گروه فرهنگ و هنر: زمان زیادی تا برگزاری سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر باقی نمانده است و دو ماه دیگر مهم‌ترین فستیوال سینمایی کشور برگزار خواهد شد. سی‌وسومین دوره جشنواره فیلم فجر در شرایطی کارش را آغاز خواهد کرد که سینمای ایران در ماه‌های اخیر شرایط متفاوتی را پشت سر گذاشته و امیدواری به بدنه هنر هفتم بازگشته است. بسیاری از مخاطبان جشنواره سال قبل را نتیجه سیاست‌های دولت دهم می‌دانستند و حالا بعد از یکسال و نیم از روی کارآمدن دولت اعتدال، سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های جدید در بخش سینما به نمایش درخواهد آمد. در همین روزهای باقیمانده تا جشنواره، گمانه‌زنی‌هایی درباره حضور کارگردانان و فیلم‌هایشان در بخش «سودای سیمرغ» که مهم‌ترین بخش این رقابت است و نگاه‌های زیادی را به خود جلب می‌کند آغاز شده است. دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فیلم فجر که امسال زودتر از گذشته کارش را آغاز کرده، اعلام کرد که در این دوره از جشنواره تنها 33 فیلم به بخش سودای سیمرغ جشنواره راه خواهد یافت و همچنین در خبر دیگری اعلام شد که تا امروز 61 فیلم برای حضور در بخش سینمای بلند داستانی از سوی سینماگرانی که بیش از یک فیلم در کارنامه خود دارند و به اصطلاح فیلم اولی نیستند، ثبت‌نام کرده‌اند. تاکنون نام فیلم‌هایی که در این بخش ثبت شده‌اند به‌صورت رسمی اعلام نشده است؛ اما با توجه به تلاش کارگردانان و تهیه‌کنندگان برای به پایان رساندن مراحل ساخت فیلم‌هایشان، می‌توان متقاضیان حضور در این دوره را حدس زد. در این گزارش به بررسی و معرفی تعدادی از فیلم‌هایی که احتمال حضور در سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم را دارند، می‌پردازیم. قطعا این فهرست به مرور می‌تواند دقیق‌تر و بیشتر شود.


دلم می‌خوادبهمن فرمان آرا بعد از گذشت نزدیک به ۶ سال فیلم سینمایی «دلم می‌خواد» را ساخته است و پیش‌بینی می‌شود که این فیلم در این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور داشته باشد.
«دلم می‌خواد» اولین سه‌گانه مجموعه‌ای با عنوان «زندگی» است که فرمان آرا قصد ساخت آن را دارد. در این فیلم بازیگرانی چون رضا کیانیان، مهناز افشار، محمدرضا گلزار، صابر ابر، رویا نونهالی، پیام دهکردی، بهناز جعفری، سحر دولتشاهی، علی سرابی، ندا مقصودی، آرمینه زیتون‌چیان، رضا بهبودی، فرزین صابونی، احمد ساعتچیان و مریم بوبانی حضور دارند.

ایران برگر
مسعود جعفری جوزانی آخرین بار در سال ۷۷ فیلم سینمایی «بلوغ» را جلوی دوربین برد و امسال بعد از گذشت ۱۶ سال، فیلمی با نام «ایران برگر» را جلوی دوربین برده است.
فیلمنامه این فیلم توسط محمدهادی کریمی و مسعود جعفری جوزانی به‌طور مشترک نوشته شده است. داستان این فیلم درباره حرص و طمع و تمایل افراد برای کسب قدرت در شرایط ویژه است و وضعیتی که خیلی از انسان‌ها در آن شرایط درونیات خود را نشان می‌دهند. این فیلم یک کمدی شلوغ است که داستانش در فضای معاصر روایت می‌شود. علی نصیریان، محسن تنابنده، سحر جعفری جوزانی، حمید گودرزی، نیوشا ضیغمی، احمد مهرانفر، شهره لرستانی، گوهر خیراندیش، فریبا متخصص، فتح‌الله جعفری جوزانی و اسماعیل خلج در این فیلم به تهیه‌کنندگی فتح‌الله جعفری جوزانی بازی می‌کنند.

