44 پروژه گردشگری در انتظار تسهیلات

دنیای اقتصاد، اصفهان، علیرضا پویانسب: معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از هشت پروژه ملی معرفی شده استان اصفهان به بانک‌ها به ارزش ۵۴۱ هزار میلیون ریال خبر داد و گفت: حداقل یکی از این پروژه‌ها به گردشگری سلامت و آب‌گرم اختصاص دارد و ۴۴ پروژه نیز هر کدام با اعتبارات زیر ۲۰میلیارد ریال در حال اخذ تسهیلات بانکی هستند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری استان اصفهان روز گذشته با حضور معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاون مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی وزارت امور اقتصادی و دارایی، معاون صندوق توسعه ملی، رئیس کمیسیون اصل۹۰، مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شهردار اصفهان و جمعی از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران استانی و ملی برگزار و در آن فرصت‌های سرمایه‌گذاری این استان به سرمایه‌گذاران معرفی شد.

کمک حساب‌های اقماری به سرمایه‌گذاری

رحمانی موحد در این نشست گفت: با ملاحظه پیش سند توسعه اصفهان و مجموعه اسناد بخشی و فرابخشی طی برنامه پنجم توسعه، مبنای هدف‌گذاری استان، تبدیل اصفهان به کانون اصلی و برتر گردشگر فرهنگی در مقیاس جهانی و کسب رتبه نخست آسیا از نظر ثبت آثار ملی و جهانی در یونسکو و بزرگ‌ترین مرکز تولید و صادرات صنایع دستی تا پایان برنامه است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه راهبرد سازمان میراث فرهنگی برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری، افزایش مشارکت و فراخواندن سرمایه‌های بخش خصوصی و جلب مشارکت جوامع محلی در سرمایه آوری و اداره و مدیریت آنها است، اذعان کرد: اقتصاد گردشگری به درون‌زایی توسعه کمک می‌کند. وی اظهار کرد: در این خصوص سیاست سازمان در این است که سهم اقتصاد گردشگری را در اقتصاد ملی مورد توجه قرار دهد، تا حجم واقعی آن درکشور مشخص شود.

وی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مطالعات خود را در این خصوص تحت عنوان حساب‌های اقماری گردشگری شروع کرده است، عنوان کرد: فکر می‌کنم این خبر خوبی برای سرمایه‌گذاران استان در آینده‌ای نزدیک است تا سرمایه‌گذاری‌شان را با مطالعه لازم انجام دهند به‌خصوص در شرایط فعلی که نگرش فرهنگی به سرمایه و انباشت ملی سرمایه و افراد سرمایه دار تصحیح شده و جامعه بین ثروتمندان با سرمایه داران و کارآفرینان تفکیک قائل شده است.

مرتضی رحمانی موحد در ادامه چاره‌جویی ملی برای افزایش ارزآوری را از طریق ارائه خدمات گردشگری دانست و گفت: محدود شدن سرانه هزینه‌کرد گردشگران خارجی به دلایل مختلفی مانند تحریم‌های بانکی و محدود بودن کارت‌های اعتباری بین‌المللی، قدرت خرید گردشگران خارجی و همچنین سرآمد ارزی ما را کاهش می‌دهد.

وی ابراز امیدواری کرد: با بهبود شرایط بین‌المللی کشور، گشایشی در این موضوعات پدید آمده تا علاوه‌بر این امر بتوانیم از منابع مالی سازمان‌های وابسته بین‌المللی استفاده کنیم.

معاون گردشگری با اشاره به تعداد گردشگران بین‌المللی که در سال ۲۰۱۳ از مرز یک میلیارد و یکصد میلیون نفر در جهان گذشت، اظهار کرد: این افراد مجموعا بیش از یک‌هزار و ۱۵۹ میلیارد دلار هزینه کردند که بیشتر این درآمد نصیب کشور آمریکا و کشورهای اروپایی شد.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که کشور ایران در این مدت نزدیک به ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار گردشگر خارجی جذب کرده است.

قابلیت‌های اصفهان در گردشگری سلامت

به گفته معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ۶ ماه نخست امسال بیش از ۱۱۰ هزار نفر با متوسط اقامت ۲/۲ شب وارد اصفهان و در واحدهای اقامتی آن ساکن شده‌اند؛ درحالی‌که طی کل سال گذشته فقط اندکی بیش از این تعداد وارد اصفهان شده بودند.

