مترجم: مریم رضایی کتاب‌هایی که مقامات سیاسی مطالعه می‌کنند می‌تواند بر زمانی که در دفاتر کاری‌شان می‌گذرانند، تاثیرگذار باشد. این موضوع در مورد مدیران عامل نیز صدق می‌کند. مجله Inc در یک بررسی به کتاب‌های مورد علاقه مدیران بزرگ دنیا - مانند زوکربرگ، وارن بافت، ماریسا مایر و ... - پرداخته و لیستی را تهیه کرده است. این لیست تنوع زیادی را نشان می‌دهد؛ به‌طوری‌که برخی از آنها به کتاب‌های کلاسیکی همچون «ناطور دشت» علاقه دارند و برخی دیگر کتاب‌های تخیلی مانند «بازی اندر» را ترجیح می‌دهند. تعدادی از این کتاب‌ها را در اینجا معرفی می‌کنیم.

جف بزوس (آمازون)• ساختن برای ماندن
نویسندگان: جیمز کالینز و جری پوراسpic۱
جیمز کالینز و جری پوراس، دو فارغ‌التحصیل دانشگاه استنفورد، در یک پروژه تحقیقاتی شش ساله، هجده شرکت استثنایی و بادوام را مورد مطالعه قرار داده و به‌طور مستقیم آنها را با رقبای بزرگ دیگر مقایسه کردند. آنها این شرکت‌ها را از ابتدای تاسیس‌شان ابتدا به‌عنوان استارت آپ، سپس شرکت‌های متوسط و اکنون شرکت‌های بزرگ بررسی کرده‌اند. در این کتاب نویسندگان این سوال را مطرح کرده‌اند که «چه چیزی شرکت‌های استثنایی را از شرکت‌های مشابه مجزا می‌کند و این شرکت‌های بزرگ در تاریخ خود چه فعالیت‌های مشترکی را دنبال کرده‌اند؟» این کتاب مملو از مثال‌های خاص است و چارچوب منسجمی از مفاهیم عملی دارد که برای همه مدیران و کارآفرینان در کلیه سطوح می‌تواند مفید باشد. (این کتاب به فارسی ترجمه شده و توسط انتشارات فرا به چاپ رسیده است).

استیو جابز (اپل)
• معضل نوآوران
نویسنده: کلایتون کریستنسنpic2
مایکل بلومبرگ در مورد این کتاب می‌گوید: «کلایتون کریستنسن تحلیل دقیقی از تکنولوژی در حال تحول و اهمیت آن برای موفقیت آینده شرکت‌ها ارائه می‌کند. «معضل نوآوران» یک کتاب انقلابی در کسب‌وکار است که نظام شرکتی آمریکا را متحول کرده است.»

• جمهوری افلاطون
نویسنده: سایمون بلک‌برنpic3
افلاطون شاید مهم‌ترین فیلسوف تاریخ باشد و «جمهوری» که حدود ۳۷۵ سال قبل از میلاد نوشته شده، مشهورترین اثر او است. سخنان او در مورد یک شهر کامل و ذهن کامل بنیان فرهنگ غربی را ریخته و برای بیش از دو هزار سال، سنگ بنای فلسفه غربی بوده است. سایمون بلک‌برن در این کتاب ایده‌های قضایی، اخلاقی و سیاسی افلاطون را توضیح می‌دهد. او همچنین تاثیر قابل‌توجه «جمهوری» را بررسی کرده و نشان می‌دهد چرا با وجود فیلسوف‌های مطرح قرن بیستم، تفکر غربی همچنان تحت تاثیر افلاطون است.

تیم کوک (اپل)
• رقابت در برابر زمانpic4
نویسندگان: جورج استاک و توماس هوت
جورج استاک و توماس هوت در این کتاب، زمان را یک سلاح استراتژیک و آن را معادل پول، بهره‌وری، کیفیت و حتی نوآوری می‌دانند. در این کتاب که حاصل یک تحقیق 10 ساله است، نویسندگان توضیح می‌دهند که روش مدیریت زمان شرکت‌های پیشتاز دنیا در توسعه محصولات جدید، فروش و توزیع، نشان‌دهنده قدرتمندترین منابع جدید مزیت رقابتی است. آنها در این کتاب مثال‌هایی بسیار جزئی از شرکت‌های مختلف که استراتژی‌های مبتنی بر زمان را بجا استفاده کرده‌اند، مطرح می‌کنند؛ شرکت‌هایی مانند فورد، هوندا، میکروسیستمز، فدرال اکسپرس و ....

