معرفی 800میلیارد تومان پروژه گردشگری به صندوق توسعه

گروه گردشگری، فاطمه باباخانی:معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نشست با جامعه هتلداران گفت: از ۱۰۵۰ هتل موجود در کشور نزدیک به ۱۲۰ تا ۱۳۰ هتل چهار و پنج ستاره وجود دارد که اگر مبنای ظرفیت هر هتل پنج‌ستاره را ۲۰۰ تا ۳۰۰ اتاق و هر هتل چهار ستاره را ۳۰۰ تا ۴۰۰ اتاق در نظر بگیریم، با در نظر گرفتن یک هفته اقامت گردشگر ما نیاز به ۴۰۰ هتل داریم و به این منظور ما نیازمند ساخت عددی معادل ۲۵۰ تا ۲۶۰ هتل هستیم. به گزارش «دنیای اقتصاد»، مسعود سلطانی‌فر که عصر شنبه به همراه معاونان خود پای درددل هتلداران کشور نشسته بود، افزود: چنانچه ما سالانه بین ۲۰ تا ۲۵ هتل به ظرفیت هتل‌های چهار و پنج ستاره کشور اضافه کنیم که با توجه به وجود ۱۰۰ تا ۵۰۰ هتل در حال ساخت کشور با پیشرفت بین صفر تا ۹۵ درصد رقم عجیبی نیست، قادر خواهیم بود مشکلات مرتبط با این حوزه را برطرف کنیم.

وی درباره مشکلات سرمایه‌گذاران این حوزه برای جذب تسهیلات گفت: ما تاکنون ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه را به صندوق توسعه ملی معرفی کرده و اولین دستگاهی هستیم که پرونده‌های خود را به این صندوق فرستاده‌ایم؛‌ ضمن اینکه درباره حرکت کند بانک‌ها در اعطای وام به سرمایه‌گذاران نیز جلسه‌ای با آنها خواهیم داشت.

معاون رئیس‌جمهور در پاسخ به گلایه هتلداران نسبت به اخذ عوارض خارج از چارچوب قانون از سوی شهرداری‌ها تصریح کرد: ما از طریق وزارت کشور و استانداری‌ها این امر را پیگیری می‌کنیم تا جلوی بی‌نظمی شهرداری‌ها گرفته شود، روندی که تاکنون در تهران، اصفهان و کرمانشاه رخ داده است. وی درباره نرخ‌گذاری به‌عنوان دغدغه دیگر هتلداران گفت: اعتقاد کلی ما این است که در این حوزه و سایر حوزه‌های مشابه حضور خود را کمرنگ‌تر کنیم، باید در این مورد مثل سایر موارد جلساتی را برگزار کنیم تا به جمع‌بندی مناسب برسیم، در این خصوص آماده‌ایم این مساله را به یک تشکل صنفی مرتبط با بخش خصوصی واگذار کنیم به شرط اینکه در چارچوبی باشد که مد نظر داریم.

خانه‌های ‌مسافر باید با هتلداران هماهنگ باشند

سلطانی‌فر در بخش دیگری از سخنانش به بحث خانه مسافر اشاره و اظهار کرد: کار سنگینی برای راه‌اندازی نظام ساماندهی خانه‌های مسافر انجام شده است اما مجموعه این فعالیت‌ها باید با هتل‌ها هماهنگ باشد؛ اعتقاد دارم مدیریت خانه‌های مسافر را تا حد امکان باید با هماهنگی انجمن هتلداران هر شهر پیش ببریم که در فصول مختلف و زمان پیک گردشگری از اینها استفاده شود، زمان غیرپیک و اوقاتی که هتل‌ها خالی هستند هم از امکانات هتل‌ها استفاده شود.

وی اضافه کرد: در این خصوص شناسایی، نظارت و ساماندهی در بخش بهداشتی و نرخ‌گذاری باید انجام می‌شد؛ در این زمینه باید طی هماهنگی و جلساتی به راه‌حل مناسبی برسیم که بهره‌وری از خانه‌های مسافربا هماهنگی جامعه هتلداران

باشد.

همفکری با بخش خصوصی

مسعود سلطانی‌فر با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اولین سازمان ارائه‌دهنده ردیف‌های فعالیت به برنامه ششم بوده است، اظهار کرد: اما فراتر از این ردیف‌ها احکامی است که ما باید برای توسعه و رشد بخش خود به این برنامه ارائه دهیم و در گفت‌وگو با فعالان این بخش در تلاش برای جمع‌بندی آنها هستیم.

