پیشتازان موسیقی در پاییز

گروه فرهنگ و هنر: بازار موسیقی در هفته‌های گذشته به‌دلیل فرا رسیدن ایام محرم از رونق افتاد و آلبوم‌های کمتری در بازار منتشر شد. با این حال این دوران آرام مجالی را برای آثار قابل تامل بازار به وجود آورد تا بیشتر از گذشته فرصت دیده شدن پیدا کنند. در این گزارش آلبوم‌های شنیدنی و پرطرفدار بازار موسیقی را معرفی کرده‌ایم تا روزهای پاییزی را با آثار شنیدنی بازار بگذرانید.

آلبوم جدید گروه دنگ شو

اگر طرفدار موسیقی تلفیقی هستید، آلبوم «اتاق گوشواره» اثر جدید گروه «دنگ‌شو» انتخاب مناسبی است. این آلبوم، اولین اثر رسمی گروه موسیقی «دنگ‌شو» است که ۱۰ قطعه را شامل می‌شود. علی زندوکیلی و سعید آثانی هم در مقام خواننده، در این اثر حضور دارند. موسیقی‌ گروه «دنگ شو» نگاهی‌ تازه به نغمه‌های بومیِ شرقی‌ و به‌خصوص خاورمیانه دارد. ساز‌هایِ اصلی‌ِ گروه ساکسیفون، پیانو، تنبک، کنترباس و درامز هستند که با آواز و ساز‌های دیگر نیز همراهی می‌شوند.

خوانندگی یک آهنگساز

«اشارات نظر» اثر جدید میلاد درخشانی است که در ژانر تلفیقی یا همان فیوژن عرضه شده است. خیلی‌ها معتقدند این آلبوم بهترین اثر میلاد درخشانی است. این آهنگساز که پیش‌تر به‌عنوان آهنگساز و نوازنده فعالیت می‌کرد در این آلبوم برای اولین‌بار در مقام خواننده ظاهر شده است. آلبوم «اشارات نظر» با حضور جمعی از نوازندگان خوب ایرانی و براساس اشعاری از مهدی اخوان ثالث‌، شفیعی کدکنی‌، فروغ فرخزاد‌، هوشنگ ابتهاج‌، فصیح‌الزمان شیرازی‌، کیان پورتراب‌ و علیرضا داوری‌ آهنگسازی و تولید شده است.

ما چنتا یار از این دیار

«ما چنتا یار از این دیار» هم پیشنهاد دیگری در ژانرموسیقی تلفیقی است. نیما عظیمی‌نژاد، امید محرم‌زاده، حامد ثریا و یحیی سپهری سه آهنگسازی هستند که در این اثر همکاری کرده‌اند. این آلبوم هشت قطعه دارد و قنبر راستگو خواننده‌ آن است. این اثر سعی می‌کند ذهن مخاطب را از فضای شلوغ و پرهیاهوی مدرنیته رها کند و به دنیای دیگری ببرد.

خاطره‌سازی علیرضا قربانی

علاقه‌مندان به موسیقی کلاسیک ایرانی بد نیست روزهای پاییزی‌ را با قطعات خاطره‌انگیز علیرضا قربانی در آلبوم «رفتم و بار سفر بستم» سر کنند. قربانی در این آلبوم، آثار ماندگار علی تجویدی را بازخوانی کرده که از آهنگ‌های محبوب به شمار می‌آیند. علیرضا قربانی در سال‌های اخیر آثار قابل تاملی را با همکاری آهنگ‌سازان برجسته به یادگار گذاشته است.

فروش قابل توجه آلبوم سراج

تازه‌ترین آلبوم حسام‌الدین سراج هم از آلبوم‌های شنیدنی بازار است که در هفته‌های اخیر منتشر شده و به فروش قابل‌توجهی هم دست یافته است. این آلبوم شامل خوانش آثاری از حافظ، سعدی و قیصر امین‌پور است و بهرام خانی آهنگسازی و تنظیم آن را برعهده داشته است. در این اثر نوازندگان مطرحی در کنار سراج و بهرام خانی قرار گرفته‌اند. این مجموعه روایتگر داستان بانو «نرجس خاتون» است که علاوه‌بر افتخار عروس پیامبر اسلام، امیر مومنان، حضرت صدیقه کبری و ۱۰ فرزند معصومشان بودن، به مقام مادری امام عصر ما، حجت باقی الهی حضرت محمدبن الحسن العسکری نیز مفتخر است.