لری الیسون (اوراکل)
• ناپلئون بناپارت
نویسنده وینسنت کرونینpic5
این کتاب بیوگرافی کاملی از ناپلئون بناپارت است. کرونین در این کتاب برخلاف سایر نویسنده‌هایی که به زندگی ناپلئون پرداخته‌اند، به حواشی نپرداخته و ناپلئون را آن گونه که هست نشان داده، نه یک قهرمان افسانه‌ای.

بیل گیتس (مایکروسافت)
• ناطور دشت
نویسنده: جی.دی سلینجرpic۶
ناطور دشت که معروف‌ترین کتاب این نویسنده است، درباره پسر نوجوانی به نام هولدن کالفیلد است که از جریان اطراف زندگی خود شکایت دارد. کالفیلد همزمان شخصیتی ساده و بسیار پیچیده دارد که هرگونه اظهارنظر نهایی را در مورد او و داستانش مشکل می‌سازد.

• فرشتگان بهتر ذات ما
نویسنده: استیون پینکرpic۷
نویسنده در این کتاب جنجالی نشان می‌دهد که با وجود اخبار بی‌پایانی که هر روز درمورد جنگ، جرم و جنایت و تروریسم می‌شنویم، خشونت در این دوره نسبت به ادوار گذشته تاریخی کاهش قابل‌توجهی یافته است. این کتاب با توصیف افسانه‌هایی در مورد خشونت ذاتی بشر و نفرین مدرنیته، ماهیت انسان، روانشناسی و تاریخ را با هم ترکیب کرده تا تصویری جالب از دنیای امروز ارائه دهد.

وارن بافت (برکشایر‌هاتاوی)
• در یک دنیای نامعلوم
نویسنده: رابرت رابینpic8
رابرت رابین هفتادمین وزیر خزانه‌داری آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری بیل کلینتون بود. او از همان زمان تا الان که رئیس کمیته اجرایی بانک سیتی‌گروپ است، شخصیتی مهم در قلب نظام مالی آمریکا محسوب می‌شود و در بلندمدت‌ترین توسعه اقتصادی تاریخ آمریکا نقشی کلیدی داشته است. او در کتاب «در یک دنیای نامعلوم»، تحلیلی دقیق از مهم‌ترین وقایع اخیر تاریخ آمریکا ارائه داده و رویکردی واضح و پایدار برای تفکر در مورد بازارها و رویارویی با ریسک‌های جدید اقتصادی جهانی مطرح می‌کند.

• باهوش‌ترین آدم‌های اتاق
نویسندگان: بتانی مک‌لین و پیتر الکیندpic9
نویسندگان این کتاب تحقیقات عمیقی درمورد رسوایی مالی شرکت انرژی آمریکایی انرون (که در سال‌های ۲۰۰۱ ورشکست اعلام شد) و افرادی که پشت آن بودند، انجام داده‌اند. این کتاب خواننده را دقیقا به گذشته انرون و جلسات خصوصی این شرکت که پشت درهای بسته انجام می‌شد، برده است. سپس روند جهش انرون را به‌عنوان یکی از برترین کسب‌وکارهای دنیا تا سقوط فاجعه‌بار آن دنبال کرده است. کتاب «باهوش‌ترین افراد اتاق» داستان طمع، تکبر و فریب است.

موهتار کنت (کوکاکولا)
• صعود پول
نویسنده: نیال فرگوسنpic۱۰
نویسنده داستان بشر را در پس ظهور نظام مالی، از پیدایش آن در بین‌النهرین باستان گرفته تا آخرین انقلاب مالی توصیف کرده است. فرگوسن در این کتاب نشان می‌دهد تاریخ مالی مهم‌ترین تاریخ زندگی انسان است و پیدایش مفاهیم اعتبار و بدهی در بدو ظهور تمدن، به اندازه نوآوری‌های تکنولوژیک در عصر امروز اهمیت داشته است. (این کتاب با عنوان برآمدن پول - تاریخ مالی جهان، به فارسی ترجمه شده و توسط انتشارات پژواک به چاپ رسیده است).

