کمبود آب کشاورزی در خوزستان

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف پور: مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به کاهش تخصیص آب در دو حوزه مارون و کرخه گفت: بخش کشاورزی خوزستان نباید فدای تامین برق سایر استان‌ها شود. خسرو چنگلوایی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تولید یک محصول کشاورزی آب است و در صورتی که آب در استان به اندازه کافی وجود نداشته باشد، کشاورزی خوزستان نابود می‌شود. وی افزود: ۹۸ درصد از تولیدات محصولات کشاورزی در دو بخش زراعی و باغی استان وابسته به آب است و تنها ۵/۱ تا ۲ درصد محصولات کشاورزی به‌صورت دیم کشت می‌شوند.

چنگلوایی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از چند ماه اخیر گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان، مبنا را بر این مساله قرار داد که در سال زراعی جاری ۷۴۱ هزار هکتار محصولات پاییزه همچون؛ گندم، کلزا، چغندر قند، سبزی و صیفی‌جات و محصولات دائمی مانند؛ درختان میوه و نیشکر کشت شود.

مدیر کل جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: متاسفانه در سال جاری به رغم اینکه بارندگی‌های خوبی صورت گرفت، برای اولین بار با مشکل قطع آبیاری زمین‌های زراعی در برخی نقاط استان مواجه شدیم.

وی با اشاره به اینکه این مساله در سال‌های گذشته به هیچ عنوان رخ نداده است، گفت: متاسفانه زمین‌های کشاورزی شادگان بدون آب مانده‌اند. این مساله منجر به تاخیر در کشت پاییزه کشاورزان می‌شود و به‌طور حتم خساراتی به بخش تولید استان وارد خواهد شد.

چنگلوایی با بیان اینکه کشاورزی خوزستان نباید فدای تامین برق سایر استان‌ها شود، گفت: سازمان آب و برق استان خوزستان باید بر اساس قراردادی که با کشاورزان منعقد می‌کند در پنج نوبت زمین‌های آنها را آبیاری کند. این سازمان باید مراحل بحرانی نیاز به آبیاری محصولاتی مانند گندم را فراهم کند. مدیر کل جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: در برخی نقاط استان زمین‌های زراعی تنها دو نوبت آبیاری می‌شوند اما متاسفانه همه آب بهای پنج مرتبه آبیاری را از کشاورزان اخذ می‌کنند. وی با اشاره به اینکه سازمان آب و برق خوزستان ادعا می‌کند که توان تامین آب مورد نیاز در دو حوزه رودخانه کرخه و مارون را ندارد، گفت: متاسفانه در این زمان در ۱۲ شهرستان از جمله رامهرمز، ماهشهر، بهبهان، شادگان، هویزه، حمیدیه و شوش به دلیل کمبود آب کشاورزی در شرایط بحرانی به سر می‌برد. چنگلوایی عنوان کرد: وزارت نیرو اعلام کرده است که توان تامین آب مورد نیاز به منظور اجرایی کردن فاز دوم پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری طرح توسعه کشاورزی خوزستان را ندارد. کاهش میزان آب تخصیص در دو حوزه رودخانه کرخه و مارون توسط سازمان آب و برق نیز به علت ثابت کردن این ادعا است. وی تصریح کرد: در سال جاری به‌طور حتم با کاهش سطح زیر کشت محصول کشاورزی کلزا به دلیل عدم تامین به موقع آبیاری اولیه زمین مواجه هستیم. به همین منظور خسارت شدیدی نیز به محصول خرمای نخیلات استان وارد خواهد شد.

مدیر کل جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: اجرایی کردن طرح تونل کوهرنگ سه و انتقال آب از سرچشمه‌های کارون به معنای مرگ کشاورزی خوزستان است.

وی عنوان کرد: متاسفانه برخی از کشاورزان خوزستانی در شهرستان حمیدیه به دلیل کمبود آب مجبور به سیراب کردن زمین‌های زراعی خود توسط زه آب‌ها شدند.

وی با اشاره به همکاری بسیار خوب سازمان جهاد کشاورزی استان با سازمان آب و برق به منظور مدیریت مصرف و رعایت تقسیم‌بندی سهمیه آب در مناطق مختلف اظهار کرد: به‌عنوان مثال در تابستان سال جاری با هماهنگی به عمل آمده ۳۰ هزار هکتار از سطح زیر کشت محصول شلتوک به‌عنوان یک گیاه پرمصرف در زمینه آب کاسته شد.

وی اظهار کرد: جهاد کشاورزی خوزستان به منظور حمایت از تولید محصولات کشاورزی و به منظور جلوگیری از وارد آمدن زیان به بخش کشاورزی و کشاورزان زحمتکش استان هیچ‌گونه کاهش در سطح زیر کشت زمین‌های زراعی در حوزه رودخانه مارون و کرخه را نمی‌پذیرد. وی افزود: مدیریت آب به جای تنظیم بر اساس دریچه‌های نیروگاه‌های برق باید بر اساس دریچه‌های مورد نیاز زمین‌های کشاورزی تنظیم شود.