رئیس سازمان صنایع هوایی کشور از برنامه‌ریزی برای حضور جدی صنایع هوایی در صنعت گردشگری خبر داد. منوچهر منطقی با اعلام این خبر به «دنیای اقتصاد» گفت: در صنعت گردشگری هوایی دو بحث مطرح است؛ یکی اینکه ظرفیت ناوگان هوایی را بالا ببریم تا گردشگران خارجی راحت‌تر به کشور آمده و جابه‌جا شوند و بحث دیگر هوانوردی عمومی است. او با اعلام اینکه کشور توجه ویژه‌ای بر بحث هوانوردی عمومی دارد گفت: کشور ما چشم‌اندازهای بدیع و دیدنی کم ندارد و همه جاهایی که این چشم‌اندازها هست شما می‌توانید با هواپیماهای سبک بروید و از این چشم‌انداز‌های دیدنی لذت ببرید.

در این حوزه هم مردم کشور خودمان و هم گردشگران از کشورهای خارجی می‌توانند به ایران بیایند و از این منظره‌های بدیع بهره ببرند.

وی با تاکید بر اینکه صنایع هوایی در حوزه گردشگری بیشتر روی هوانوردی عمومی تکیه کرده است، گفت: هوانوردی عمومی یعنی هواپیمایی که می‌تواند با هزینه خیلی کم بیاید و در جاهای مختلف استفاده شود و زمینه‌ای ایجاد کند که همه بتوانند از آن استفاده کنند. در این حوزه هواپیماهای ۲، ۴ و ۶ سرنشین خواهیم داشت که از همان کریدورهای هوایی اصلی و موجود کشور استفاده می‌کنند. یکی از بحث‌هایمان هم هواپیماهای آب نشین است که گردشگران بیایند و با نشستن روی آب از خدمات گردشگری دریایی استفاده کنند.

منطقی همچنین در پاسخ به اینکه با توجه به بی‌اعتمادی ناگزیری که در اثر حوادث ناخوشایند صنایع هوایی در ذهن مردم ایجاد شده چه برنامه‌ای برای جلب اعتماد مخاطبان دارد از پیشرفت صنعت هوایی کشور خبرداد و گفت: ما یکی از کارهایی که کرده‌ایم توسعه صادرات بوده است که اگر در آن، ترکیب را نگاه کنیم عمدتا مواد اولیه صادر می‌شده است یا مثلا تجهیزات هم اگر بوده است تجهیزاتی بوده که فناوری‌های خیلی پایینی داشته‌اند. ما این پیشنهاد را کردیم که بخش صادرات فناوری‌های پیشرفته را سازمان تجارت ایجاد کند و خوشبختانه ما در سه سال گذشته موفق شده‌ایم که به عنوان صادرکننده برتر در این زمینه باشیم.

رئیس سازمان صنایع هوایی کشور با اشاره به نمایشگاه صنایع هوایی و هوانوردی که هفته گذشته در کیش برگزار شد، افزود: برنامه‌ریزی کرده‌ایم که صادرات را توسعه بدهیم و این نمایشگاه هم به همین دلیل برگزار شد. امیدوار هستیم و هدف‌گذاری کرده‌ایم که یک تا یک و نیم درصد از درآمد ملی را به درآمدهای این مجموعه که شامل بخش‌های گوناگون هوایی و هوانوردی است اختصاص بدهیم و چیزی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد این عدد از صادرات آن باشد.

او با اعلام اینکه ما روی بخش هوانوردی عمومی برنامه‌ریزی وسیعی داریم چون این بخش متعلق به بخش خصوصی است، گفت: بخش خصوصی باید سرمایه‌گذاری وسیعی روی این حوزه انجام و آن را توسعه دهد. خوشبختانه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری نیز برای توسعه این قسمت خیلی حمایت‌های خوبی انجام می‌دهد.

به گفته منطقی کشورهای زیادی در این زمینه وارد نشده‌اند و معمولا کشورهایی این کار را می‌کنند که صنایع هوایی را به‌عنوان یک صنعت پایه در کشور خودشان تعریف کرده باشند و همین باعث می‌شود مردم با فرهنگ هوایی، چه از جهت فرهنگ کاربرد و چه از نظر فرهنگ فنی کار آشنا شوند. او در پایان با اعلام اینکه هنوز جایگاه خیلی ممتازی در این حوزه نداریم ابراز امیدواری کرد که با اقداماتی که به‌تازگی شروع شده نخست در منطقه و بعد در سطح جهانی به جایگاه ممتازی دست پیدا کنیم.