ایسنا: رئیس هیات مدیره شرکت تولید‌کننده گوشی در ایران با اشاره به وجود رکود در بازار موبایل کشور گفت: قیمت بالای ارز برای تهیه مواد اولیه و عدم امکان دریافت تسهیلات از موانع و مشکلاتی است که بر سر راه تمامی تولید‌کنندگان در کشور قرار گرفته است. جواد سعیدی افزود: اگرچه گوشی‌های قاچاق بخش زیادی از بازار موبایل کشور را در حال حاضر پرکرده‌اند، اما با توجه به اینکه این موبایل‌ها خدمات و گارانتی مناسبی به مشتری ارائه نمی‌دهند، باعث می‌شود در حق خریدار اجحاف شود.

رئیس هیات مدیره شرکت تولید‌کننده موبایل قیمت بالای ارز و عدم ارائه‌ تسهیلات به تولید‌کنندگان داخلی را از موانع بر سر راه پیشرفت تولید داخلی دانست و اظهار کرد: شرایط رکود در کشور باعث می‌شود هزینه‌های جاری تولید‌کنندگان از هزینه‌ انرژی گرفته تا دستمزد کارگران و کارمندان افزایش پیدا کند، در حالی که سود و فروش این شرکت‌ها تغییری نکرده است.

وی درباره‌ اثرات تحریم‌ها بر تولیدات داخلی تصریح کرد: حوزه‌ای که تحریم‌ها بیشترین اثر را در آن داشته‌اند، در بالا‌رفتن قیمت ارز بوده است که باعث شده تولید‌کنندگان قطعات را با قیمت‌های بالاتری خریداری کنند و در نهایت نیز با قیمت بالاتری به مشتری بفروشند.

وی درباره‌ جایگاه موبایل‌های تولید داخل در بازار عرضه و تقاضا گفت: با اینکه شرکت ما توانایی تولید حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دستگاه تلفن همراه را در ماه دارد و دارای ۱۴ خط تولید است، اما با توجه به تقاضای بازار تنها ماهانه ۴۰ تا ۵۰ هزار تلفن همراه تولید می‌کند.

سعیدی تصریح کرد: البته با توجه به شرایط رکود، این آمار مربوط به تولید نرم‌افزار می‌شود. سال گذشته این شرکت ماهانه نزدیک به ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار گوشی تولید می‌کرد که تماما در بازار به فروش می‌رسید. او با اشاره به کاهش تولید و عرضه در بازار موبایل در سال جاری اظهار کرد: با این حال این شرکت از ابتدای ورود خود به صنعت تولید موبایل پیشرفت زیادی را تجربه کرده است تا آنجا که از دو خط تولید و ۵۰ نیروی کار ثابت و تولید سالانه ۵۰۰۰ دستگاه تلفن همراه امسال به ۱۴ خط تولید و ۸۰۰ نیروی مستقیم دست پیدا کرده‌ایم. وی ادامه داد: یکی ‌دیگر از بخش‌هایی که تحریم‌ها باعث ضربه به آن شده، بحث واردات قطعات است که به دلیل تحریم‌ها این شرکت نمی‌تواند مستقیما قطعات مورد نظرش را از کشور تولید‌کننده وارد کند و مجبور است از واسطه‌ها خریداری کند.

وی با اشاره به اینکه این کار باعث ایجاد اشتغال‌زایی کاذب و موقت در کشور می‌شود، گفت: خرید لیسانس یک برند خارجی باعث می‌شود دوباره به کشور‌های دیگر متوسل شویم و این کشور‌ها نیز هر موقع که اراده کنند، می‌توانند همکاری‌شان را با داخل قطع کنند.

رئیس هیات‌مدیره یک شرکت تولید‌کننده موبایل درباره‌ وجود رقابت در بازار تولید موبایل در کشور تصریح کرد: در حال حاضر این بازار یک بازار انحصاری نیست، بلکه شرکت ما شروع‌کننده تولید موبایل در داخل کشور بود و امروز چند شرکت دیگر نیز با برند‌های مختلف در این زمینه فعالیت می‌کنند. سعیدی همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اینکه شرکت ما تاکنون نزدیک به ۳۰۰ تا ۴۰۰ مدل موبایل را به بازار عرضه کرده است، گفت: در حال حاضر، ۲۵ مدل از این برند در بازار موجود است که قیمت تلفن‌های هوشمند آن از کف قیمت ۱۵۰ هزار تومان تا سقف ۶۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود و مدل‌های ساده‌ این برند نیز بین ۵۰ تا ۹۰ هزار تومان هستند.

وی با اشاره به اینکه مدل‌های جدید تلفن هوشمند این برند دارای اندروید ۲/۴ هستند، گفت: این شرکت در حال ارتقای مدل‌های هوشمند است و مدل‌های جدید آن قرار است تا اندروید ۴/۴ یعنی همان اندروید کیت‌کت را پشتیبانی کند.

او درباره وجود برخی مشکلات در اجرای برنامه‌های اندرویدی در تلفن‌های تولید‌ شده این شرکت اظهار کرد: مصرف‌کنندگان باید به این نکته توجه کنند که اپلیکیشنی که نصب می‌کنند با نسخه اندروید تلفن‌شان همخوانی داشته باشد و همچنین این اپلیکیشن به‌درستی طراحی شده باشد و دارای باگ نباشد. سعیدی درباره‌ امکان انجام صادرات تلفن‌های داخلی به کشور‌های همسایه گفت: مساله صادرات به کشور‌هایی مانند عراق و افغانستان در دست بررسی است و اگرچه تا به حال بازار مناسب و ثابتی برای ارائه‌ این تلفن‌ها پیدا نشده، اما مصرف‌کنندگان زیادی از این دو کشور تلفن‌های ایرانی را خریداری می‌کنند.