برخورد با چاه‌های غیرمجاز آب در کرمان

دنیای اقتصاد، کرمان، مجید نعمت‌الهی: ۴۰۰میلیارد ریال اعتبار برای آبیاری تحت فشار در استان کرمان تصویب شده است. این خبر را قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس که در روزهای بحرانی پهناورترین استان کشور از نظر شرایط منابع آب، به کرمان سفر کرده بود، بیان کرد و گفت: یکی از دلایل اجرایی نشدن آبیاری تحت فشار به‌صورت گسترده در اراضی کشاورزی، اقدام کشاورزان به گرفتن پروانه از وزارت نیرو در زمینه برداشت آب از منابع آبی و داشتن حقابه است.

خلیل آقایی در نشست با استاندار کرمان افزود: بخش زیادی از اراضی کشاورزی کشور نیازمند منابع آبی هستند اما نمی‌توانیم نسخه واحدی نیز برای همه مناطق بپیچیم.

وی مشکل اصلی بخش کشاورزی را وجود چاه‌های آب غیرمجاز عنوان کرد و افزود: هیچ منعی برای استانداری کرمان در تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز وجود ندارد.

۱۵ درصد تحت پوشش آبیاری نوین

معاون آب، خاک و صنایع وزیر جهاد کشاورزی هم گفت: ۱۵ درصد از اراضی کشاورزی موجود در کشور به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است. سید‌رحیم سجادی با اشاره به اعطای تسهیلات به کشاورزان برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین در باغات و مزارع افزود: اعطای این تسهیلات از سال ۷۴ تا ۸۵ به‌صورت تسهیلات پنج درصد اجرا ‌شده بود.

وی گفت: همچنین ۵۰ درصد تسهیلات بانکی واگذار شده به کشاورزان به منظور اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار بدون بازپرداخت بوده است.

وی حداقل صرفه‌جویی آب را در اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار ۴۰ درصد عنوان کرد و با اشاره به تجمیع اراضی خرده‌مالکی به منظور واگذاری تسهیلات به کشاورزان گفت: بعد از تجمیع اراضی برای اجرای این طرح ۸۵ درصد تسهیلات بدون بازپرداخت به کشاورزان پرداخت می‌شود.

اجرای مصوبات نیازمند اختیارات خاص

برخی از مصوبات شورای آب استان برای اجرایی شدن نیازمند اعتبارات و اختیارات خاص است.

استاندار کرمان هم در دیدار معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این مطلب گفت: استان کرمان در زمینه کمبود منابع آبی در شرایط بحرانی به سر می‌برد و با افزایش اختیارات استان در زمینه مدیریت آب می‌توان برخی مشکلات را برطرف و این بخش را مدیریت کرد.

علیرضا رزم‌حسینی از انتقال آب به استان کرمان به‌عنوان یکی از اقدامات این استان در زمینه تامین منابع آبی نام برد و گفت: به منظور این اقدام، مدیریت مصرف آب نیز در بخش کشاورزی پیگیری شده است.

رزم‌حسینی سهم مصرف آب را در بخش آشامیدنی یک درصد، بخش صنعت ۴ و بخش کشاورزی استان ۹۵ درصد عنوان کرد و گفت: به اندازه مصرف آب در بخش کشاورزی، بهره‌وری وجود ندارد. وی از اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در بخش کشاورزی به‌عنوان یکی از راهکارهای شورای آب استان در زمینه مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی نام برد و با اشاره به اعطای تسهیلات کم‌بهره و بدون بازگشت به کشاورزان به منظور اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار گفت: مدیریت کاشت، برداشت و فروش محصولات کشاورزی در بخش کشاورزی وجود ندارد و اگر در این زمینه استان متولی بود آن را مدیریت می‌کردیم. وی با بیان اینکه با اجرای طرح پلیس آب در کرمان ۳۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب انجام می‌شود، اظهار کرد: از مجموع ۲/۶ میلیارد مترمکعب آب برداشت شده در این استان ۶ میلیارد مترمکعب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

استاندار کرمان با بیان اینکه کشاورزان کرمانی برای اجرای طرح پلیس آب آمادگی دارند، ادامه داد: با کاهش قیمت چاه‌های غیرمجاز در این استان کشاورزان متوجه قاطعیت استانداری برای مدیریت مصرف آب کشاورزی شده‌اند.

کرمان پایلوت طرح پلیس آب

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: کرمان می‌تواند پایلوت اجرای طرح پلیس آب در کشور شود.

محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به اینکه استان کرمان برای طرح همیاران آب، وقت بسیاری گذاشته است، تصریح کرد: برای اینکه استاندار کرمان بتواند در استان مدیریت بهینه منابع آبی را انجام دهد، باید اختیارات بیشتری داشته باشد. وی افزود: طرح پیشنهادی استان اما به دلیل محدودیت‌های ناشی از اختیارات در قانون با مشکل مواجه است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: سالانه ۶ میلیارد مترمکعب آب از سفره‌های زیرزمینی در استان کرمان برداشت می‌شود. پورابراهیمی با بیان اینکه ۹۶ درصد آبیاری مزارع و باغات استان کرمان به شیوه سنتی است، به واگذاری تسهیلات کم‌بهره و بدون بازپرداخت به کشاورزان برای اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار اشاره کرد و گفت: نتیجه واگذاری این تسهیلات باید منجر به افزایش ۲۰ درصدی اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار شود. وی بررسی طرح پلیس آب، رفع برخی از مشکلات و افزایش اختیارات استانداری را از سوی وزارت جهاد کشاورزی خواستار شد.