روان‌سازی تجارت در بندر شهید رجایی

دنیای اقتصاد، بندرعباس: نشست مشترک بازرگانان و سرمایه گذاران کشور افغانستان و کردستان عراق با مسوولان و کارشناسان حوزه‌های حمل‌و‌نقل و بازرگانی بین‌المللی استان هرمزگان به‌عنوان پایتخت اقتصادی ایران، در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی برگزار شد. به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، محمد‌علی اصل سعیدی‌پور، معاون عملیات بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در ابتدای این نشست ضمن تشریح پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های حوزه دریایی و بندری هرمزگان از انجام ۸۴ درصد از عملیات نفتی،۶۰ درصد عملیات غیرنفتی و ۹۷ درصد از جابه‌جا‌یی مسافر کشور در بنادر این استان خبر داد.

وی ادامه داد: هرمزگان با برخورداری از ۱۴ جزیره، بیش از ۷۰ بندر و دو هزار و ۲۳۸ کیلومتر مرز دریایی بزرگ‌ترین استان ساحلی کشور به شمار می‌رود و اداره کل بنادر و دریانوردی استان نیز وظایف حاکمیتی دریانوردی و مدیریت بندری را در این استان اعمال می‌کند.

سعیدی‌پور در ادامه به ظرفیت‌ها و مزیت‌های بندر شهید رجایی در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز اشاره کرد و افزود: دسترسی به آب‌های آزاد از مسیر کریدور شمال- جنوب، انجام ۸۴ درصد عملیات کانتینری کشور و ۶۴ درصد کل عملیات تجارت دریایی ایران از مزایای این بندر است.

معاون عملیات بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان اظهار کرد: وجود شبکه ریل و ترمینال‌های مجهز تخلیه و بارگیری کانتینر در کنار اجرای ۲۸ کنوانسیون دریایی سازمان جهانی از دیگر مزایای بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور است و به زودی ترمینال‌های نفتی و مواد معدنی جدید ریلی نیز در این بندر احداث می‌شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان اقلیم کردستان عراق در این نشست از نبود مشکل در بحث صادرات کالا به این کشور خبر داد و گفت: بیشتر کالاهای اقلیم کردستان از بندر شهید رجایی وارد این کشور می‌شود.

شیخ مصطفی خواستار همکاری گسترده تر برای جلوگیری از هرگونه تاخیر در حمل و نقل کالا از بندر شهید رجایی شد و افزود: در همین راستا برنامه داریم سریعا با مسوولان بندر ارتباط بگیریم و مشکلات اعضا را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه اتحادیه صادر‌کنندگان و واردکنندگان منطقه کردستان عراق با اتاق بازرگانی بندرعباس پروتکل همکاری امضا کرده است، ضمن ابراز رضایت از حمایت‌های مسوولان اقتصادی و سیاسی ایران درخصوص رفع مشکلات بازرگانان عراقی، تصریح کرد: علاقه‌مند هستیم تا با تشکیل یک هیات مشترک بازرگانی با مشارکت بخش حمل‌و‌نقل هرمزگان، پیوند محکم تری داشته باشیم. معاون عملیات بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز از حسن‌نظر بازرگانان خارجی نسبت به خدمات بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران قدردانی کرد و گفت: انتظار ما نسبت به فعالان تجاری کشورهای همسایه همچون عراق و افغانستان این است که بندر شهید رجایی را بندر ملی خود بدانند و مسوولان بنادر و دریانوردی هرمزگان آماده‌اند تا بهترین خدمات را برای جلب رضایت این کشورها ارائه دهند.

سعیدی پور با اشاره به اینکه برای حل مسائل بازرگانان کشورهای همسایه در زمینه خدمات بندری و دریایی، طی هر ساعت شبانه‌روز مشکلات آنان را پیگیری خواهد کرد، اضافه کرد: بندر شهید رجایی ۲۴ ساعته فعال است و در هر لحظه از شبانه‌روز پاسخگوی تجار و صاحبان کالا هستیم.

