موج مثبت در رسانه ملی

گروه فرهنگ و هنر: انتخاب رئیس جدید سازمان صدا و سیما در روزهای اخیر با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شده است. از روزهای پایانی سال گذشته گمانه‌زنی‌ها برای انتخاب رئیس این سازمان شروع شد و نام‌های متفاوتی برای نشستن روی صندلی مهم‌ترین سازمان رسانه‌ای کشور به میان می‌آمد. در ماه‌های پایانی ریاست ضرغامی بیشتر گمانه‌زنی‌ها روی یک نام متمرکز می‌شد که در نهایت همان گزینه به اتاق فرمان رسانه ملی رسید تا فصل‌های دیگری را در این سازمان رقم بزند. انتخاب محمد سرافراز معاون برون‌مرزی این سازمان بازتاب گسترده‌ای در فضای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور داشت. این مدیر باسابقه از دوران ریاست محمد هاشمی رفسنجانی بر رسانه ملی در این سازمان حضور پیدا کرده بود و از سال ۷۱ تاکنون به عنوان معاون برون‌مرزی سازمان صدا و سیما مشغول به فعالیت بود. مدیریت شبکه‌های هیسپان تی وی، پرس تی وی، کوثر و العالم بخشی از کارنامه سرافراز را تشکیل می‌دهد و همچنین با حکم رهبر در سال ۹۰ مبنی بر دستور تشکیل شورای‌عالی فضای مجازی، به عنوان عضو حقیقی این شورا انتخاب شده بود. عملکرد این رئیس تازه از راه رسیده در همین ایام کوتاهی که از آن می‌گذرد باعث شده تا بسیاری از کارشناسان دوران متفاوت و قابل تاملی را برای آینده رسانه ملی تصور کنند. بعد از اعلام سیاست‌های جدی این رسانه در مراسم تودیع و معارفه که از سوی محمد سرافراز اعلام شد، مهم‌ترین اتفاقی که در این روزها توانست اعتماد بخش وسیعی از جامعه را جلب کند انتخاب علی اصغرپور محمدی به‌عنوان معاونت سیما بود. رئیس سابق شبکه پر مخاطب سه که در سال ۹۱ به خاطر اختلافاتش با علی دارابی معاون وقت سیما از کارش برکنار شد تا بعد از وقفه‌ای دو ساله با حکم سرافراز با مسوولیتی بسیار مهم‌تر به این سازمان برگردد. بازگشت این مدیر به صدا و سیما باعث شده تا در روزهای پایانی هفته گذشته ۵۰۰ چهره نام آشنای فرهنگ و هنر به محمد سرافراز نامه بنویسند و از انتخابش تشکر کنند. دیدن نام‌هایی که این نامه را امضا کرده‌اند از فرا رسیدن روزهای مهمی خبر می‌دهند. روزهایی که شاید تصورش بسیار دور از ذهن به نظر برسد.

محمدرضا حسینیان مجری تلویزیون می‌گوید دوره ضرغامی‌ بسیار سخت بود و او در دوره اول با غول بزرگی به اسم ماهواره و در نیمه دوم با غول بزرگی به اسم اینترنت جنگید، چرا که در دهه گذشته میزان گرایش مردم به ماهواره و اینترنت افزایش پیدا کرده است. اتفاقات سیاسی هم افتاده است و دوران سختی بود اما استراتژی ضرغامی‌ در توسعه کمی‌ شبکه‌ها، تقویت‌ زیرساخت‌ها و... خوب بود و بستری که او فراهم کرده می‌تواند برای دوران ریاست آقای سرافراز مفید باشد و ما شاهد کارهای خوبی باشیم. مردم اکنون کاملا آماده‌اند که به آغوش رسانه ملی برگردند و امیدوارم با تدبیری که سرافراز می‌اندیشد این اتفاق بیفتد. در حوزه مجریان بازگشت به گذشته و استفاده از مجموعه‌ای از همکارانی که مردم با صدا و تصویرشان و موی سفیدشان خاطره دارند می‌تواند کمک کند.

نیاز شبکه‌های داخلی به راهبرد زیبایی شناسانه

منوچهر محمدی تهیه‌کننده نیز معتقد است: آمدن آقای سرافراز را یک انتخاب درست و بجا می‌دانم و به دلایلی فکر می‌کنم آینده روشنی در انتظار صدا و سیما خواهد بود. تجربه او در حوزه معاونت برون‌مرزی بسیار بااهمیت است؛ ابتدا به این دلیل که برنامه‌سازی برای مخاطب خارج از ایران و انتقال مفاهیم به آنها نوعی ورزیدگی و خبرگی را برای ما به دنبال می‌آورد که طبیعتا شبکه‌هایی که در دوره سرافراز تاسیس شد و خروجی آنها به این خبرگی اشاره دارد.

به سمت نو شدن قدم برداریم

عبدالرضا اکبری بازیگر باسابقه نیز معتقد است محورهای زیادی هستند که لازم است در رسانه ملی درباره آنها برنامه‌ریزی شود. به نظر می‌رسد مدیریت جدید رسانه ملی باید به‌طور متوازن به همه آنها توجه داشته باشد. نیاز است تیم‌هایی قوی متشکل از متخصصان و کارشناسان برنامه‌ریزی مناسبی برای کلیت برنامه‌های رسانه ملی داشته باشند تا برنامه‌های صداوسیما از یکنواختی خارج شود. این تیم‌های مشاوره‌ای باید فعالیت کنند تا در زمینه‌های مختلف فیلمنامه‌نویسی، آثار نمایشی و سایر برنامه‌ها و همچنین کارهای فنی، به سمت نو شدن قدم برداریم.

حمایت رسانه ملی از موسیقی

مجری- کارشناس برنامه موسیقی‌محور «دستان» هم با اشاره به تغییر رئیس صداوسیما و رویکرد تلویزیون به موسیقی امیدوار است که سیاست‌گذاری‌های جدید در راستای حمایت از موسیقی باشد. او می‌گوید: «دستان» نخستین برنامه تخصصی موسیقی بود که حاصل تدبیر خود آقای ضرغامی بود و توقع ما از آقای سرافراز این است که واقع‌بینانه به موسیقی نگاه کند. البته با شناختی که از دیدگاه وی داریم می‌دانیم که وضعیت موسیقی بسامان می‌شود. سید عباس سجادی می‌گوید: امیدوارم جای پرداخت بیشتری برای موسیقی وجود داشته باشد و حتی بعضی از مسائل که خط قرمزی هستند بتوانند در یک برنامه تخصصی مثل «دستان» بیان شوند چون مباحث ما در این برنامه تحلیلی و محتوایی است و باید بتوانیم بعضی از آثاری را که حتی ممنوع هستند به‌عنوان نمونه و آنالیز پخش کنیم. وی در پایان گفت: موسیقی بدتر از اتفاقاتی چون مواد مخدر نیست که ما در مستندی مثل «شوک» بسیاری از موارد را نشان می‌دهیم و فکر می‌کنم اشکالی نداشته باشد که در موسیقی هم بخشی به نام شوک داشته باشیم تا بتوانیم به شکل تخصصی به موارد مورد نیاز و ضروری بپردازیم.