سرمایه‌گذاران بانک‌ها را راضی کنند!

گروه گردشگری، فاطمه باباخانی: نشست هماهنگی دست‌اندرکاران صنعت هتلداری کشور بعدازظهر دیروز در محل هتل‌ بین‌المللی باباطاهر تهران در حالی برگزار شد که این روزها هتل‌سازی به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های صنعت گردشگری در راس اخبار این حوزه قرار دارد. معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی در گفته‌های اخیر خود از فعالان این عرصه خواسته است بازارهای سرمایه‌‌ای را جایگزین نهادهای مالی کنند.‌ او همچنین تنها پروژه‌هایی را واجد شرایط حمایت دولتی خوانده که ۶۰ درصد پیشرفت داشته باشند؛ در این اوضاع و شرایط دشوار هتل‌سازان و فعالان این عرصه نشستی را ترتیب دادند که در گفت‌وگویی مستقیم دغدغه‌هایشان را با عالی‌ترین مسوولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در میان بگذارند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این نشست با بیان اینکه ما در بحث هتل‌سازی دارای یک وضعیت پارادوکس هستیم، اظهار کرد: در ادبیات اقتصادی ما باید یک تفکیک میان بخش خصوصی و عمومی قائل شویم، بخش خصوصی در فعالیت‌های خود باید سودآوری را در اولویت خود قرار دهد و این بخش مسوول توسعه و پیشرفت کشور نیست؛ درحالی‌که بخش عمومی مباحث توسعه‌ای را دنبال می‌کند.

سعید شیرکوند افزود: در حوزه بانکی نیز ما بانک‌های تجاری و توسعه‌ای را داریم؛ بانک‌های توسعه‌ای در حوزه‌های خدماتی، کشاورزی، ‌گردشگری و... به نهادها و فعالان اقتصادی تسهیلاتی اعطا می‌کنند و در مقابل بانک‌های تجاری چنین ملاحظاتی را در نظر نگرفته و در حوزه‌ای که سودآور باشد حضور پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: دولت باید با توجه به حوزه وظایف خود برای تامین زیرساخت‌ها، مناطق نمونه‌ گردشگری و کمک‌های فنی و اعتباری وارد شده، از فعالان این حوزه حمایت کند و بودجه‌ای را برای توسعه صنعت گردشگری در نظر بگیرد؛ این در حالی است که بانک‌ها معتقدند به واسطه شخصیت مستقل و غیردولتی خود نباید گوش به فرمان دولت برای رشد این صنعت باشند.

معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خاطرنشان کرد: دولت برای همراهی این نهاد مالی و پر کردن تفاوت سود بانکی و تسهیلات در نظر گرفته شده برای سرمایه‌گذاران، ۸ درصد سود بانکی باقی‌مانده را به بانک‌ها برای حمایت از علاقه‌مندان این حوزه تقبل کرده است و این هزینه را برای توسعه صنعت گردشگری پرداخت می‌کند. وی تصریح کرد: با وجود پر کردن این شکاف توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بانک‌ها موارد دیگری نظیر شک داشتن به پروژه‌های گردشگری به لحاظ بازگشت سرمایه و زمان‌بر بودن این طرح‌ها را برای اعطای وام مطرح می‌کنند و معتقدند دولت باید ریسک این پروژه‌ها را نیز تقبل کند که این امر از توان ما خارج است.

بانک‌ها منابع مالی ندارند

شیرکوند کمبود منابع مالی در بانک‌ها را از دیگر معضلات این حوزه دانست و گفت: ما گفت‌وگوهای متعددی با مدیران بانک‌ها داشتیم و نتیجه این شد چنانچه در بحث هتل‌سازی، سرمایه‌گذار بتواند رضایت بانک را جلب کند ما یارانه را به این فرد می‌پردازیم، از این رو رضایت بانک‌ها در اولویت قرار می‌گیرد. وی با بیان اینکه در حال حاضر سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به سرمایه‌گذارانی که در حال ساخت هتل هستند یا آن را ساخته‌اند بدهی مالی ندارد، افزود: با تلاش‌های صورت گرفته ما توانسته‌ایم حساب‌های خود به بانک‌ها و پروژه‌ها را تسویه کنیم و در این زمینه به‌روز باشیم. معاونت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره ساخت هتل در مناطق محروم با توجه به عدم استقبال بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این مناطق اظهار کرد: ما در حال رایزنی با بنیاد مستضعفان برای ساخت ۲۰ هتل ۴ و ۵ ستاره در مناطقی هستیم که بخش خصوصی کمتر متمایل به حضور در آنهاست، زیرا این بنیاد نیز جزو نهادهای دولتی محسوب شده و می‌تواند در مباحث توسعه‌ای فارغ از مباحث سودآوری حضور پیدا کند. وی در ادامه ضمن درخواست از جامعه هتلداران برای حضور پررنگ‌تر در مباحث مدیریتی این صنعت خاطرنشان کرد: با قوت گرفتن این جامعه، صدور و لغو مجوزها در کنار نظارت و ارزیابی پروژه‌ها می‌تواند در اختیار این جامعه قرار بگیرد و خصوصی‌سازی که از سیاست‌های دولت یازدهم است نیز تحقق پیدا کند.

شیرکوند همچنین در خصوص اخباری مبنی بر اعلام ساخت ۱۲۰۰ هتل در کشور در آینده نزدیک آن را یک اشتباه خبری عنوان کرد و گفت: خبر صحیح در این حوزه عدد ۱۲۰ بود که آن هم به هتل‌های موجود بازمی‌گشت و این عدد متاسفانه بازتاب رسانه‌ای گسترده‌ای داشت و تحلیل‌های متعددی نیز پیرامون آن صورت گرفت.

سعید شیرکوند در ادامه به بحث نیازسنجی هتل‌ها اشاره کرد و گفت: طبق قانون رفع موانع تولید و سیاست‌های اصل ۴۴ هیچ سازمان دولتی با استدلال اینکه «نیاز نداریم» نمی‌تواند جلوی یک فعالیت را بگیرد؛ سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری می‌تواند مشورت داده یا تسهیلات خود را محدود کند اما نمی‌تواند از فعالیت یک سرمایه‌گذار برای ساخت‌و ساز هتل در قطب‌های گردشگری ممانعت به عمل آورد. وی افزود: این سازمان تنها قادر است تمرکز خود را روی برخی مکان‌ها که در اولویت قرار دارند بگذارد و کمک‌های خود را به برخی سرمایه‌گذاران محدود کند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، رئیس سازمان میراث فرهنگی، معاون گردشگری این سازمان و برخی از هتلداران و روسای جامعه‌های هتلداران استان‌ها در این برنامه دغدغه‌های خود را مطرح کردند که مشروح آن در روز آتی به نظر مخاطبان خواهد رسید.