مارک زوکربرگ (فیس بوک)
• بازی اندر
نویسنده: اورسون اسکات کاردpic11
بازی اندر یک کتاب تخیلی است و در مورد حمله بیگانگان به کره زمین است که نژاد بشر را در معرض تهدید قرار می‌دهد. حکومت جهانی برای مقابله با آنها کودکان نابغه را آموزش می‌دهند که یکی از آنها نابغه‌ای به نام اندرواندر ویگین است. اندر با وجود داشتن روابط بسیار احساسی با اعضای خانواده خود، داوطلب نجات زمین می‌شود.(این کتاب به فارسی ترجمه شده و توسط انتشارات قطره به چاپ رسیده است).

• انه‌اید
نویسنده: ویرژیلpic12
منظومه حماسی ویرژیل، شاعر روم باستان که در اواخر قرن اول پیش از میلاد به زبان لاتین سروده شده و در ۱۲ جلد موجود است.

لری پیج (گوگل)
• چه اهمیتی می‌دهید که دیگران چه فکر می‌کنند؟pic13
نویسندگان: ریچارد فاینمن و رالف لیتون
ریچار فاینمن به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین فیزیکدانان قرن بیستم، تشنه ماجراجویی بود و توانایی منحصر به فردی در بیان داستان‌های زندگی خود داشت. کتاب «چه اهمیتی می‌دهید که دیگران چه فکر می‌کنند؟» آخرین میراث ادبی او بود که به همراه دوستش، رالف لیتون آن را تهیه کرد. در این کتاب داستان‌های متعدد که برخی از آنها خنده‌دار و برخی دیگر بسیار تکان‌دهنده هستند، نوشته شده است.

مگ ویتمن (HP)
• جهان مسطح استpic۱۴
نویسنده: توماس فریدمن
جوزف استیگلیتز، برنده جایزه نوبل، در نقد این کتاب نوشته بود «یکی از نشانه‌های یک کتاب خوب این است که کاری کند نگاه جدیدی به هر چیزی داشته باشید و فریدمن مطمئنا در تحقق این هدف موفق بوده است.» توماس فریدمن در این کتاب داستان‌ها و بینش‌های تازه‌ای را مطرح می‌کند تا به ما کمک کند مسطح شدن دنیا را درک کنیم. چاپ تازه این کتاب دو فصل جدید دارد که توضیح می‌دهد چگونه در یک جهان مسطح یک فعال سیاسی و کارآفرین اجتماعی باشیم. (این کتاب به فارسی ترجمه شده و توسط انتشارات هرمس به چاپ رسیده است).

ریچارد برانسون (ویرجین)pic۱۵
• گامی بلند به‌سوی آزادی
نویسنده: نلسون ماندلا
ماندلا یکی از بزرگ‌ترین رهبران سیاسی زمان ما بود؛ قهرمانی بین‌المللی که تلاش‌هایش برای مبارزه علیه نژادپرستی در آفریقای جنوبی منجر به بردن جایزه صلح نوبل و انتخاب به‌عنوان ریاست‌جمهوری این کشور شد. کتاب گامی بلند به‌سوی آزادی، یک اتوبیوگرافی است که ماندلا در آن از مبارزات، شکست‌ها، امیدها و پیروزی نهایی خود گفته است.

• استالینگراد
نویسنده: آنتونی بیورpic۱۶
تاریخ‌نگاران و منتقدان ادبی در سراسر دنیا کتاب استالینگراد آنتونی بیور را گزارشی قطعی از وحشتناک‌ترین نبرد جنگ جهانی دوم می‌دانند. در اوت 1942 ارتش هیتلر به شهر استالینگراد رسید و پس از یک محاصره پنج ماهه در نهایت روس‌ها توانستند به هر قیمتی آلمان‌ها را شکست دهند و دشمن نازی را وادار به عقب‌نشینی کنند. کتاب استالینگراد در واقع تجربه سربازان دو طرف را که در شرایطی غیرانسانی در این نبرد شرکت کردند، منتقل می‌کند. (این کتاب با عنوان «استالینگراد، آغاز پایان» ترجمه شده و توسط انتشارات نسل آفتاب به چاپ رسیده است).

ماریسا میر (یاهو)
• طراحی چیزهای هر روزهpic۱۷
نویسنده: دونالد نورمن
این کتاب تحلیلی هوشیارانه، عام و سرگرم‌کننده ارائه می‌دهد در مورد دلیل اینکه چرا برخی محصولات مشتریان را راضی می‌کنند، در حالی که برخی دیگر عامل ناامیدی آنها هستند.