دوران عاشقی
علیرضا رئیسیان هم بعد از گذشت ۶ سال فیلم سینمایی «دوران عاشقی» را جلوی دوربین برده است. این فیلم یک درام عاشقانه بر بستر مسائل روز اجتماعی است و در آن بازیگرانی چون لیلا حاتمی، شهاب حسینی، فرهاد اصلانی، پرویز پورحسینی، بیتا فرهی، لی‌لی فرهادپور، سوگل قلاتیان، نسیم ادبی، سعید داخ، عاطفه الهی، داریوش فائزی، شهرام جمشیدی، فرزان نجفی، حمیدرضا حیات، حسین کوهستانی و بازیگر خردسال با نام عرشیا خلج حضور دارند.

روباه
بهروز افخمی که سال گذشته با «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور داشت، امسال با فیلم سینمایی «روباه» می‌تواند در این دوره از جشنواره حضور پیدا کند. این فیلم که نام قبلی آن «تله» بود به ترور شهدای هسته‌ای می‌پردازد و در آن بازیگرانی چون بابک حمیدیان، حمید گودرزی، مرجان شیرمحمدی، آرش مجیدی و جلال فاطمی حضور دارند و محمد پیرهادی تهیه‌کنندگی این فیلم را برعهده دارد.

رخ دیوانه
ابوالحسن داوودی نیز از جمله کارگردانانی است که بعد از گذشت ۶ سال این امکان را دارد که با فیلم سینمایی «رخ دیوانه» به جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بیاید. این فیلم سینمایی داستان چند جوان است که در یک قرار اینترنتی با یکدیگر آشنا شده و به دنبال یک شوخی و شرط‌بندی در مسیری پیچیده و دلهره‌آور می‌افتند. مسیری که درک جدیدی از زندگی و اجتماع را برای هرکدامشان رقم می‌زند. طناز طباطبایی، صابر ابر، ساعد سهیلی، نازنین بیاتی، امیر جدیدی، سحر هاشمی، رضا آحادی، فرنوش آل‌احمد، بیژن امکانیان، گوهر خیراندیش و امیرمحمد زند از جمله بازیگران این فیلم هستند.

خداحافظی طولانی
فرزاد موتمن هم از جمله کارگردانان شناخته‌شده سینما است که فیلم «خداحافظی طولانی» را برای جشنواره فیلم فجر آماده دارد. این فیلم، عاشقانه‌ای در فضای کارگری و صنعتی است و ماجرای مردی را روایت می‌کند که از اتهام یک قتل جنجالی تبرئه شده، ولی جامعه و اطرافیانش هنوز به عنوان مجرم نگاهش می‌کنند. مرد که درگیر یک رابطه عاطفی است برای تداوم عشق و زندگی باید بر این بحران غلبه کند. در این فیلم سینمایی بازیگرانی چون ساره بیات، میترا حجار و سعید آقاجانی حضور دارند و نگارش فیلمنامه آن را اصغر عبداللهی برعهده دارد.

نهنگ عنبر
سامان مقدم امسال فیلم سینمایی «نهنگ عنبر» را جلوی دوربین برده است. فیلمی که وزیر فرهنگ و ارشاد هم در روزهای اخیر به پشت صحنه‌اش رفته و خبرهای متفاوتی درباره این کار منتشر می‌شود. در خلاصه قصه فیلم آمده است: ارژنگ صنوبر (رضا عطاران) مردی 50 ساله است که همراهش می‌شویم تا تجربه‌های متفاوت و پیچیده‌اش از عشق و مصائبی را که در زندگی دچارش می‌شود برایمان بازگو کند. ازجمله بازیگران این فیلم سینمایی می‌توان به رضا عطاران، مهناز افشار، ویشکا آسایش، هانیه توسلی، رضا ناجی، نادر سلیمانی، حسین سلیمانی و امیرحسین رستمی اشاره کرد.

