گروه بازار پول: در آخرین روز ضرب‌الاجل چهار‌ماهه برای رسیدن به توافق هسته‌ای، قیمت دلار با ۱۵ تومان افزایش مواجه شد. در این روز، فضای بازار ارز نسبت به روزهای قبل تا حدی متفاوت بود و این تفاوت را می‌شد‌ در رفتار بازیگران رسمی، بازیگران غیر‌رسمی، تراکم فعالان غیررسمی و افزایش دامنه نوسانات روزانه دلار مشاهده کرد.

رفتار بازیگران رسمی

دیروز بازار دلار معاملات خود را با قیمت ۳۲۴۵ تومان آغاز کرد که افزایشی ۵ تومانی نسبت به روز یکشنبه داشت. در ادامه روز، شاخص بازار ارز به افزایش خود ادامه داد و در نزدیکی‌های ساعت یک بعدازظهر، بهای این ارز با۱۰ تومان افزایش دیگر به ۳۲۵۵ تومان رسید. به این ترتیب دلار، در سومین روز آذرماه بار دیگر از سطح ۳۲۵۰ تومان عبور کرد. نکته جالب بازار دیروز، عدم اجماع قیمتی فعالان رسمی بازار راجع به نرخ خرید دلار بود. روز قبل قیمت خرید بین بازیگران رسمی بازار بین ۳۲۳۵ تا ۳۲۵۰ تومان قرار داشت. این در حالی است که در روزهای پیشین، تفاوت چندانی بین نرخ خرید این گروه وجود نداشت. به‌نظر می‌رسد رفتار بازیگران رسمی بازار نسبت به ذهنیات و انتظارشان از آینده مذاکرات تفاوت داشت و اجماعی راجع به آینده مذاکرات وجود نداشت. البته در ساعات پایانی کار بازار و با انتشار برخی گزارش‌ها در خصوص جزئیات توافق، نوسان‌هایی در نرخ‌های ارز در بازار دیده می‌شد.

رفتار بازیگران غیررسمی

گروهی از فعالان افزایش ۱۵ تومانی دلار را ناشی از رفتار نوسان‌گیران و بازیگران غیررسمی بازار می‌دانند. به گفته آنها، روز یکشنبه تعدادی از این نوسان‌گیران با پایین آمدن قیمت، در قیمت‌های نزدیک به ۳۲۳۰ تومان به خرید دلار پرداختند. دیروز، این دسته از فعالان با افزایش جو روانی در بازار و استفاده از نشانه‌هایی مبنی‌بر تمدید مذاکرات، سعی کردند دلار خود را با قیمت بالاتری به فروش برسانند. نکته جالب در رفتار این نوسان‌گیران این است که این گروه نیز چشم‌اندازی نسبت به سرنوشت مذاکرات در روزهای آینده ندارند و به این دلیل تلاش کردند ارز خریداری شده خود را قبل از ۳ آذر به فروش برسانند.

افزایش تعداد دلالان

دیروز با افزایش جزئی قیمت، تعداد دلالان و فعالان غیررسمی به‌طور محسوسی در بازار منوچهری افزایش یافت. با این حال اکثر این دلالان، بیشتر مشاهده‌گر اتفاقات بازار بودند و تمایل چندانی نسبت به خرید و فروش نداشتند. از طرفی گروهی از آنها تحت تاثیر افزایش جزئی قیمت و رفتار نوسان‌گیران سعی در خرید ارز داشتند. افزایش تحرکات این دسته از فعالان غیررسمی موجب افزایش دامنه نوسانات دلار شد. دیروز قیمت دلار بین این گروه از ۳۲۴۳ تا ۳۲۵۵ تومان نوسان کرد. با وجود افزایش دامنه نوسانات، اکثر دلالان ترجیح می‌دهند به معاملات روزانه و ساعتی بپردازند و کمتر کسی تمایل به نگهداری طولانی‌تر ارز به امید سود بیشتر دارد.

افزایش دامنه نوسانات دلار

از ابتدای هفته جاری دامنه نوسانات دلار در هر روز نسبت به روز قبل پنج تومان بالاتر رفته است. دلار در دو روزابتدایی هفته دو نوسان کاهشی ۵ و ۱۰ تومانی را تجربه کرد و از ۳۲۵۵ تا ۳۲۴۰ تومان پایین آمد. روز قبل نیز بهای این ارز ۱۵ تومان نوسان کرد و قیمت دلار به بالای ۳۲۵۵ تومان رسید. برخی تحلیلگران با اشاره به تاثیر اخیر مذاکرات بر افزایش جزئی دامنه نوسانات، اعتقاد دارند با پایان مذاکرات، روند تغییرات قیمتی دلار کمتر خواهد شد. به گفته آنها اثر مذاکرات بر بازار ارز معمولا کوتاه مدت است و پس از گذشت زمانی از اثر این عوامل روانی، بازار به حالت عادی خود بازخواهد گشت. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نیز نشان می‌دهد که با پایان دو دور پیشین مذاکرات، قیمت دلار با تغییر چندانی مواجه نشد و تنها پس از پایان مذاکرات نیویورک بهای این ارز تا حدی بالا رفت. پس از مذاکرات نیویورک قیمت دلار در دو روز ۶۰ تومان بالا رفت و از ۳۲۰۵ به ۳۲۶۵ تومان رسید. بعضی دیگر از کارشناسان اعتقاد دارند پس از پایان مذاکرات، قیمت ارز بیشتر از عوامل روانی از عوامل بنیادی تاثیر خواهد گرفت. به گفته آنها پس از مذاکرات، تقاضای ارز برای واردات کالاهای تجاری مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت دلار است. همچنین دیروز هر سکه بهار آزادی به بهای ۹۱۷ هزار تومان در بازار معامله شد که افزایشی ۲ هزار تومانی نسبت به روز پیشین داشت.