دستور محرمانه اوباما برای گسترش جنگ در افغانستان

حسین موسوی: آسوشیتدپرس، روز گذشته مطلبی را به نقل از یک منبع ناشناس نقل کرد که نشان می‌دهد اوباما قصد دارد فراتر از توافقی که با افغانستان درباره مبارزه با تروریسم داشته است عمل کند. به نوشته روزنامه واشنگتن‌پست اوباما به پنتاگون اجازه داده است که از سال آینده میلادی، به‌رغم توافق صورت گرفته، عملیات خود را علیه جنگجویان طالبان افزایش دهد. این در شرایطی است که نزدیک به دو ماه پیش، پس از انتخاب رئیس‌جمهوری تازه افغانستان قراردادی امنیتی بین کابل و واشنگتن امضا شد و قرار شد که عملیات‌های تروریستی به رهبری ائتلافی از نیروهای افغانی و آمریکایی باشد و آمریکایی‌ها بیشتر نقش آموزش دهنده داشته باشند. با این وجود روزنامه نیویورک تایمز نوشت که رئیس‌جمهوری آمریکا اخیرا با امضای دستوری محرمانه، حکم گسترش جنگ مستقیم نیروهای این کشور را در افغانستان امضا کرده است. این حکم تا پایان سال ۲۰۱۵ اعتبار دارد و باید در سراسر سال آینده میلادی نیروهای آمریکایی مستقیما با شبه نظامیان تندرو نبرد داشته باشند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا این حکم را چند هفته قبل امضا کرد و طی آن نیروهای آمریکایی اجازه تداوم فعالیت ضربتی را برای مقابله با طالبان و سایر شبه‌نظامیانی که تهدید مستقیم علیه دولت افغانستان یا پرسنل آمریکایی در افغانستان محسوب می‌شوند، دارند. همچنین بر اساس این حکم جنگنده‌ها، بمب‌افکن‌ها و پهپادهای ارتش آمریکا قادر خواهند بود به نیروی زمینی آمریکا برای مقابله با طالبان کمک کنند. بر اساس این حکم امضا شده، سربازان نیروی زمینی ارتش آمریکا احتمالا در ماموریت‌ها به نیروی زمینی ارتش افغانستان می‌پیوندند و حملات هوایی برای پشتیبانی سربازان نیروی زمینی صورت می‌گیرد. در صورتی که صحت این ادعا اثبات شود، نشانگر گسترش فعالیت نظامی آمریکا در افغانستان در سال ۲۰۱۵ خواهد بود؛ چرا‌که نیروهای آمریکایی و ناتو در پایان سال جاری میلادی افغانستان را ترک می‌کنند.

پیش‌تر اوباما اعلام کرده بود که سربازان آمریکایی بیش از این در دیگر کشورها در عملیات ضربتی در سال جدید میلادی شرکت نخواهند کرد و گفته بود که سربازان آمریکایی تنها نقش تعلیم دهنده نیروهای افغان را دارند. ارتش آمریکا به بیان این مساله پرداخته که گسترش عملیات ضربتی به این کشور اجازه می‌دهد تا بر طالبان و سایر گروه‌های شبه نظامی فشار وارد آورد و مانع از انجام حملات بیشتر آنها علیه مواضع دولت کابل و آمریکا شود.

در عوض مشاوران غیرنظامی اوباما گفتند که نقش ضربتی سربازان آمریکایی باید به انجام ماموریت‌های مقابله با تروریسم علیه القاعده محدود شود. روزنامه نیویورک تایمز همچنین نوشت، یکی از مقام‌های دولت واشنگتن این حکم دولتی را یک پیروزی برای ارتش آمریکا توصیف کرد؛ در حالی که یکی دیگر اعتقاد دارد که واشنگتن نباید به انجام ماموریت‌های خصمانه علیه طالبان در سال آتی میلادی

دست بزند.

این در حالی است که روزنامه واشنگتن‌پست می‌نویسد که تصمیم اوباما برای افزایش حملات علیه شبه نظامیان به درخواست فرماندهان آمریکایی در افغانستان صورت گرفته است. این روزنامه می‌نویسد که فرماندهان آمریکایی چندی پس از توافق آمریکا با افغانستان برای تداوم حضور نظامی در این کشور، از رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته‌اند که با حملات بیشتر علیه افراطیون و القاعده موافقت کند.

این تغییر موضع واشنگتن در حالی صورت گرفته که بسیاری بر این عقیده‌اند خروج نیروهای آمریکایی از عراق بسیار زود بود و همین امر باعث گسترش فعالیت گروه داعش در این کشور شده است.

در همین حال، اشرف غنی احمدزی، رئیس‌جمهوری جدید افغانستان موضعی نرم که در قبال حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان دارد و مکررا از آمریکا خواسته تا نیروهایش را در سال ۲۰۱۵ در این کشور باقی بگذارد. وی همچنین محدودیت حملات هوایی آمریکا و حملات مشترک با نیروهای افغان را که توسط حامد کرزای، رئیس‌جمهوری سابق افغانستان وضع شده بود، لغو کرد.

با این حال تعداد سربازان آمریکایی که در سراسر ۲۰۱۵ در افغانستان باقی می‌مانند، تغییر نکرده و همان ۹۸۰۰ سرباز هستند و تا پایان سال آتی میلادی نیز این تعداد به نصف کاهش خواهد یافت. در پایان ۲۰۱۶ مابقی سربازان آمریکایی نیز قرار است افغانستان را ترک کنند و به حضور نظامی در افغانستان خاتمه دهند.