گروه خبر: سه روز مانده به برگزاری جلسه رای اعتماد پنجمین وزیر پیشنهادی علوم و با وجود جوسازی رسانه‌ای برخی مخالفان علیه محمد فرهادی، خبرها حاکی از آن است که این بار، پروژه تخریبی علیه گزینه پنجم نتوانسته تاکنون نتیجه دلخواه را به دست آورد؛ این را می‌توان از پابرجا بودن دیدگاه مثبت مجلسی‌ها نسبت به محمد فرهادی استنباط کرد. در این‌باره ضرغام صادقی عضو هیات رئیسه مجلس گفته است که فضای مجلس به نفع وزیر پیشنهادی علوم است. پیش از این برخی رسانه‌ها و تعدادی از نمایندگان از پروژه پیامک‌های تخریبی که با مضامینی خاص و با هدف تخریب شخصیت وزیران پیشنهادی تهیه شده بود، خبر می‌دادند. با این همه هرچند مخالفان سناریوی خود را برای تخریب چهره معرفی شده از سوی دولت برای وزارت علوم درباره فرهادی نیز تکرار کرده‌اند، اما اظهارنظر برخی نمایندگان که از مخالفان گزینه‌های پیشین تصدی این وزارتخانه بوده‌اند از شکست نسبی این پروژه تخریبی حکایت دارد؛ محمدمهدی زاهدی، نماینده اصولگرای مجلس که خود تصدی وزارت علوم دولت دوم محمود احمدی‌نژاد را بر عهده داشته و ازجمله مخالفان گزینه‌های پیشین دولت برای این وزارتخانه بوده است، حالا در اظهارنظری درباره محمدفرهادی، او را شخصیتی معرفی می‌کند که سوابق خوبی دارد. او که هم اکنون رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است با اذعان به این موضوع ابراز امیدواری کرده است که این سابقه خوب با شفافیت همراه شود.

از سوی دیگر و براساس گفت‌وگوی ضرغام صادقی با «ایسنا»، این عضو هیات رئیسه مجلس بر این باور است که فرهادی برای رای اعتماد مشکل خاصی نداشته و نسبت به گزینه‌هایی که تاکنون معرفی شده فضای مجلس به نفع ایشان است. در همین حال یک عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان در گفت‌و‌گو با «ایلنا» بر استقبال مخالفان نیلی و آشتیانی سومین و چهارمین وزیر پیشنهادی علوم از محمد فرهادی تاکید کرده است. به گفته غلامرضا اسداللهی اکثر نمایندگان حتی مخالفان وزرای پیشنهادی رد شده همچون الیاس نادران از معرفی فرهادی استقبال کرده‌اند. الیاس نادران، نماینده‌ای که می‌توان از او به‌عنوان پای ثابت مخالفان وزیران پیشنهادی در مجلس یاد کرد، در جلسه استیضاح رضا فرجی‌دانا و نیز در جلسه رای اعتماد به محمود نیلی‌احمدآبادی سومین وزیر پیشنهادی علوم به‌عنوان مخالف این افراد سخن گفته بود؛ این در حالی است که ساعاتی پس از معرفی فرهادی به مجلس، نادران در توصیف گزینه پنجم تاکید کرده بود که فرهادی در سطح قابل قبولی کارهای اجرایی داشته است و از لحاظ ظرفیت‌های مدیریتی ایرادی به او نیست.»

بر این اساس به نظر می‌رسد با معرفی محمد فرهادی، مسیر کسب رای اعتماد هموار‌‌تر شده است، چه آنکه محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس بر این باور است که دور خسته‌کننده معرفی وزرای علوم و عدم رای اعتماد با معرفی فرهادی پایان می‌پذیرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم باهنر ابراز امیدواری کرده که با این رای اعتماد بتوان از این مقطع عبور کرد و از تفاهمات دولت و مجلس درجهت پیشبرد موضوعات اساسی کشور بهره گرفت.

پیامک‌های تخریب فرهادی از بیرون مجلس سازمان نیافته است

در این میان، با وجود آنکه دو روز پیش غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در گفت‌وگو با «خانه ملت»، شکل‌گیری پروژه پیام‌های کوتاه تخریبی را که با مضامینی خاص و با هدف تخریب شخصیت وزیران پیشنهادی تهیه و در میان مجلسی‌ها منتشر می‌شود از سوی جریانی خاص خواند، حالا محمدرضا تابش بر این باور است که پیامک‌هایی که در جهت تخریب فرهادی منتشر می‌شود، دیگر آن حرکت سازمان‌یافته بیرون از مجلس و در ارتباط و تعامل با برخی از چهره‌های مجلس نیست که درباره دانش‌آشتیانی اتفاق افتاد. این نماینده اصلاح‌طلب مجلس یک روز مانده به برگزاری جلسه رای اعتماد دانش آشتیانی چهارمین گزینه دولت، از «سازمان یافته» بودن ارسال پیامک‌هایی سخن گفته بود که پیش از معرفی «دانش» به مجلس، علیه او برای نمایندگان مجلس ارسال شده بود. علی مطهری نماینده مجلس همان زمان اعلام کرده بود که مخالفت‌ها علیه دانش آشتیانی «سازمان‌یافته» است. این خبر را «ایسنا» به نقل از مطهری نوشته بود.