فصل عاشقی سالار

«فصل عاشقی»‌ اثر سالار عقیلی هم برای شنیدن در این روزهای پاییزی انتخاب خوبی است. آلبومی که رضا دربندی آهنگساز آن است و ۶ تصنیف در دستگاه‌های همایون، شور و آواز اصفهان و یک قطعه آوازی در دستگاه همایون را روایت می‌کند. هم‌نوازان آواز در این اثر حریر شریعت‌زاده با نوازندگی پیانو و آزاد میرزاپور با نوازندگی تار هستند. اشعار این آلبوم از حافظ و اسحاق انور انتخاب شده است.

ماه هفتم مازیار فلاحی

بازار موسیقی پاپ در ماه‌های اخیر و قبل از فرار رسیدن ایام محرم داغ بوده است. انتشار آلبوم «ماه هفتم» با صدای مازیار فلاحی یکی از اتفاق‌های قابل توجه این عرصه بود. آهنگسازی این آلبوم برعهده‌ خود فلاحی بوده و از ترانه‌های یاحا کاشانی، زهره زمانی و مهدی کرباسیان در این اثر استفاده شده است و پیشنهاد مناسبی برای طرفداران این خواننده به شمار می‌آید.

رکوردشکنی آقای خاص

شاید مهمترین اتفاق در حوزه موسیقی پاپ در ماه‌های اخیر را باید انتشار آلبوم «پاروی بی‌قایق»‌ با صدای محسن چاوشی دانست. اتفاقی که باعث شد از یکسو مخاطبان به آن توجهی نشان بدهند و از سویی دیگر رسانه‌ها درباره‌اش کلی مطلب بنویسند. این آلبوم یکی از کارهای متفاوت آقای خاص موسیقی پاپ است و پیشنهاد مناسبی برای مخاطبان آثار این خواننده به‌شمار می‌آید. این آلبوم در ماه‌های گذشته یکی از پرفروش‌ترین آثار بازار بوده است و رکورد قابل تاملی را به دست آورده است.

آرایش غلیظ موسیقی سهراب و همایون

مدتی است که موسیقی فیلم «آرایش غلیظ» اثر سهراب پورناظری با صدای همایون شجریان در بازار موسیقی منتشر شده است. مخاطبان همایون شجریان در این آلبوم، اثری را در سبک متفاوت از این خواننده خواهند شنید. همچنین طبق اعلام فروشندگان محصولات فرهنگی، این اثر هم جزو پرفروش‌های این مدت بوده است.

اثر متفاوت یک آهنگساز جوان

در حوزه بی‌کلام سنتی آلبوم «دروج» به آهنگسازی و نوازندگی سهیل مخبری و تهیه‌کنندگی موسسه آوای باربد نیز در بین آثار پرفروش این حوزه جایگاه خوبی دارد. این آلبوم که

مهر ماه امسال با سازبندی و صدای جدید در سراسر کشور منتشر و پخش شد مجموعه‌ای است که با بافت و فرمی چند صدایی برای سازهای زهی کمانی (آرشه‌ای) ایرانی در قالب موسیقی ملی ایران آهنگسازی، نوازندگی و تنظیم شده است. در دُروج سعی بر این بوده که با دیدی آزاد نسبت به ردیف دستگاهی موسیقی ایران نغمات و ملودی‌ها طوری در کنار هم چیده شوند که در نهایت فضایی متفاوت نسبت به آثار هم ردیف و هم خانواده خود به‌وجود بیاورد.

بازگشت داوود آزاد

آلبوم «تو همه، ما هیچ» به خوانندگی داوود آزاد با حضور استادانی چون حسن ناهید، هادی منتظری به یاد استاد حسن کسایی خرداد امسال وارد بازار موسیقی شد. این آلبوم شامل ۱۳ قطعه است که به آهنگسازی داوود آزاد، استاد کسایی، امیر جاهد، درویش خان با اشعاری از مولانا، حافظ، دکتر مسعود مظلوم، امیر جاهد و داوود آزاد منتشر می‌شود. این آلبوم شامل قطعاتی ازجمله خیال تو، اسرار تو، یاد تو، اقرار تو، مست تو، بیمار تو، هجر تو، رنگ تو، ساز تو، روی تو، همتای تو، لطف تو و وجد تو است.