وی در همین رابطه از نشست هفته گذشته خود با بخش خصوصی صنایع‌دستی خبر داد و افزود: ما برای ارائه این احکام دو تا سه ماه فرصت داریم و از جامعه هتلداران نیز می‌خواهیم پیشنهادها و برنامه‌های خود را در این بازه زمانی جهت جمع‌بندی به سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اعلام کنند.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: برای اینکه تصویر درست و نقشه راه مشخصی داشته باشیم توانستیم برنامه پیشنهادی ۶ ساله سازمان یعنی از سال ۹۵تا ۹۹ را در بخش ردیف‌ها و اعتبارات تهیه کنیم و به مسوولان عالی‌رتبه به‌خصوص سازمان برنامه و مدیریت ارائه دهیم؛ پیشنهاد بودجه سال ۹۴ ما بخشی از این برنامه ۶ساله است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به روند رو به رشد گردشگران خارجی اشاره کرد و گفت: آمار گردشگران ورودی ما طی ۴ ماه روند مثبتی داشته و ما در تلاش برای استمرار این روند هستیم، هر چند که آگاهیم در فروردین ماه برای مدت کوتاهی نسبت گردشگران خروجی و ورودی بار دیگر به نفع گردشگران خروجی تغییر خواهد کرد.

سلطانی‌فر سامان‌یافتگی در این صنعت را در اداره آن توسط یک مرجع عنوان و خاطرنشان کرد: این پراکندگی طی دهه‌های گذشته شکل گرفته و سازمان‌های مختلف به عنوان متولی بخش‌های مختلف این صنعت فعالیت کرده‌اند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یکی ازبرنامه‌های خود را ساماندهی این صنعت با مدیریت واحد دانست و گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور به‌منظور گسترش بخش گردشگری برای توسعه تعاملات فرهنگی و رشد اقتصادی و نظر مساعد مجلس برای بهره‌گیری از قابلیت‌های این بخش آرام آرام در راستای ساماندهی گردشگری قدم برمی‌داریم.

معاون رئیس‌جمهور افزود: عدم تشکیل کارگروه‌های قانونی سازمان در یک دوره ۵ تا ۱۰ساله از دیگر معضلات سازمان میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری است که نتیجه آن در سال‌های گذشته تصمیم‌گیری‌های شخصی یا غیرقانونی بود.

خانه مسافر رقیب هتل نیست

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در این نشست گفت: موضوع خانه مسافر بحث جدیدی نیست و ما شاهدیم در برخی شهرها نظیر مشهد این اقامتگاه‌ها سابقه ۴۰ تا ۵۰ ساله دارند.

مرتضی رحمانی‌موحد افزود: طرح خانه مسافر از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با هدف نظارت و جلوگیری از معایبی که برخی از این اقامتگاه‌ها به لحاظ ایمنی، اخلاقی و عدم نظارت داشتند پیگیری شد و به هیچ وجه این خانه‌ها قصد رقابت با هتل‌ها را ندارند. وی درباره نیازسنجی مکان احداث هتل‌ها نیز خاطرنشان کرد: جامعه هتلداران به‌عنوان یک انجمن صنفی می‌تواند پیشنهادهای خود را در قالب یک بسته به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ارائه کرده تا ما نیز آن را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهیم.

اظهارات غیرکارشناسی درباره اشغال هتل‌ها

جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتلداران بار دیگر در این نشست به بحث توزیع زمانی و سفر اشاره کرد و گفت: ما باید مقاصد جدید سفر را تعریف و بسترهای مناسب را برای انجام آن مهیا کنیم، ضمن اینکه به دنبال توزیع زمانی سفر و انجام آن در تمام ایام سال باشیم.

رئیس جامعه هتلداران اصفهان نیز در پاسخ به «دنیای اقتصاد» درباره صحت اخبار ارائه شده درباره ضریب اشغال هتل‌های چهار و پنج ستاره کشور تا پایان سال ۲۰۱۵ توسط تورهای خارجی اظهار کرد: ما نباید شرایط یک هتل معروف در اصفهان را به سایر هتل‌های موجود در کشور تعمیم دهیم. این هتل به واسطه شهرت خود در سطح ملی و فراملی توانسته است ضریب اشغال بالایی داشته باشد. وی افزود: این گفته‌ها از سوی کسانی بیان می‌شود که می‌خواهند در یک بازه زمانی محدود و فی‌البداهه برای تورهایشان در این هتل اتاق بگیرند.

رئیس جامعه هتلداران فارس نیز در این خصوص با غیرواقع خواندن این گفته‌ها تاکید کرد: ما در نوروز در این استان ۸۰ درصد ضریب اشغال هتل‌ها را داریم و اظهار چنین سخنانی درحالی‌که ما دارای اتاق‌های خالی متعدد در هتل‌های شیراز و اصفهان هستیم کارشناسی‌شده نیست.

آنچه از گفته‌های مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برمی‌آید تاکید کلامی آنها بر برون‌سپاری مسوولیت‌ها و تبدیل آن به یک سازمان نظارتی است، حال باید دید جامعه هتلداران و سایر انجمن‌های صنفی تا چه میزان می‌توانند در این حوزه پیشنهادهای قابل طرحی داشته باشند و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در عمل چقدر حاضر به واسپاری وظایف خود باشد.