گروه بازرگانی: مدیرعامل مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت از برگزاری همایش کاربردی تجارت با کشورهای حوزه خلیج فارس با رویکرد قطر و امارات خبر داد و گفت: اکسپوی ۲۰۲۰ بعد از میلان ایتالیا در دوبی برگزار خواهد شد که فراخوان مناقصه‌های مربوط به آن در سه ماه نخست سال ۲۰۱۵ اعلام خواهد شد. عباس خالقی‌تبار با اشاره به مزیت‌های تجارت ایران با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به‌ویژه قطر و امارات افزود: اگر ایران بخواهد سهمی از پروژه‌های پیمانکاری اکسپوی ۲۰۲۰ داشته باشد، تجار و فعالان اقتصادی باید در چند ماه باقی‌مانده تا اعلام برگزاری مناقصه‌ها آمادگی لازم را کسب کنند.

وی تصریح کرد: براساس اعلام امارات سرمایه‌گذاری زیرساختی برای این اکسپو ۵ میلیارد پوند خواهد بود که ایران باید به‌عنوان یک کشور همسایه سهم خوبی از این رقم کسب کند. به گفته خالقی‌تبار، واردات مواد غذایی امارات در سال ۲۰۱۴ معادل ۵/۴ میلیارد دلار بوده که پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۵ این رقم از مرز ۵ میلیارد دلار عبور کند. وی اظهار کرد: سهم فعلی ایران از بازار مواد غذایی امارات تنها ۲۰ درصد است که به نظر می‌رسد با توجه به مزیت‌های ایران در بخش کشاورزی و تولید مواد غذایی باکیفیت، این سهم باید افزایش یابد. خالقی‌تبار ادامه داد: بخش خصوصی در شبکه توزیع کالای امارات بسیار قوی است و به همین ترتیب بخش خصوصی ایران نیز باید وارد جرگه صادرات شده و سهم مناسبی داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به برگزاری جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲ در قطر، خاطرنشان کرد: بودجه امسال قطر برای ساخت‌وسازهای مرتبط با جام جهانی تا سال ۲۰۲۲ حدود ۱۰۶ میلیارد دلار خواهد بود که از این رقم ۶۵ میلیارد دلار سهم پروژه‌های زیرساختی و احداث ابنیه و سازه است. مدیرعامل مرکز آموزش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: آغاز ساخت‌وساز قطر از ابتدای سال ۲۰۱۵ خواهد بود و قرار است در این کشور ۱۲ استادیوم ساخته شود، ضمن اینکه یک فرودگاه جدید نیز در دست احداث است. خالقی‌تبار با اشاره به فرصت گردشگری نهفته در قطر، گفت: به نظر می‌رسد ایران باید سهم مناسبی از این بازار با توجه به نزدیکی مناطق آزاد جنوبی کشور به قطر داشته باشد. بر این اساس، در همایش کاربردی تجارت با کشورهای حوزه خلیج‌فارس با رویکرد قطر و امارات، سفرا، مقامات مسوول وزارت صنعت و سایر مسوولان ارشد کشور حضور

خواهند داشت.