فریب هیجانات بازار را نخورید

سحر نمایشی: افزایش ناگهانی قیمت فلزات پایه روز گذشته در بازار داخلی این محصولات موجب هجوم تقاضای خریداران شد، این در شرایطی بود که به گفته کارشناسان انتظار می‌رفت بازار در این روز جهت معکوس داشته باشد، چرا‌که بازخورد مذاکرات مثبت بوده و امیدواری‌ها برای تامین مواد اولیه این صنایع بیشتر شده است، اما متاسفانه افزایش حجم خریداران به دلیل ترس از رشد بیشتر قیمت‌ها در این روز به قدری بود که موجب شد بازار واکنش مثبت از خود نشان دهد و فروشندگان هم از فروش محصولات خودداری کنند. به این ترتیب روز گذشته اگر چه بازار فلزات پایه با نوسان‌های زیادی همراه بود، اما بسیاری از کارشناسان روند بازار فلزات را مثبت ارزیابی کرده و می‌گویند: رشد قیمت برخی از فلزات مانند مس تنها به دلیل هیجانات ناشی از اخبار منتشر شده از نتایج مذاکرات و افزایش تقاضای ناگهانی این محصولات بوده است.

به عقیده آنها تجربه نشان داده که این التهابات کوتاه‌مدت و گذرا است و تا ۲ یا ۳ روز آینده وضعیت معاملات به حالت قبلی باز خواهد گشت، البته این در حالی است که دیگر کشورها توانسته‌اند این نوع از هیجانات و جو روانی را کنترل و به حداقل برسانند،اما متاسفانه این توفیق در کشور ما هنوز حاصل نشده است.

از طرفی در این میان عده‌ای گمان می‌کنند این دور از مذاکرات بازار را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد و این بازار مجددا رونق را تجربه خواهد کرد،‌ اما برخی دیگر از فعالان آگاه معتقدند این اتفاق رخ نخواهد داد و بازار تا زمان تعیین شده مجدد مذاکرات، در این رکود باقی خواهد ماند.

به عقیده برخی از آگاهان بازار درست است که باز شدن فضای فعالیت‌های اقتصادی برای کشورهای مختلف و صاحب تولیدات صنعتی همانند ایران می‌تواند منجر به سیل واردات کالاهای خارجی و مواد اولیه مورد نیاز صنایع به داخل کشور شود، اما اینها مواردی است که به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌های لازم و ظرفیت پذیرش فعالیت‌های جدید در اقتصاد ایران می‌تواند بازار داخلی را تهدید کند، پس بهتر است ابتدا زیرساخت‌های لازم را فراهم کرد و بعد در انتظار اخبار مثبت بود.

افت و خیزها در بورس فلزات لندن

روند مبادلات فلزات در معاملات روز ۲۵ نوامبر در بورس لندن نوسانی بود. در این روز قیمت آلومینیوم، مس و سرب با افت قیمت، اما قلع، نیکل و روی با رشد همراه شد.

به این ترتیب روز گذشته بیشترین افت قیمت متعلق به مس بود، به‌طوری که هر تن مس با افت ۸۶/۰ درصدی نسبت به روز دوشنبه مواجه شد. از این رو این کالا با نرخ ۶ هزار و ۷۳۱ دلار در هر تن معامله شد. همچنین خریـد نقدی آن هم در این روز با کاهش همراه شد و با نرخ ۶ هزار و ۷۳۰ دلار و ۵۰ سنت بر تن معامله شد. در عین حال بیشترین افزایش قیمت فلزات در این روز متعلق به قلع بود. در این روز این کالا نسبت به مبادلات روز ۲۴ نوامبر ۲۳۰ دلار رشد داشت و با قیمت ۲۰ هزار و ۴۸۰ دلار معامله شد. خرید نقدی آن هم ۲۰ هزار و ۴۷۵ دلار بود. همچنین در این روز نیکل و روی هم با افزایش قیمت همراه شدند و به ترتیب با نرخ ۱۶ هزار و ۳۵۳ دلار و ۲ هزار و ۳۰۰ دلار به معامله رسیدند، البته در این روز آلومینیوم، مس و سرب هم که روند منفی داشتند، به ترتیب با نرخ ۲ هزار و ۶۰ دلار، ۶ هزار و ۷۳۱ دلار و ۲ هزار و ۴۶ دلار در هر تن به فروش رسیدند. در همین حال در این روز خرید نقدی بیلت روند ثابتی داشت، اما فروش نقدی این کالا با افت ۵ دلاری مواجه شد. خرید و فروش۳ ماهه بیلت هم در این روز نسبت به مبادلات دوشنبه گذشته ۱۰ دلار افت را به ثبت رساند. مبادلات مولیبدن در این روز ثابت بود، اما نرخ کبالت افت داشت.