خوش‌بینی دیپلمات‌ها پس از تمدید مذاکرات

گروه دیپلماسی: دوشنبه شب و همزمان با پایان مهلت تعیین شده میان ایران و گروه ۱+۵ برای رسیدن به توافق جامع، محمدجواد ظریف و کاترین اشتون بیانیه مشترک هفتمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای در وین را قرائت کردند که در آن بر پیشرفت‎های صورت گرفته در مذاکرات تاکید شده است. همچنین دیگر اعضای هیات مذاکره‌کننده ایرانی نیز فضای مذاکرات فشرده و حساس ۷ روزه وین را مثبت ارزیابی کردند. در این رابطه عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده می‎گوید اگر اراده سیاسی لازم وجود داشته باشد ظرف چند روز می‌توان به توافق سیاسی یا همان توافق کلی دست یافت. عراقچی در جمع خبرنگاران ایرانی با تاکید بر این موضوع که همه طرفین مصمم هستند که کمتر از ۴ ماه به تفاهم برسند، ادامه داد: «این هفت ماه نیز صرفا از این جهت است که وقت کافی وجود داشته باشد.» او همچنین تعیین مهلت چهار ماهه برای توافق سیاسی را از آن جهت دانست که این احساس پیش نیاید که هفت ماه طولانی است. مجید تخت‌روانچی، دیگر عضو مذاکره‌کننده نیز نسبت به دستیابی به توافق ابراز خوش‌بینی و تاکید کرد: «درمدتی بسیار کوتاه می‎توانیم به توافق برسیم.» او دلیل اصلی نرسیدن به توافق جامع را محدود بودن زمان مذاکرات عنوان کرد.

بیانیه مشترک وین ۷

وزیر امور خارجه ایران و هماهنگ‌کننده ۱+۵ در بیانیه مشترکی اعلام کردند که مفاد برنامه اقدام مشترک را تا نهم تیرماه ۱۳۹۴ تمدید می‏کنند تا امکان مذاکرات بیشتر فراهم شود. به گزارش «ایرنا»، ظریف و اشتون اعلام کردند: «ما و وزرای خارجه کشورهای پنج به علاوه یک توافق کرده‌ایم که تلاش‌های دیپلماتیک خود را ادامه دهیم.» در عین حال آنها با بیان اینکه با استفاده از شتاب ایجاد شده کنونی، قصد دارند مذاکرات را در کوتاه‎ترین زمان ممکن حداکثر طی چهار ماه نهایی کنند، تاکید کردند: «در صورت ضرورت از زمان باقی‌مانده تا نهم تیرماه به منظور نهایی کردن هرگونه کار فنی یا نگارشی استفاده نماییم.» مطابق این بیانیه، نشست بعدی برای ادامه کار در آذر ماه برگزار خواهد شد. در بیانیه مشترک ظریف و اشتون تاکید شده است: «ترجیح ما این بود که همین جا در وین راه‌حل جامع را نهایی کنیم اما بر اساس پیشرفت‎های صورت گرفته و با توجه به ایده‌های جدیدی که نیاز به بررسی بیشتر دارند، اطمینان داریم که مسیر مطمئنی برای نیل به یک راه‌حل جامع وجود دارد.»

پیشرفت در مورد غنی‌سازی

همزمان پس از اعلام تمدید مذاکرات هسته‎ای، وزرای خارجه ۱+۵ نیز بر پیشرفت مذاکرات وین۷ تاکید داشتند. فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه بریتانیا با بیان اینکه تمدید مذاکرات هسته‎ای ایران و پنج به علاوه یک به معنای توقف نیست، گفت: «تمدید گفت‌وگوها اجازه می‎دهد فضا و زمان اضافی برای رسیدن به یک توافق جامع ایجاد شود.» به گزارش «ایرنا»، هاموند ادامه داد: «ما اکنون درک خیلی بهتری از آنچه یک توافق می‎تواند مورد قبول دو طرف باشد، داریم و بر این باوریم آنچه به‌دست آورده‎ایم ارزش ادامه این کار را دارد.» دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا نیز در نخستین واکنش به پایان مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ در وین گفته بود که در این مذاکرات، پیشرفت‎هایی به‌دست آمده است. لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه هم با تاکید بر پیشرفت مذاکرات گفت در مسائل کلیدی از جمله غنی‌سازی به پیشرفت‎های خوبی رسیده است. به گزارش شینهوا، وانگ یی، وزیر خارجه چین هم نسبت به آینده مذاکرات ابراز خوش بینی کرده و گفته است که پیشرفت حاصل شده در مذاکرات هسته‌ای ایران یک زیربنای قابل اطمینان برای دستیابی به توافق جامع خواهد بود.

