سرنوشت تلخ مگان در ایران
مگان در اوج محبوبیت با مشتریان ایرانی خداحافظی کرد. هر چند توقف خط تولید مگان به‌خصوص برای مشتریانی که با پیش ثبت‌نام این خودرو فرانسوی هنوز در انتظار دریافت آن هستند، ناگهانی و دور از انتظار بود اما مسائل پشت پرده شرکت رنو پارس و سایپا مانع از ادامه تولید این خودرو در کشورمان شد. در این زمینه برخی از مسوولان شرکت رنوپارس با اشاره به بدهی شرکت‌های خودروساز ایرانی عنوان می‌کنند که به دلیل بدهی بالا قادر به تامین قطعات خودروهای تولیدی در شرکت‌های خودروساز داخلی نیستند. در حال حاضر شرکت‌های ایرانی در حدود 900 میلیون یورو به شرکت رنو بدهکارند این در حالی است که یک منبع آگاه در یکی از شرکت‌های خودروساز در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» عنوان می‌کند که بدهی خودروسازان به شرکت رنو پارس بسیار اندک است این در شرایطی است که شرکت رنو در این زمینه به دنبال بهانه‌گیری است. در هر صورت آنچه مشخص است این شرکت فرانسوی به‌رغم اینکه با مشکل نقل و انتقالات پولی به واسطه تحریم‌های بین‌المللی روبه‌روست هنوز نتوانسته طلب خود را از شرکت‌های خودروساز داخل بگیرد. در این زمینه یک دست‌اندرکار صنعت خودرو معتقد است که خودروسازان کشورمان با باز شدن فضای سیاسی کشور و همچنین علاقه‌مندی برخی از خودروسازان معتبر برای حضور در بازار ایران به دنبال تجدید قرارداد با شرکت رنو هستند تا بلکه بتوانند هم بدهی خود را به نوعی با شرایط بهتری با رنو صاف کنند و هم بتوانند امتیاز بیشتری از این شرکت بگیرند. اما سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که چرا خودروسازان داخلی به‌رغم اختلافات با شرکت رنو، قراردادهای جدیدی برای تولید خودرو با این شرکت منعقد کرده‌اند؟ به‌طور مثال هم ایران خودرو و هم سایپا قرار است که تا پایان سال خودروهایی از محصولات رنو در ایران تولید کنند بنابراین چرا تولید مگان در ایران ادامه پیدا نکرد. در این زمینه برخی از مسوولان شرکت‌های خودروساز عنوان می‌کنند که شرکت‌های خودروساز با رنو مشکل ندارند بلکه مشکل اصلی با رنو پارس است. اما شرکت رنو با رنو پارس چه تفاوتی دارد؟
رنوپارس همان شرکتی است که در قالب قرارداد پلت‌فرم مشترک X۹۰، تاسیس و قرار شد قطعات موردنیاز محصولات رنو در ایران را تامین و پشتیبانی کند. به‌عبارت بهتر، رنو پارس هم‌اکنون از یکسو مسوولیت هماهنگی همکاری‌های میان رنو با خودروسازان ایرانی را دارد و از سوی دیگر بر تولید محصولات این شرکت فرانسوی در ایران‌خودرو و پارس‌خودرو نظارت می‌کند. اما اگر بخواهیم ریشه مشکل خودروسازان داخلی با رنوپارس را دریابیم، باید حساب دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا را از یکدیگر جدا کنیم، چه آنکه هر یک از این شرکت‌ها چالش خاص خود را با رنوپارس دارند؛ هرچند در یک مساله با هم مشترک هستند و آن تامین قطعات تندر-۹۰ است اما اظهارنظرها و گله و شکایات خودروسازان ایرانی و رنوپارس گویای این نکته است که مشکل اصلی دو شرکت با