گروه صنعت و معدن: با ارتقای روزانه تکنولوژی، تقلب در تولید نیز از این قافله عقب نمانده و همگام با تکنولوژی در حال پیشرفت است، آنچه مسلم است ارتقا و به روز کردن آزمایشگاه‌ها یکی از لازمه‌های کند کردن این روند است. روندی که گاهی اوقات از تولید استاندارد نیز شتاب می‌گیرد و غیر قابل کنترل می‌شود. در این خصوص، مسلم بیات مدیرکل اداره کل استاندارد تهران نیز در نشست خبری با بیان اینکه در برخی مواقع تولیدکنندگان محصولات تقلبی به گونه‌ای عمل می‌کنند که در بازرسی‌ها نیز تشخیص این نوع کالا با مشکلاتی همراه می‌شود.

به گفته بیات برای کنترل و ارزیابی این‌گونه محصولات باید همزمان با رشد تکنولوژی ارتقای آزمایشگاه‌ها را نیز در دستور کار قرار داد.

«توقف تولید مواد غذایی غیراستاندارد، بازرسی از نازل‌های سوخت، ابطال ۳۲۰ فرآورده غیراستاندارد، تشکیل کارگروه بازنگری در استاندارد ملی تایر، نبود پالم در سطح تهران و...» از دیگر موارد مطرح شده از سوی مدیرکل اداره کل استاندارد تهران در این نشست بود.

مدیرکل استاندارد استان تهران با بیان اینکه در هفت ماه سال جاری، پروانه ۳۲۰ فرآورده غیراستاندارد ابطال شده است گفت: بازرسی، نمونه‌برداری و آزمون از فرآورده‌های دارای پروانه استاندارد به طور منظم و متوالی در جریان است و طی این مدت ۱۳۴ پروانه استاندارد اجباری و ۶۵ پروانه استاندارد تشویقی نیز صادر شده است.

مدیرکل استاندارد استان تهران با اعلام خبر تعلیق پروانه استاندارد ۲۹ فرآورده مختلف اظهار کرد: پس از تعلیق پروانه‌شان، در صورت رفع نکردن نواقص فرآورده، پروانه کاربرد علامت استاندار ابطال می‌شود.

بازرسی ۶۱ مرکز تفریحی و شهربازی در استان تهران یکی دیگر از مواردی است که بیات به آن اشاره کرده و در این خصوص می‌گوید: پس از بازرسی‌های صورت گرفته از ادامه فعالیت ۷ شهربازی به علت رعایت نکردن اصول ایمنی و استاندارد جلوگیری شد.

به گفته بیات، در این مدت همچنین ۱۴ هزار و ۵۰۰ مخزن سوخت سی ان جی ۲ هزار و ۷۰ اتوبوس مورد بازرسی و آزمون‌های استاندارد قرار گرفت که ۲۹۴ مخزن به علت استفاده بیش از حد از رده خارج شده است و به زودی منهدم می‌شود.

بازرسی از نازل‌های سوخت یکی دیگر از موارد مطرح شده از سوی مدیرکل استاندارد استان تهران است. وی با بیان اینکه بیش از‌

۹۹ درصد نازل‌های سوخت تهران به‌طور دقیق عمل می‌کنند گفت: بیش از ۱۱ هزار مورد آزمون روی نازل‌های سوخت در جایگاه‌های تهران، در هفت ماه نخست سال جاری صورت گرفته است. وی با اشاره به اینکه هر نازل در سال گذشته، ‌حداقل چهار مرتبه مورد آزمون قرار گرفت، ‌ادامه داد: از تعداد نازل‌های آزمون شده تنها ۱۰۵ نازل، کمتر از یک درصد کل نازل‌ها،‌ در نتایج آزمون مردود و از دسترس خارج شدند تا اصلاحات لازم روی آنها اعمال شود. بیات افزود: اگر مقدار تحویلی یک نازل به مقدار قابل توجهی با استاندارد اختلاف داشته باشد، در حضور نماینده استاندارد و نمایندگان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفت استان پلمپ می‌شود و پس از تنظیم، مجددا نازل عرضه سوخت مایع مورد آزمون و بازرسی قرار می‌گیرد و در صورت برطرف شدن مشکل فک پلمپ می‌شود.

مدیرکل استاندارد تهران همچنین از توقیف مقادیر زیادی از انواع فرآورده‌های گوشتی، نوشیدنی‌ها و لبنیات غیراستاندارد در تهران خبر داد و گفت: بازرسی‌ها در قالب طرح طاها (طرح اجرای هماهنگ استاندارد)‌ و غیر طاها، از مراکز عرضه و تولید فرآورده‌های غذایی مشمول استاندارد اجباری صورت گرفته و در این مدت ۴۲۴۰ کیلو و هزار و ۲۲۰ بسته انواع فرآورده‌های گوشتی غیر استاندارد، کشف و توقیف شده است. وی ادامه داد: کارشناسان و بازرسان استاندارد ۴۷ هزار و ۵۰۴ واحد انواع لبنیات شامل شیر، پنیر، بستنی، دوغ، خامه، ماست و کره را به علت غیراستاندارد بودن توقیف کردند.

علاوه بر موارد مذکور به گفته بیات، ۱۳ هزار عدد انواع نوشیدنی و ۸۴۰۰ بطری آبلیموی غیراستاندارد نیز در هفت ماه منتهی به مهر ماه جمع‌آوری شده است.

استاندارد تایر خودروهای سنگین یکی دیگر از موارد مطرح شده از سوی مدیرکل استاندارد تهران است. به گفته بیات، تایر خودروهای سنگین به دو روش بایاس و رایال تولید می‌شود. در ارتباط با کامیون اغلب تایرها به روش بایاس در کشور تولید می‌شود. طول عمر این تایرها کمتر از رادیال است. مدیرکل استاندارد تهران همچنین از هماهنگی برای بازنگری استاندارد ملی تایر خبر داد و افزود: با هماهنگی صورت گرفته با انجمن تایر مقرر شد تا کارگروهی برای بازنگری استاندارد ملی تشکیل شود و بالطبع همزمان با بازنگری استاندارد باید تکنولوژی نیز در کشور به روز شود.

مدیرکل استاندارد تهران در خصوص وضعیت آب شرب استان تهران نیز اظهار کرد: نظارت بر آب شرب بر عهده دانشگاه علوم پزشکی تهران است. اقدامی که استاندارد صورت می‌دهد بحث حاکمیتی است و براساس آزمایش‌های صورت گرفته بیشترین مناطق تهران فاقد هرگونه آلودگی بوده و در برخی مناطق نیز آلودگی‌های اندکی مشاهده شده که در حال برطرف شدن است.