اسب سفید پادشاه
محمد حسین لطیفی از دیگر کارگردانانی است که بعد از سال‌ها دوباره به سینما آمده است. او در سال جاری و بعد از گذشت چهار سال فیلم سینمایی «اسب سفید پادشاه» را ساخته است. این فیلم داستان زندگی دختری را روایت می‌کند که در جامعه با مشکلاتی روبه‌رو شده و با عشق آشنا می‌شود و در ادامه این عشق، مشکلاتش را برطرف می‌کند. در این فیلم سینمایی بازیگرانی چون الناز شاکردوست، فرهاد قائمیان و مجید یاسر بازی می‌کنند.

من دیه گو مارادونا هستم
پیش‌بینی می‌شود بهرام توکلی امسال با فیلم سینمایی «من دیه گو مارادونا هستم» در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کند. این فیلم ماجرای اختلاف خانوادگی میان 2 خواهر یکی از طبقه بالای شهر و دیگری از پایین شهر را روایت می‌کند. در این فیلم بازیگرانی چون گلاب آدینه، جمشید هاشم‌پور، بابک حمیدیان، هومن سیدی و ویشکا آسایش حضور دارند و جواد نوروزبیگی تهیه‌کنندگی این فیلم را برعهده دارد.

عصر یخبندان
مصطفی کیایی هم این روزها مشغول فیلمبرداری فیلم سینمایی «عصر یخبندان» است. این فیلم سینمایی مضمونی اجتماعی دارد و دومین همکاری مصطفی کیایی با منصور لشکری قوچانی بعد از فیلم «خط ویژه» است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: در عصر یخبندان خارپشت‌ها تصمیم گرفتند؛ رنج خارهای یکدیگر را تحمل کنند اما کنار هم باشند و به هم گرما بدهند، خارپشت‌ها تنها جاندارانی بودند که در «عصر یخبندان» زنده ماندند. مهتاب کرامتی، بهرام رادان، آنا نعمتی، سحر دولتشاهی، مینا ساداتی، محسن کیایی، بابک بهشاد، علی میلانی، پوریا رحیمی سام، صدف طاهریان، علی کوچکی و فرهاد اصلانی و ژاله صامتی بازیگرانی هستند که در این فیلم حضور دارند.

اعترافات خطرناک ذهن من
هومن سیدی در سال‌جاری فیلم سینمایی «اعترافات خطرناک ذهن من» را جلوی دوربین برد. این فیلم سومین اثر سینمایی این بازیگر و کارگردان جوان سینمای ایران است و جواد نوروزبیگی تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد. او پیش از این کارگردانی فیلم‌های «سیزده» و «آفریقا» را در کارنامه خود دارد. در «اعترافات خطرناک ذهن من» بازیگرانی چون سیامک صفرى، نگار جواهریان، عباس غزالى، امیر جعفری، رویا نونهالی، میترا حجار و چکامه چمن ماه حضور دارند. داستان «اعترافات خطرناک ذهن من» در یک ٢٤ ساعت مى‌گذرد و داستان مردى است که در یک روز کامل هیچ چیزى را به یاد نمى‌آورد.

شیفت شب
نیکی کریمی در حال حاضر مشغول ساخت فیلم سینمایی «شیفت شب» است. فیلم‌نامه‌ این فیلم با طرحی از محمود آیدن توسط علی اصغری و نیکی کریمی به نگارش درآمده است و روایت زنی به نام ناهید است که در خیابان‌های تهران به دنبال شوهرش می‌گردد تا راز زندگی‌شان را کشف کند. محمدرضا فروتن، لیلا زارع، سحر قریشی، امیرحسین آرمان، ترلان پروانه، اکبر رحمتی، روح‌الله محرابی، سعیده عرب، شایان خلیلی و امیر آقایی و گوهر خیراندیش در این فیلم حضور دارند.