رنوپارس، به تامین قطعات مربوط می‌شود، چه آنکه خودروسازان می‌گویند این شرکت نتوانسته به تعهدات خود در قبال تامین قطعات تندر-۹۰ و مگان (محصولات تولیدی رنو در ایران) تمام و کمال عمل کند. به گفته خودروسازان، طبق قرارداد فی‌مابین باید سالانه ۳۰۰ هزار دستگاه تندر-۹۰ در ایران به تولید می‌رسید (۱۵۰ هزار دستگاه توسط ایران‌خودرو و ۱۵۰ هزار دستگاه توسط پارس‌خودرو)، حال آنکه در حال حاضر روزانه تنها حدود ۶۰ دستگاه از این محصول در ایران تولید می‌شود؛ با این حساب، اگر تعداد روزهای کاری خودروسازان کشور را ۲۵۰ روز در نظر بگیریم، تولید یک سال تندر-۹۰ (در صورت تداوم شرایط فعلی و تولید روزانه ۶۰ دستگاه)، ۱۵ هزار دستگاه خواهد بود؛ یعنی یک بیستم آنچه باید طبق قرارداد تولید می‌شد. در مقابل این ادعای خودروسازان، رنوپارسی‌ها نیز دلایل خود را برای عمل نکردن به تعهدات شان دارند و حرف آنها این است که مجموعه اتفاقات پیش‌بینی نشده، ارسال قطعات به ایران‌خودرو و پارس‌خودرو را با تاخیر و مشکل همراه کرده است. آنها در این مورد دو دلیل ارائه می‌کنند: اول «مشکلات مربوط به تحریم» و دوم «بدحسابی خودروسازان». به گفته رنو پارسی‌ها، تحریم بانک مرکزی ایران از همان ابتدا کار را برای نقل و انتقال پول سخت کرد، اما این شرکت (رنوپارس) تا جایی که امکان داشت، از مانع تحریم عبور و اجازه خوابیدن خط تولید را نداد؛ حالا اما شرایط به حدی سخت شده که نمی‌توان مانند گذشته، به تامین قطعات پرداخت.
سرنوشت مگان
ظاهرا مشکلاتی که رنو پارس با شرکت سایپا داشت منجر به قطع تولید مگان در ایران شد. مگان خودرو محبوب ایرانی‌ها است، که خیلی زود با خط تولید پارس خودرو وداع کرد. اما حالا معاون فروش و بازاریابی گروه خودروسازی سایپا به مشتریانی که از پیش برای خودرو مگان پیش‌ثبت‌نام کرده بودند اعلام کرده که پیش‌خریداران مگان در صورت تمایل می‌توانند ۳ خودرو سراتو، CS۳۵ یا Eado را به عنوان خودرو جایگزین دریافت کنند. علی قادری با اشاره به اینکه ۵۵۰۰ خودرو مگان پیش فروش شده تاکید کرده که متاسفانه به دلیل عمل نکردن تعهدات از سوی شرکت رنو و تحویل ندادن قطعات، موفق به تولید این خودرو نشدیم. وی ادامه داده که از ۵۵۰۰ خریدار خودرو مگان، تعداد ۴۴۰۰ نفر تاکنون خودرو جایگزین مدنظر را دریافت کردند. معاون فروش و بازاریابی گروه خودروسازی سایپا این موضوع را مورد تاکید قرار داده که تاکنون خریداران مگان می‌توانستند باقی محصولات سایپا از جمله پراید و تیبا را به‌عنوان خودرو جایگزین دریافت کنند و از این به بعد می‌توانند از سراتو با گیربکس دنده‌ای، CS۳۵ و Eado به‌عنوان خودرو جایگزین استفاده کنند. وی در ادامه همچنین قیمت خودروهای مذکور را نیز مورد اشاره قرار داده و تاکید کرده که قیمت سراتو با گیربکس دنده‌ای ۷۰ میلیون تومان، CS۳۵ معادل ۸۳ میلیون تومان و Eado معادل ۸۰ میلیون تومان تعیین شده است. بنابراین در صورت تمایل پیش‌خریداران مگان این خودروهای جایگزین به آنها تحویل شده و مابه‌التفاوت نیز محاسبه خواهد شد.