آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار حاکی از آن است که در آبان ماه سال جاری نرخ تورم ماهانه به ۸/۰ درصد رسیده و نسبت به مهرماه ۶/۰ واحد درصد کاهش ‌یافته است. همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه در این ماه به ۲/۱۳ درصد رسیده که کمترین نرخ تورم در ۵۰ ماه گذشته بوده است. علاوه بر این نرخ تورم متوسط در آبان ماه به سطح جدیدی رسیده و معادل ۸/۱۷ درصد گزارش شده است.

رکوردزنی تورم نقطه به نقطه

جدیدترین آمار منتشر شده حاکی از آن است که شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی در آبان ماه معادل ۶/۱۹۸ واحد بوده است. در نتیجه «نرخ تورم ماهانه» در آبان ماه سال جاری معادل ۸/۰ درصد گزارش شده است. مرکز آمار نرخ تورم ماهانه در مهر ماه را معادل ۴/۱ درصد عنوان کرده بود که این موضوع نشان می‌دهد از سطح تورم ماهانه نسبت به ماه گذشته ۶/۰ واحد درصد کاسته شده است. نرخ تورم ماهانه ۸/۰ درصدی در آبان ماه، یکی از کمترین سطوح در ماه‌های سال جاری گزارش شده است و تنها در اردیبهشت ماه نرخ تورم ماهانه با ۷/۰ درصد از مقدار تورم ماهانه آبان کمتر بوده است. آمار منتشر شده مرکز آمار کشور حاکی است که در سال جاری، بیشترین تورم ماهانه در تیر ماه و معادل ۵/۲ درصد گزارش شده است. در گزارش آبان ماه، علاوه بر کاهش تورم ماهانه، از تورم نقطه به نقطه نیز کاسته شده است. تورم نقطه به نقطه تغییرات شاخص در ماه آبان سال جاری نسبت به آبان سال گذشته را نشان می‌دهد. بر این اساس نرخ تورم نقطه به نقطه به ۲/۱۳ درصد رسیده است. بررسی‌ها گویای این مطلب است که نرخ تورم نقطه به نقطه این ماه از مهر ۸۹ تاکنون بی‌سابقه بوده و آخرین بار در حدود ۵۰ ماه قبل نرخ تورم نقطه به نقطه کمتر از مقدار آن در آبان ماه سال جاری است. بنابراین نرخ تورم نقطه به نقطه به قبل از مرحله نخست هدفمندی یارانه‌ها که در آذر ۸۹ آغاز شد، رسیده است. نرخ تورم نقطه به نقطه در مهر ماه سال جاری معادل ۲/۱۴ درصد بوده و عنوان می‌کند طی یک ماه گذشته، یک واحد درصد از تورم نقطه به نقطه کاسته شده است. آمار منتشر شده در بخش دیگر تورم متوسط را در آبان ماه مشخص کرده است. بر اساس این گزارش، نرخ تورم متوسط یا ۱۲ ماهه در دومین ماه پاییزی به ۸/۱۷ درصد رسیده است. طبق آمار منتشر شده تورم متوسط در مهر ماه معادل ۱/۱۹ درصد بوده و بیانگر این موضوع است که از سطح تورم متوسط ۳/۱ واحد درصد کاسته شده است. بررسی شاخص بهای مصرف‌کننده مرکز آمار گویای این مطلب است که آخرین بار در اردیبهشت ۹۰ مقدار تورم کمتر از سطح فعلی آن در آبان ماه سال جاری بوده و این موضوع نیز می‌تواند رکوردشکنی جدیدی برای تورم متوسط محسوب شود.

