هفته گذشته شاهد انتشار خبرورود اقتصاد ژاپن به رکود بود. این خبر شگفتی بسیاری از تحلیلگران را برانگیخت؛ چون این موضوع برای سومین اقتصاد بزرگ جهان، خبری دور از انتظار بود. شینزو آبه، نخست‌وزیر این کشور که با شعار اصلاحات اقتصادی روی کار آمد وعده داده بود که رشد اقتصادی واقعی این کشور را به ۲ درصد برساند، اکنون با شکست سیاست‌های اقتصادی خود موسوم به «آبه نومیکس» مواجه شده تا جایی که خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده است.

اما برخی تحلیلگران بر این باورند که هیچ دلیلی برای نگرانی مقامات این کشور وجود ندارد، چون ژاپن بدهی‌های خارجی زیادی ندارد و برای بازپرداخت بدهی‌های داخلی‌اش هم می‌تواند اقدام به چاپ پول کند تا به این ترتیب از دام تنزل قیمت‌ها هم رها شود و تورم را افزایش دهد. برخی دیگر هم اساسا با طرح این موضوع مخالفند و می‌گویند کشوری که همه شواهد دلالت بر ثروت روزافزون آن دارد نمی‌تواند در رکود فرو رفته باشد و این تنها آمارسازی برای دستیابی به اهداف دیگر است که ازجمله آنها می‌توان به رونق همکاری‌های غرب در بخش‌های مختلف تجارت با ژاپن اشاره کرد.

باشگاه اقتصاددانان امروز نظرات مخالفان و موافقان ورود اقتصاد ژاپن به رکود و تحلیل‌های مربوط به این خبر را مورد واکاوی قرار داده است.