند.

ساخت این روبات بخشی از یک طرح گسترده به‌منظور طراحی روبات‌های ارزان‌قیمت است که مصارف آموزشی داشته و در کشورهای در حال توسعه هم قابل استفاده باشند. علت اصلی ارزان‌قیمت بودن این روبات طراحی آن با استفاده از مواد ساده و کم‌هزینه است.

مایک روبن اشتیان و همکارانش که روبات مذکور را طراحی کرده‌اند می‌گویند ساخت آن را با استفاده از دستگاه ارزان‌قیمتی انجام داده‌اند که به‌طور خودکار مدارهای مورد نیاز روبات

یاد شده را چاپ و سرهم می‌کند. هدایت این دستگاه با استفاده از رایانه‌های عادی هم قابل انجام است و با استفاده از پورت یو اس بی رایانه‌ها یا لپ‌تاپ‌ها صورت می‌گیرد.

برای استفاده از روبات مذکور، زبان برنامه‌نویسی موسوم به minibloqs ابداع شده که عمدتا بر مبنای دریافت دستورات گرافیکی عمل می‌کند. بنابراین برای استفاده از آن باید از تصاویر و نه کدهای پیچیده بهره گرفت. تصاویر یاد شده روی یک نمایشگر ال ای دی که روی روبات نصب شده ظاهر می‌شوند.