برداشت غلط از حوادث سال ۸۸

آنچه در این میان جالب به نظر می‌رسد محتوای پیامک‌های تخریبی است که این روزها برای نمایندگان ارسال می‌شود؛ موضوعی که باز هم به آنچه ارتباط وزیران پیشنهادی به حوادث سال ۸۸ خوانده می‌شود، بازمی‌گردد. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی درباره محتوای این پیامک‌ها و پرونده‌سازی‌ها علیه فرهادی گفته بود: «این پیامک‌ها با بی‌تقوایی و شیطنت خاصی در راستای آن است که بگوید فرد معرفی شده در راستای همان گزینه‌های قبلی است و تعمدا فضایی ایجاد می‌کنند که به نمایندگان ذهنیت خاصی را القا کنند.»

همزمان محمدرضا تابش درباره آنچه ارتباط گزینه‌های معرفی شده به حوادث سال ۸۸ خوانده می‌شود به «ایلنا» گفت: محمد فرهادی شناسنامه‌ای بعد از سال ۸۸ دارد که حتی دستگاه‌های فتنه سنج هم ارزیابی کرده‌اند و متوجه شدند که ایشان حامی فتنه نیستند و هیچ‌وقت نبوده‌اند.

با این همه علی مطهری موضوع حوادث ۸۸ را که به پای ثابت جلسات رای اعتماد تبدیل شده با برداشت غلط برخی همراه دانسته است؛ به گفته او که با «خبرآنلاین» گفت‌وگو کرده است، برداشت غلطی از جمله «فتنه خط قرمز است» شده است، چون مقصود مقام معظم رهبری از این جمله این نبوده است که هرکسی را که اعتراضی به بعضی رفتارها در سال ۸۸ داشته است فتنه‌گر بدانیم،‌ زیرا خود ایشان از برخی رفتارها اظهار ناراحتی شدید کردند.

به هر روی، با توجه به همه اظهار نظرهای مثبت درباره پنجمین وزیر پیشنهادی، نمی توان پیش‌بینی قطعی از اعتماد نمایندگان مجلس به فرهادی ارائه کرد؛ از این رو همه امیدواری‌ها به جلسه رای اعتماد که سه روز دیگر برگزار خواهد شد بستگی دارد. باید تا چهارشنبه منتظر ماند و دید که مجلسی‌ها به سوابق اجرایی که به اذعان مجلسی‌ها بسیار خوب توصیف می‌شود، رای مثبت می‌دهند یا اینکه همچنان برخی دلایل را به این سوابق روشن ترجیح می‌دهند تا بار دیگر به گزینه‌ای دیگر رای اعتماد ندهند.

تمدید سرپرستی نجفی، با مجوز رهبر معظم انقلاب

محمدعلی نجفی، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: «رئیس‌جمهوری با دریافت مجوز از رهبر معظم انقلاب اسلامی حکم سرپرستی‌ام را تمدید کرده است.» او در گفت‌وگو با «ایرنا» در پاسخ به این سوال که برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند شما به‌رغم پایان یافتن مهلت قانونی سرپرستی (در روز پنج‌شنبه ۲۹ آبان ماه) با نامه رئیس‌جمهوری در وزارت علوم حضور یافته‌اید، گفت: رئیس‌جمهوری برای این کار از مقام معظم رهبری مجوز گرفته‌اند. از سوی دیگر مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم اعلام کرده است که سرپرستی نجفی، زماندار نیست. به گزارش نسیم، عبدالحسین فریدون گفت: مدت خاصی برای تمدید سرپرستی، ذکر نشده و تا زمانی که گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم رای بیاورد، این حکم اجرا می‌شود. نمایندگان مجلس در روز ۲۹ مردادماه رضا فرجی‌دانا وزیر سابق علوم، تحقیقات وفناوری را استیضاح و برکنار کردند. از آن زمان محمدعلی نجفی با حکم رئیس‌جمهوری سرپرست وزارت علوم است. براساس اصل ۱۳۵ قانون اساسی، مهلت اداره یک وزارتخانه با سرپرست سه ماه است. عباسعلی کدخدایی مشاور عالی دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه قانون اساسی و تفسیر اصل ۱۳۵ درباره ادامه سرپرستی وزارتخانه بیش از سه ماه مسکوت است، به «ایرنا» گفته بود: این امر، جزو اختیارات ولی فقیه است. شخص رئیس‌جمهوری می‌تواند چنین درخواستی کند، در آن صورت رهبر معظم انقلاب به این موضوع ورود می‌کنند.