کنترل تورم خوراکی‌ها

براساس آمار این گزارش شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در آبان ماه به ۳/۲۳۲ واحد رسیده است که نسبت به ماه قبل از آن معادل ۷/۰ درصد افزایش یافته است. این شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳/۷ درصد افزایش یافته و نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه در این گروه به ۳/۷ درصد رسیده است. همچنین شاخص گروه «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» در آبان ماه به ۲/۲۳۱ واحد رسیده است. در نتیجه سطح قیمت‌ها در خوراکی و آشامیدنی‌ها نسبت به ماه گذشته معادل ۷/۰ درصد رشد کرده است. همچنین تورم نقطه به نقطه این گروه در آبان ماه معادل ۴/۷ درصد گزارش شده است. گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها حدود یک چهارم وزن کل شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی را شامل می‌شود و تغییرات این گروه تاثیر قابل توجهی در روند تورم دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد با پایین آمدن تورم خوراکی‌ها به زیر ۸ درصد، می‌توان پیش‌بینی کرد از سطح تورم انتظاری نیز کاسته شود. زیرا تغییر قیمت مواد خوراکی تاثیر قابل توجهی در شکل‌دهی انتظارات دارد. جزئیات آمارها عنوان می‌کند برخی از کالاهای مهم خوراکی حتی نسبت به ماه گذشته کاهش قیمت را پشت سر گذاشته است. به‌عنوان مثال بهای گروه «گوشت قرمز و ماکیان» نسبت به ماه گذشته ۳ درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین نسبت به آبان سال گذشته نیز سطح قیمت‌های این گروه ۱/۱ درصد افت کرده است. در گزارش شاخص بهای مصرف‌کننده مرکز آمار کشور در آبان ماه، تورم ماهانه گروه میوه و خشکبار معادل منفی ۸/۳ بوده است، اما نسبت به آبان ماه سال گذشته ۲/۱۱ درصد به سطح قیمت‌های این گروه افزوده شده است. دیگر گروه مهم در خوراکی‌ها، «شیر، پنیر و تخم‌مرغ» است که بهای این گروه در آبان ماه نسبت به مهر ماه تنها ۲/۰ درصد افزایش یافته، اما نسبت به آبان سال گذشته افزایش ۸/۱۲ درصدی را پشت سر گذاشته است. این موضوع نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه مواد لبنی نسبت به سایر مواد خوراکی به نسبت بیشتر بوده است.

جزئیات گروه خدمات و کالاهای غیرخوراکی

در گزارش مرکز آمار از شاخص بهای مصرف‌کننده سهم قابل توجهی از شاخص در اختیار گروه‌های غیرخوراکی و خدماتی است، به نحوی که در حدود ۷۵ درصد از سهم کل شاخص را بخش کالاهای غیرخوراکی و خدمات تعیین می‌کند. آمار این گزارش می‌گوید تورم ماهانه گروه خدمات در آبان ماه به ۸/۰ درصد رسیده است. همچنین تورم نقطه به نقطه گروه خدمات و کالاهای غیرخوراکی در آبان ماه معادل ۱۶ درصد گزارش شده است. در نتیجه می‌توان عنوان کرد که بخش عمده‌ای از تورم کل معطوف به بخش خدمات و کالاهای غیرخوراکی است. بنابراین با کاهش سطح تورم در این بخش، می‌توان روند تورم را تا حدود قابل توجهی کنترل کرد. یکی از گروه‌هایی که در آبان ماه افزایش قابل توجهی داشته است گروه «آب، برق و سوخت» است. طبق آمار تورم ماهانه این گروه در آبان ماه معادل ۲/۵ درصد گزارش شده است. به این بیان که سطح قیمت‌های حامل‌های انرژی مذکور، طی یک ماه بیش از ۵ درصد افزایش یافته است. همچنین تورم نقطه به نقطه این گروه در آبان ماه نیز معادل ۲۷ درصد گزارش شده که نسبت به سایر گروه‌ها رقم قابل توجهی محسوب می‌شود. همچنین در دومین ماه پاییز تورم ماهانه گروه «تفریح و امور فرهنگی» به ۳/۲ درصد رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد تورم بخش گروه‌های غیرکالایی نیز رشد بالایی در آبان داشته است. در آبان ماه سطح قیمت‌های گروه حمل‌ونقل نسبت به مهر ماه ۳/۰ درصد افزایش یافته است، اما نسبت به آبان سال گذشته ۲۳ درصد به هزینه‌های بخش حمل‌ونقل افزوده شده است.

تداوم روند کاهشی تورم