آیپک خواستار تشدید تحریم‏ها

موضوع تمدید مذاکرات هسته‎ای ایران، مقامات کاخ سفید و نمایندگان کنگره آمریکا را نیز به اظهارنظر راجع به این مذاکرات واداشت. به گزارش «ایسنا»، جف راتکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در رابطه با این مساله گفت: «تمدید هفت ماهه مذاکرات هسته‌ای توافقی مشترک میان تمام کشورهای مذاکره‌کننده بوده و به نفع آمریکا و هم‌پیمانان‌مان در گروه ۱+۵ است.» او در رابطه با اعمال تحریم‏های جدید علیه ایران نیز به این موضوع اشاره کرد که جان کری در کنفرانس خبری روز دوشنبه‌اش از کنگره خواست تا زمانی که مذاکرات در جریان است تحریم جدیدی تصویب نکند. این در شرایطی است که قدرتمندترین لابی صهیونیست‎ها در آمریکا دوشنبه شب پس از پایان مذاکرات هسته‎ای، با صدور بیانیه‎ای از نمایندگان کنگره آمریکا خواست تحریم‎ها علیه ایران را تشدید کنند.

تحریم‌ جدید ایران غیرسازنده است

در عین حال تعدادی از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه آمریکا نیز پس از اعلام تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ تاکید کردند که ادامه مذاکرات هسته‌ای باید با افزایش تحریم‌ها علیه ایران همراه باشد، اما در مقابل جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در زمان تمدید مذاکرات را غیرسازنده خواند.

ایران امتیازات زیادی کسب کرد

همچنین برخی مقام‎های آمریکایی نیز بر این باورند که در مذاکرات اخیر ایران امتیازات زیادی کسب کرده است؛ جان بونر، سخنگوی جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان می‏گوید که تمدید مذاکرات تنها به دولت آمریکا اجازه می‌دهد امتیازات بیشتری به ایران اعطا کند. مایکل لدین، مشاور سابق دولت آمریکا نیز گفت که ایرانی‌ها در طول مذاکرات اخیر با گروه پنج به علاوه یک در واقع هر آنچه می‎خواستند کسب کردند، بدون اینکه در ازای آن امتیازی بدهند.

تمدید تعلیق تحریم اتحادیه اروپا

همزمان با تحرکات لابی آیپک و نمایندگان جمهوری‌خواه در آمریکا با هدف تشدید تحریم‎ها علیه ایران، یک دیپلمات اروپایی می‏گوید اتحادیه اروپا احتمالا به تعلیق بعضی از تحریم‌های ایران بعد از تمدید توافق ژنو ادامه می‏دهد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این لغو تحریم‎ها شامل تعلیق تحریم بیمه و حمل‌ونقل محموله‎های نفتی ایران می‌شود که اتحادیه اروپا سال ۲۰۱۲ وضع کرد و به کاهش ۵۰درصدی فروش نفت ایران منجر شد. تعلیق این تحریم‌ها بعد از آن مورد موافقت قرار گرفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرد تهران به توافق ۲۳ نوامبر ۲۰۱۳ متعهد بوده است.

استقبال جهانی از روند مذاکرات

همچنین پس از اعلام تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ و تاکید طرفین بر پیشرفت مذاکرات، بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل ازطرف‎های مذاکره‌کننده خواست تا به روند مثبت کنونی در این مذاکرات ادامه دهند. فدریکا موگرینی، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم با بیان اینکه مذاکرات هسته‎ای میان ایران و گروه ۱+۵ در مهلت تعیین‌شده به نتیجه نرسید گفت، اما مذاکرات همچنان رو به جلو می‎رود و فضای کلی رضایت بخش است.