گروه بورس- همایون دارابی: فعالان بورس تهران در حالی که روز گذشته همچنان در انتظار دود سفید بر فراز مذاکرات وین بودند قدرت نمایی خریداران را در بازار به نظاره نشستند. در حالی که تمامی خبرها در مورد مذاکرات با دقت از سوی سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بورس تهران دنبال می‌شود دیروز فعالان بازار شاهد معامله نزدیک به ۵۶۸میلیارد تومان اوراق بهادار در بورس و فرابورس بودند؛ شاخص کل نیز دیروز با بهره‌گیری از خوش‌بینی موجود در مورد حصول توافقی هر چند موقت شاهد جهش ۵۵۹ واحدی معادل ۷۴/۰ درصد بود تا شاخص به رقم ۷۵هزار و ۹۴۹ واحد برسد. این در حالی است که در انتهای هفته پیش شاخص در مرز سقوط به زیر ۷۵هزار واحد قرار داشت.

در کنار مسائل سیاسی که با دقت از سوی فعالان بازار دنبال می‌شود بازار شاهد ادامه بحث مجلس شورای اسلامی در مورد لایحه تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت بود. در همین حال دیروز در گروه معدنی در پی طرح مباحث اخیر نماینده مردم ارومیه در مجلس در مورد بدهی شرکت بورسی چادرملو، مدیران این شرکت با تهیه جوابیه‌ای واکنش نشان دادند.

در بخشی از این جوابیه که نسخه‌ای از آن توسط ماین نیوز منتشر شده آمده است: «این شرکت کلیه مالیات‌های تکلیفی خود (مشتمل بر حقوق و پیمانکاران) را در مواعد مقرر پرداخت کرده است. همچنین مالیات بر ارزش افزوده تا پایان دوره دوم سال جاری، در مواعد مقرر پرداخت و تسویه شده و حتی نسبت به پرداخت علی‌الحساب دوره سوم (پاییز) نیز اقدام شده است.

همچنین کلیه بدهی مالیات عملکرد تا پایان سال ۱۳۹۰ (به استناد برگ‌های مالیاتی قطعی دریافتی تا پایان سال ۸۹ و برگ تشخیص سال ۱۳۹۰) پرداخت و تسویه شده و تاکنون مالیات عملکرد سال ۱۳۹۲ بررسی نشده و برگ تشخیص نیز به این شرکت ابلاغ نشده است. پس از ابلاغ برگ تشخیص مالیات سال ۱۳۹۱ و با هماهنگی‌های به عمل آمده با مسوولان محترم امور مالیاتی استان یزد، تاکنون در قالب تقسیط نسبت به پرداخت مبلغ ۱۵۱۰ میلیارد ریال از مالیات تشخیصی اقدام و باقیمانده نیز به مبلغ ۶۵۱ میلیارد ریال تا پایان بهمن ماه سال جاری پرداخت و تسویه می‌شود.»

در گروه لاستیکی دیروز شرکت ایران یاسا تایر و رابر با سرمایه ۸۰ میلیارد ریال پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۹۳ خود را مبلغ ۳ هزار و ۲۳۳ ریال اعلام کرده که با توجه به عملکرد ۶ ماهه خود ۴۲ درصد آن را پوشش داده است.

