دفاع از برنامه ششم گردشگری در دولت

گروه گردشگری، پرستو فخاریان: مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در ماه اخیر اعلام کرد پیش‌نویس برنامه ششم حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را به دولت ارائه کرده است. در عین حال بارها پس از آن، از متخصصان و فعالان خواست نظرات و انتقادها و پیشنهادهای خود را برای گنجاندن در برنامه ششم به سازمان ارائه کنند. معاون رئیس‌جمهور پیش از این در گفت‌وگو با رسانه‌ها بارها اعلام کرده بود سازمان متبوعش، از نخستین نهادهایی است که برنامه خود را به دولت ارائه کرده است.

در این رابطه مدیر روابط عمومی سازمان به «دنیای اقتصاد» خبر داد سلطانی‌فر و همکارانش برای دفاع از این پیش‌نویس به دولت رفته‌اند. به گفته حمید ضیایی‌پرور، اولین جلسه دفاع از این برنامه پنج‌شنبه گذشته آغاز شده و این دفاع در روزهای آتی ادامه خواهد

داشت.

وی افزود: این پیش‌نویس، گزارشی است از برنامه ششم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که در آن ردیف‌های اعتباری و بودجه‌ای تصریح شده است اما احکام آن همچنان مشخص نشده‌اند. ضیایی‌پرور با خاطرنشان کردن اینکه، برنامه سازمان میراث فرهنگی نخستین برنامه تخصصی جامع است که تسلیم دولت روحانی می‌شود، افزود: این گزارش قابلیت آن را دارد که اصلاح شود و اساسا ما از این رو برنامه را زودتر به دولت ارائه دادیم که فرصت دفاع و اصلاح داشته باشیم.

مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در پاسخ به این سوال که آیا مفاد گزارش برنامه ۵+۱ (برنامه یکساله ۹۴ و ۵ساله ششم) به سمع و نظر فعالان بخش خصوصی رسیده است یا خیر، گفت: ما در حال رایزنی هستیم تا بخش‌های لازم را به اطلاع فعالان و متخصصان برسانیم. در حال حاضر به‌دلیل آنکه هنوز برنامه نهایی نشده است، متن آن را نتوانسته‌ایم عمومی کنیم.

مجلس با گردشگری همراهی می‌کند

به گفته ضیایی‌پرور، گزارش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در اختیار نمایندگان مجلس قرار گرفته و آنها در حال بررسی آن هستند. حالا نقش مجلس نیز پررنگ‌تر می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم روز جهانی جهانگردی، در حضور مسوولان و فعالان این حوزه با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به مقوله گردشگری، افزایش سهم این بخش در اقتصاد کشور را خواستار شده و قول مساعدت مجلس شورای اسلامی را در برنامه ششم و بودجه سال ۹۴ بخش گردشگری داده بود. برخی دیگر از نمایندگان مجلس هر کدام به اهمیت گردشگری و نقش پررنگ آن در برنامه ششم اشاره کرده‌اند.

مهندس رضا عبداللهی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، از یک نگاه بلندمدت به امر گردشگری سخن گفت و تاکید کرد: فعالان گردشگری بخش خصوصی طرح‌ها و احکامی را که فکر می‌کنند باید برای پیشرفت توریسم کشور به تصویب برسد، به مجلس پیشنهاد دهند. ما آنها را با نمایندگان در صحن مجلس طرح خواهیم کرد.

نماینده مردم زنجان، مشکلات زیرساختی را بزرگ‌ترین مانع بر سر راه این توسعه دانست و تصریح کرد: باید از خود بپرسیم آیا به میزان کافی برای ورود گردشگران امکانات داریم؟ چقدر هتل داریم؟ فرودگاه‌های ما امکانات مناسب دارند؟ زیرساخت‌های ما فراهم است؟

وی افزود: اینجاست که می‌بینیم باید قوانین را درست بنویسیم. برای این کار نیز، قانون یکساله و پنج‌ساله کارساز نخواهد بود زیرا سرمایه‌گذار از ما امنیت و ثبات می‌خواهد و خواستار سود است. اگر سود نباشد امکان ندارد که خدمت یا تولیدی به وجود آید. بنابراین به همه اینها باید نگاه بلندمدت داشته باشیم.

او با اشاره به لزوم توسعه گردشگری کشور افزود: سال‌هاست به دوستان می‌گویم نمی‌توانیم برای توسعه اقتصادی و پیشرفت ایران به نفت اتکا کنیم. اداره کردن کشور با نفت چندان هنر نیست چراکه مثل این می‌ماند که فرش زیر پای‌مان را برای خرج زندگی بفروشیم. پس لازم داریم به جایگزین فکر کنیم.

عبداللهی ضمن برشمردن مزیت‌های توریستی کشور از جمله تاریخ و فرهنگ و هنر، از کم‌کاری ایران در رشد گردشگری انتقاد کرد و گفت: چرا کشوری مثل امارات متحده عربی توانسته بی‌زمین و بی‌آب، جاذبه‌های زیادی بیافریند اما ما با این‌همه نعمت نتوانسته‌ایم توریسم خود را توسعه دهیم.

وی ضمن اینکه از فعالان توریسم خواست احکامی به این منظور و برای ارائه به مجلس تنظیم کنند، اظهار کرد: مسیر لوایحی که از دولت به مجلس ارجاع داده می‌شود، طولانی و دشوار است؛ از این رو مطرح کردن چنین موضوعاتی در قالب طرح در مجلس، آسان‌تر است. وی به فعالان قول داد که این طرح را پیگیری کنند تا به ثمر بنشیند.

این نماینده مجلس با یادآوری زمان تنظیم برنامه ششم توسعه، تاکید کرد: اگر می‌خواهیم سرمایه‌گذار روی گردشگری کشور سرمایه‌گذاری کند و به کشورهای دیگر مثل ترکیه و امارات نرود، نیازمند قانونی بلندمدت‌تر از ۵ یا ۶ سال هستیم تا از این طریق ثبات و امنیت مورد نظر سرمایه‌گذار تامین شود.

«گردشگری هم‌ارزآور است و هم به لحاظ فرهنگی کمک شایانی به کشور می‌کند»؛ عبداللهی با این جمله بدیهی، گفت‌وگوی خود را خاتمه می‌دهد. حالا به نظر می‌رسد گره اصلی این است که چطور می‌توان این بدیهیات را در برنامه ششم عملی کرد؟ شاید حق با عضو کمیسیون برنامه و بودجه باشد که گردشگری کشور نیازمند برنامه‌ای طولانی‌تر از ۵ سال است تا دست‌کم سرمایه‌گذاران خیالشان از ثبات سرمایه‌گذاری راحت باشد. باید دید برنامه ششم چقدر به گردشگری بال و پر می‌دهد؟!