گروه خبر: روز موعود برای پنجمین وزیر پیشنهادی علوم فرا رسید؛ این بار اما برخلاف چهار جلسه پیشین که به رد وزیران پیشنهادی انجامید، پیش‌بینی‌ها علاوه‌بر «رای اعتماد» نمایندگان، از رای «بالا» به محمد فرهادی حکایت دارد. این موضوعی است که به دلیل تسلط مخالفان دولت بر فضای مجلس در جلسات پیشین رای اعتماد، حتی قابل تصور نبود. این بار اما مخالفان پیشین به جرگه موافقان پیوستند تا وزارتخانه بی‌وزیر دولت سامان یابد تا جایی که برخی فرهادی را بهترین گزینه دولت اعتدال برای وزارت علوم خوانده‌اند. محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که پیش از این در گروه مخالفان وزیران پیشنهادی قرار داشت، حالا از نظر مثبت دو فراکسیون اصولگرای مجلس نسبت به فرهادی سخن می‌گوید. او نه تنها «اعتماد» مجلسی‌ها به فرهادی را براساس نظر فراکسیون رهروان و اصولگرایان پیش‌بینی می‌کند، بلکه بر این باور است که پنجمین وزیر پیشنهادی رأی بالایی از مجلس کسب می‌کند. اظهارات زاهدی به‌عنوان رئیس کمیسیون آموزش شاید بیش از هر اظهار نظر دیگر، نشان‌دهنده فضای مثبت مجلس نسبت به وزیر پیشنهادی علوم باشد.

اظهارات ایرج ندیمی دیگر نماینده مجلس درباره جلسه دیروز دو فراکسیون نیز، گفته‌های زاهدی را تایید می‌کند چه آنکه او در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به شواهد و اتفاقات جلسه دیروز فراکسیون رهروان و فراکسیون اصولگرایان، تاکید کرد مجلس رأی خوبی به محمد فرهادی می‌دهد. ندیمی حضور همه جریان‌های داخل مجلس از رهروان تا جریان پایداری و اصلاح‌طلب و نیز حضور اشخاص تاثیرگذار در این جلسه را نشان دهنده اقبال مناسب به وزیر پیشنهادی علوم خواند.

از سوی دیگر قاسم جعفری که از مخالفان وزیران پیشنهادی پیشین بوده است، به «خانه ملت» گفت که برآیند کلی از صحبت‌های فرهادی مثبت بوده است. حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیات‌رئیسه فراکسیون اصولگرایان با بیان اینکه با مواضع روشن فرهادی، بخش بسیاری از دغدغه‌های نمایندگان مرتفع شده است، تاکید کرد که فرهادی مسیر اعتمادسازی را در مجلس طی می‌کند.

در این باره، تکلیف اصلاح‌طلبان مجلس نیز روشن است؛ مسعود پزشکیان نماینده اصلاح‌طلب نیز بر رای بالای مجلسی‌ها به فرهادی اذعان دارد.

دفاع روحانی از فرهادی

دولتی‌ها نیز بر این باورند که فضا برای رای اعتماد به فرهادی مساعد است. مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری ارزیابی دولتی‌ها از این فضا را مثبت خوانده است. او همچنین با اشاره به حضور حسن روحانی رئیس‌جمهوری در مجلس برای دفاع و معرفی وزیر پیشنهادی علوم ابراز امیدواری کرد که بر اساس پیش‌بینی‌ها نمایندگان به فرهادی رای اعتماد دهند.

فرهادی: خط قرمز ما خط قرمز ولایت است

در شرایطی که برخی نمایندگان مجلس همواره تلاش کردند تا وزیران پیشنهادی روحانی برای وزارت علوم را با چوب فتنه، از اعتماد مجلسی‌ها برانند، اما این بار محمد فرهادی تاکید کرده است که رویکرد وزارت علوم در قبال فتنه ۸۸ فصل‌الخطاب قرار دادن فرمایشات مقام معظم رهبری است.

فرهادی در گفت‌وگو با «خانه ملت» تاکید کرد: «در‌باره برخورد با فتنه خط قرمز ما خط قرمز ولایت است.» آنچه برخی نمایندگان ارتباط وزیران پیشنهادی با حوادث ۸۸ می‌خوانند، علاوه‌بر فضای درونی مجلس، محتوای پیامک‌هایی هم بوده که برای تخریب وزیران پیشنهادی به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود. حامد قادرمرزی در این باره به «ایلنا» خبر داد که پیامک‌های مذکور از سامانه‌های ۵ رقمی به تلفن نمایندگان ارسال شده و از خارج مجلس هدایت می‌شود؛ پیش از این علی مطهری درباره فضای تخریبی علیه چهارمین وزیر پیشنهادی، مخالفت‌ها را شکل گرفته از جریانی سازمان یافته خوانده بود. قادرمرزی همچنین گفت: متن پیامکی که بنده علیه وزیر پیشنهادی دریافت کردم چنین بود که «آقای فرهادی بعد از انتخابات ۸۸ یک نامه را به همراه آقای موسوی، کروبی و چند فعال سیاسی دیگر وقت امضا کرده و طی آن اعلام داشتند که با زندانیان سیاسی آن دوره زمانی برخورد‌های نامناسبی در زندان‌ها صورت گرفته است.»

با این همه، اگرچه گمانه‌زنی‌ها و اظهار نظرهای یک هفته‌ای نمایندگان درباره فرهادی بیش از فضای تخریبی علیه او، از مساعد بودن فضا برای رای اعتماد خبر می‌دهد، اما رای امروز مجلسی‌ها در این باره تعیین‌کننده است. پنجمین وزیر پیشنهادی برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال حاضر ریاست جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران را برعهده دارد. او در سال‌های ۷۶ تا ۸۰ و در دوران ریاست‌جمهوری سید محمد‌خاتمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود. او همچنین بین سال‌های ۶۴ تا ۶۸ وزیر آموزش عالی در دولت میر‌حسین موسوی بود.

پیش از این، جعفر میلی منفرد، نخستین فرد پیشنهادی روحانی برای این سمت، نتوانست رای اعتماد مجلس را به دست آورد، اما پس از آن، رضا فرجی دانا به‌عنوان وزیر پیشنهادی توانست رای اعتماد مجلس را کسب کند اما در روز ٢٩ مرداد سال جاری، مجلس او را استیضاح و برکنار کرد. پس از آن مجلس در مهرماه، به محمود نیلی احمدآبادی نیز اعتماد نکرد. اواخر آبان ماه هم جلسه رای اعتماد به فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در مجلس برگزار شد، اما نمایندگان به او هم او رای اعتماد ندادند.