افزایش سرمایه «پاسا» از مبلغ ۸۰ میلیارد ریال به ۸۰۰ میلیارد ریال از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران طی دو مرحله در مجمع فوق العاده به تصویب رسید. مرحله اول از مبلغ ۸۰ میلیارد ریال به ۴۰۰ میلیارد ریال و مرحله دوم از مبلغ ۴۰۰میلیارد ریال به مبلغ ۸۰۰میلیارد ریال در اختیار هیات‌ مدیره شرکت قرار گرفت و شرکت اعلام کرده است که مرحله اول افزایش سرمایه تا قبل از برگزاری مجمع عادی سالانه به ثبت خواهد رسید. در بازار دیروز در گروه خودرویی جو خرید و صدرنشینی این گروه در کنار گروه بانکی به چشم می‌خورد. بازار با خوش‌بینی در مورد مذاکرات شاهد خریدهای پر‌حجمی در گروه خودرویی و بانکی است که دیروز اوج این خریدها در صف خرید بانک صادرات و رشد قابل ملاحظه بانک شهر و معاملات پر حجم بانک حکمت به چشم می‌خورد. در همین حال گروه بانکی نیز صف‌های خرید قابل ملاحظه‌ای را به ویژه در گروه بهمن شاهد بود. در گروه تجهیزات تراکتور‌سازی با استقبال خریداران از عرضه‌های سایپا مواجه شده است. به نظر می‌رسد سایپا قصد خروج از ترکیب سهامداران تراکتور‌سازی دارد؛ امری که تراکتور‌سازی را به شرایط مستقل بهتری مواجه می‌سازد.

در گروه حمل‌و‌نقل دیروز تقریبا تمامی نمادها رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه کردند؛ توسعه دریایی سینا با شایعه انعقاد قرارداد جدید و تاید واتر پس از مدت‌ها توقف با رشد مواجه شدند. تایدواتر روز یکشنبه بعد از ۱۴ ماه بازگشایی شد.

در گروه بیمه‌ای شرکت بیمه دانا با سرمایه یک هزار و ۲۰ میلیارد و ۳۷۳ میلیون ریال پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۹۳ خود را مبلغ ۸۲ ریال اعلام کرده که با توجه به عملکرد ۶ ماهه حدود ۵۰ درصد از آن را پوشش داده است، «دانا» در سال گذشته ۲۸۵ ریال سود هر سهم محقق کرده که با عنایت به برآورد سال مالی ۹۳ سودآوری «دانا» نسبت به سال ۹۲ حدود ۷۱درصد افت داشته است.

لازم به توضیح است شرکت طی اعلامیه شفاف‌سازی درخصوص واگذاری زمین‌های شرکت بیمه دانا که در تصرف نیروهای مسلح قرار دارد هنوز هیچ‌گونه جلسه و توافقی برگزار نکرده و در این مورد نیز هیچ‌گونه تعدیلی در صورت‌های مالی اخیر خود اعلام نکرده است. در این گروه بیمه ما همچنان با رشد قیمت همراه است. در گروه فلزی شرکت لوله وماشین‌سازی ایران با سرمایه ۵۰۰ میلیارد ریال پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۳۹۳خود را مبلغ ۳۱ریال اعلام کرده است. این شرکت طی اعلامیه شفاف‌سازی از بروز اشتباه محاسباتی در صورت‌های مالی ۶ماهه حسابرسی نشده خبر داده است؛ با عنایت به این گزارش شفاف‌سازی زیان هر سهم شرکت مبلغ ۵۲ریال برآورد شده بود که در صورت‌های مالی حسابرسی شده به ۲۴ریال زیان تغییر کرده است. این تغییر ناشی از اشتباه محاسباتی زیر سیستم ارزی در تسعیر نرخ ارز است.

در گروه انفورماتیک دیروز نماد معاملاتی شرکت تجارت الکترونیک پارسیان با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم، متوقف شد؛ در این گروه خدمات انفورماتیک، داده‌پردازی و اعتباری کارت کیش با صف خرید همراه بودند.

در گروه سیمانی شرکت سیمان هگمتان سود هر سهم سال مالی منتهی به ۳۰/۱۰/۹۳ خود را مبلغ ۱۴۹۱ریال اعلام کرده که با توجه به عملکرد ۹ ماهه خود ۷۰ درصد آن را پوشش داده و نسبت به برآورد قبلی ۱۸ درصد تعدیل مثبت داده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که خوش‌بینی به نتیجه مذاکرات رشد کمی بازار در کلیه متغیرها را به همراه آورد.