گروه گردشگری: فرانس پرس در گزارشی درباره ایران و گردشگری آن نوشته است: هرچند چند دهه تحریم اقتصادی به معنی نبود زیرساخت‌های گردشگری و هتل‌های ۵ ستاره کافی دراین کشور است، اما اکنون به تولد دیگربار صنعت گردشگری خود امیدوار است. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، این گزارش تصریح کرده است: برای گردشگر غربی که به ایران می‌آید، احتمالا مهربانی و استقبال گرم ایرانیان بر نگرانی درباره نحوه لباس یا کمبود هتل‌های ۵ ستاره ارجحیت دارد. فرانس پرس تخت جمشید را به‌عنوان جواهر گردشگری و فرهنگی ایران معرفی کرده و یادآور شده است: چهره گردشگری ایران برای مسافر غربی، به‌دلیل مناقشات سیاستمداران آغشته به انواع شایعه و داستان است. «پیتر شوالبا» از کشور لهستان می‌گوید: «قبل از سفر به ایران تصوری که از این کشور داشتم بسیار تیره و تار بود، اما اکنون پس از دیدار از این کشور می‌توان گفت که کشوری چون ایران دارای دو جنبه یا دو چهره است. یکی چهره‌ای که توسط رسانه‌های عمدتا غربی ساخته شده و دیگری چهره واقعی آن یعنی کشوری که همه به شما لبخند می‌زنند وهمه آماده کمک به مسافران و میهمانان خارجی هستند.»

این گزارش آورده است: «توماس» یک مهندس آلمانی ۲۹ ساله از اشتوتگارت می‌گوید: «مسائل سیاسی آن هم فقط هسته‌ای، تنها چیزی است که ما دراین سال‌ها درباره ایران از رسانه‌های داخل کشور خود شنیده‌ایم. اما آنچه که ما در این جا می‌بینیم کاملا با آنچه که در خارج از این کشور شنیده بودیم، متفاوت است. ایرانیان بسیار مهربان و بسیار کنجکاوهستند.» این گزارش یادآور شده که شیعیان عراق، لبنان، کویت و پاکستان حدود ۶۰ درصد از گردشگران ایران را تشکیل می‌دهند، اما هدف اصلی دولت روحانی جذب درآمد از طریق افزایش تعداد گردشگران از کشورهای دیگر اروپا، آمریکا و آسیا است. بر اساس گزارش فرانس‌پرس، گردشگری ایران با کمبودهایی نیز مواجه است؛ علاوه‌بر کمبود هتل‌های ۵ ستاره مسائلی چون آموزش جدی و پیشرفته کارکنان فعال در بخش گردشگری با تمرکز بر نیازهای روز گردشگران و نیز ارائه تورگردان‌ها، راهنمایان و مترجمان به زبان‌های مختلف از مشکلاتی است که مسوولان گردشگری ایران ازجمله سلطانی‌فرد، بارها به آن اشاره کرده‌اند. هم‌اکنون بیش از ۹۰۰ پروژه عمرانی دراین حوزه در دست اقدام است، اما هنوز شکاف بزرگی دربازار گردشگری ایران در پاسخ به تقاضای واقعی این صنعت وجود دارد.

فرانس پرس در گزارشش به نقل از یک گردشگر آلمانی اشاره کرده است که: «ایران کشوری امن و آرام است و شاید از برخی کشورهای اروپایی هم امن‌تر باشد.»