وی خواستار استقرار یک نماینده دائمی از سوی بازرگانان دو کشور در بندرعباس برای توسعه فعالیت‌ها و انجام هماهنگی‌های بیشتر شد و افزود: تانکرهای سوخت که برای محموله‌های ترانزیتی کردستان عراق به بندر شهید رجایی می‌آمدند در گذشته متولی نداشتند، اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته طی چندماه اخیر، کشتی‌های حامل بنزین با کمترین معطلی تخلیه و محموله با کمترین مشکل به مقصد مدنظر، ترانزیت شد.

معاون عملیات بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: باید جلسات به‌صورت مستمر با مسوولان بندر، گمرک، شرکت‌های خدمات بندری، واردکننده و حمل و نقلی برگزار شود تا کار به شکل روان‌تری انجام شود.

محمدعلی مسعودی، عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و افغانستان نیز در این نشست به تشریح بخشی از مشکلات فعالان اقتصادی و بازرگانان این کشور پرداخت و گفت: اکثر مراودات تجاری این کشور از طریق دو بندر شهید رجایی و کراچی پاکستان انجام می‌شود.

وی افزود: در افغانستان سالانه کانتینر ترانزیتی از بندر شهید رجایی زیاد است و برنامه داریم فعالیت خود را با ایران در مقایسه با پاکستان توسعه دهیم.

این فعال بخش خصوصی کشور افغانستان از هماهنگی بین بنادر و گمرک بندرعباس برای رفع مشکلات تجار این کشور تقدیر کرد و ادامه داد: برای افزایش سهم ترانزیت کانتینر صاحبان کالای کشور افغانستان از طریق ایران خواستار نظارت بیشتر بر عملکرد شرکت‌های حمل‌و‌نقل جاده‌ای هستیم.

معاون عملیات بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه برخی مشکلات ناشی از آماده نبودن سرمایه‌گذار برای پهلو دادن کشتی از لنگرگاه به اسکله است، گفت: هم‌اکنون کشتی‌ها پس از ورود به حوضچه بندر در کمتر از یک ساعت آماده تخلیه و بارگیری می‌شوند. وی اظهار کرد: طی پنج روز نخست پس از تخلیه محموله‌ها از کشتی، صاحبان کالا از پرداخت هرگونه هزینه انبارداری معاف هستند، اما در صورت عدم مراجعه آنان تا زمان ترخیص کالا، محموله‌ها به‌صورت اتوماتیک به محوطه‌های اختصاصی انتقال می‌یابد.

علیرضا مجرد، مدیرکل حمل‌و‌نقل و پایانه‌های هرمزگان نیز ضمن ارائه توضیحاتی درخصوص تلاش‌های صورت گرفته به منظور حل و فصل مسائل و مشکلات بازرگانان دو کشور عراق و افغانستان خاطر نشان کرد: مرز باشماق مهم‌ترین مرز منطقه است که در نیمه نخست سال جاری، ۳۵۰ هزار تن کالا از مبدأ بندرعباس به مقصد کردستان عراق با ۱۷ هزار دستگاه کامیون جابه‌جا‌ کرده است. وی افزود: مرز میلک و دوغارون نیز در ۶ ماه نخست سال جاری، ۳۱۷ هزار تن کالا با استفاده از ۱۵ هزار دستگاه کامیون از طریق بندر شهید رجایی به افغانستان جابه‌جا‌

کرده است.

مدیرکل حمل‌و‌نقل و پایانه‌های هرمزگان خاطرنشان کرد: عدم رعایت قوانین و مقررات رانندگی در جاده‌های داخلی ایران توسط رانندگان کامیون‌های حامل کالاهای ترانزیتی از جمله موضوعاتی است که باعث بروز مشکلاتی در حمل‌ونقل کالاها شده است که باید رانندگان در این رابطه توجیه شوند.

این مقام مسوول از سرمایه‌گذاران و بازرگانان کشورهای همسایه خواست تا برای برطرف شدن مشکلات احتمالی و سهولت بیشتر کار، با شرکت‌های حمل و نقل فعال در هرمزگان نیز قرارداد همکاری منعقد کنند.