گروه صنعت و معدن: آمار ۷ ماه منتهی به مهر ماه سال ۹۳ تولید کالاهای منتخب صنعتی نشان می‌دهد که از ۳۱ محصول مورد بررسی، ۱۹ محصول رشد تولید و ۱۱ محصول نیز افت تولید را تجربه کرده‌اند. همچنین تولید یک محصول نیز بدون تغییر مانده است. از مهم‌ترین محصولاتی که در این مدت رشد تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند، می‌توان به کمباین، کامیون کشنده، اتوبوس و مینی‌بوس، انواع سواری و وانت اشاره کرد. رشد تولید در این ۵ محصول منتخب صنعتی در حالی است که تولید این محصولات (به غیر از کمباین) در مهر ماه امسال نسبت به ماه گذشته آن (شهریور ۹۳) با افت روبه‌رو بوده است. اگرچه اظهارنظر رسمی در مورد کاهش تولید خودرو در مهر ماه امسال اعلام نشده، اما برخی از کارشناسان کمبود قطعه را دلیل اصلی افت تولید اعلام کرده و پیش‌بینی می‌کنند کاهش تولید همچنان ادامه داشته باشد.

محصولات منتخب با رشد مثبت

به گزارش «دنیای اقتصاد»، بر اساس آمارها، تولید کمباین در ۷ ماهه منتهی مهر ۹۳ معادل ۲۶۸ دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۹۶ دستگاه) رشد ۲/۱۷۹درصدی داشته است. کامیون کشنده نیز دومین محصولی است که میزان تولید آن در ۷ ماهه منتهی به مهر ۹۳ معادل ۹ هزار و ۷۰۰ دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۴ هزار و ۱۰۰ دستگاه) رشد ۹/۱۳۶درصدی داشته است. در این میان، تولید این محصول مهر ماه امسال معادل یک هزار و ۴۰۰ دستگاه بوده که نسبت به ماه قبل آن (شهریور ماه) افت ۲/۲۲ تولید را ثبت کرده است.

اتوبوس و مینی‌بوس سومین محصولی است که رشد تولید ۸۰ درصدی را در ۷ ماهه منتهی به مهر ماه امسال تجربه کرده است. با این حال، تولید این محصول در مهر ماه امسال صفر بوده که نسبت به ماه قبل از آن (شهریور ماه) افت تولید ۱۰۰درصدی داشته است.

تولید انواع سواری نیز در حالی در مهر ماه امسال نسبت به ماه قبل از آن با رشد منفی ۹/۹ درصدی روبه‌رو بوده، اما بر اساس آمار در ۷ ماهه منتهی به مهر ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد تولید ۸/۷۰ درصدی را ثبت کرده است. تولید انواع سواری در مهر ماه امسال ۸۷ هزار و ۷۰۰ دستگاه بوده، این در حالی است که در شهریور ماه ۹۷ هزار و ۳۰۰ دستگاه انواع سواری تولید شده است. همچنین تولید انواع سواری در ۷ ماهه منتهی به مهر ماه سال گذشته ۳۱۰ هزار و ۴۰۰ دستگاه بوده که در سال جاری به ۵۳۰ هزار و ۳۰۰ دستگاه رسیده است.

وانت پنجمین محصولی است که در ۷ ماهه منتهی به مهر ماه امسال رشد تولید ۵/۶۹درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. تولید این محصول در این مدت ۸۴ هزار و ۹۰۰ دستگاه بوده، این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۵۰ هزار و ۱۰۰ دستگاه وانت تولید شده است. البته تولید وانت در مهر ماه امسال ۱۴هزار دستگاه بوده که نسبت به تولید شهریور ماه (۱۶هزار و ۳۰۰ دستگاه) افت تولید ۱۴.۱ درصدی داشته است.

محصولات منتخب با رشد منفی

پس از محصولاتی که رشد تولید را در ۷ ماهه منتهی به مهر ماه امسال تجربه کرده‌اند، پنج محصول شامل «دی.ام.تی» (DMT)، دوده، الیاف پلی استر، نخ پلی استر و کفش با افت تولید روبه‌رو بودند.

«دی.ام.تی» اولین محصولی است که در ۷ ماهه منتهی به مهر ماه امسال افت تولید ۵/۴۰درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. تولید این محصول در سال جاری معادل ۱۵ هزار و ۴۰۰ تن بوده در حالی که در سال گذشته تولید این محصول ۲۵ هزار و ۹۰۰ تن بوده است.

دوده دومین محصولی است که در ۷ ماهه منتهی به مهر ماه ۹۳ با افت تولید روبه‌رو بوده؛ به طوری که تولید این محصول در این مدت ۳۹ هزار و ۹۰۰ تن ثبت شده است. این در حالی است که تولید دوده در مدت مشابه سال گذشته ۵۲ هزار تن بوده است. الیاف پلی‌استر نیز در ۷ ماهه منتهی به مهر ماه امسال، رشد منفی ۶/۱۳ داشته است. نخ پلی‌استر چهارمین محصولی است که افت تولید ۷/۸ درصدی در ۷ ماه منتهی به مهر امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. تولید این محصول در سال جاری ۱۲۹هزار و ۹۰۰ تن بوده در حالی که در سال گذشته ۱۴۲ هزار و ۲۰۰ تن از این محصول تولید شده بود. کفش نیز پنجمین محصول صنعتی است که تولید آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت ۸ درصدی داشته است. در ۷ ماهه منتهی به مهر ماه سال ۹۲ معادل ۱/۵۱۳۹ هزار زوج کفش تولید شده، در حالی که تولید کفش در مدت مشابه امسال ۴۷۳۰ هزار زوج ثبت شده است.

آمار تولیدات صنعتی زیر ذره‌بین