رحمانی موحد افزود: اصفهان با ۲۰ هزار جاذبه گردشگری، ۴ اثر ثبت شده جهانی به غیر از آثار ملموس جهانی، ۱۰ هزار تخت اقامتی، هزار باغ خانه قدیمی فرهنگی و گرانمایه مذهبی، ظرفیتی بیش از اینها را در دل خود نهفته دارد.

او با اشاره به قابلیت‌های اصفهان خاطرنشان کرد: افراد علاقه‌مند به توسعه خدمات گردشگری می‌توانند در بحث گردشگری سلامت و استفاده از ظرفیت‌های توریستی کشور با قدرت بالای رقابتی و قابل توجه، منبعی برای سرمایه‌گذاری در کشور شوند.

معاون گردشگری ادامه داد: در تاریخ کشورهای توسعه یافته مشاهده می‌شود جایگاه فرهنگی سرمایه، باعث گردش و بازدهی سرمایه‌های انباشته به سود تولید ملی شده است.

رحمانی موحد موضوع مهم دیگر قابل اشاره را اهمیت تحقیقات ومطالعات عنوان و اذعان کرد: سرمایه‌گذاران و کارآفرینان باید بدانند که پایین بودن سهم تحقیقات در تولید ناخالص ملی، موجب پایین آمدن سرمایه‌گذاری و افزایش ریسک می‌شود که ادامه این فرآیند توسعه نیافتگی را به دنبال خواهد داشت.

وی یادآور شد: در این راستا سازمان گردشگری خود را به تحقیقات و انجام مطالعات کاربردی ملزم می‌داند تا بتواند با ارائه نتایج آن به مخاطبان و جامعه هدف خود، ریسک‌های سرمایه‌گذاری را در هر کدام از بخش‌های تولید، تاسیس و ساخت و ساز مراکز اقامتی کاهش دهد.

سرمایه‌گذاران، سرمایه خود را توزیع کنند

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه آمایش و ساماندهی منابع و جاذبه‌های گردشگری کشور با هدف توزیع متوازن سفر در کشور در برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دارند، عنوان کرد: این امر باعث می‌شود، تا علاوه‌بر ارتقای سطح خدمات واحدهای گردشگری، شاهد نظم و انسجام در نظام گردشگری در شهرهایی مثل اصفهان و رهایی آن از بخشی از مشکلات نظیر تراکم و هجوم بی برنامه گردشگران باشیم.

رحمانی موحد با اشاره به اینکه توزیع سفر در کشور نیازمند توزیع سرمایه و سرمایه‌گذاری در این خصوص است، گفت: باید از انباشت سرمایه و سرمایه‌گذاری گردشگری در شهرهای کلان که با روح گردشگری پایدار در تعارضند، پیشگیری کرد.

وی به دو موضوع مهمی که در آینده منشا بروز مشکلاتی برای صنعت گردشگری کشور می‌شود اشاره کرد و گفت: شهرهایی که در کانون تحسین و توجه جهان از لحاظ موقعیت گردشگری قرار دارند، باید خرده فرهنگ‌های خود را پشتیبان فرهنگ ملل بدانند؛ به‌گونه‌ای که باید فرهنگ اسلامی ایرانی و شیعی ما در جایگاه بالای خود قرار گیرد؛ اما خرده فرهنگ‌های مناطق نیز باید خود را هم سطح کنند؛ همچنین گردشگران نباید شاهد رفتارهایی باشند که تصویر آنها را مراجع توریستی جهان مخدوش کند.

وی درخصوص توجه به محیط‌زیست و حفظ منابع طبیعی و آثار طبیعت ساز که از دیگر مشکلات پیش‌روی گردشگری است، اظهار کرد: تخریب محیط‌زیست و بی‌توجهی برخی گردشگران به آن نه‌تنها روح سایر گردشگران را خراش می‌دهد؛ بلکه در استقرار تصمیمات گردشگری و خدمات‌رسانی آنها نیز مانع اساسی ایجاد می‌کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در بحث مربوط به خروج از رکود غیر تورمی، هم در مباحث مربوط به توسعه صادرات غیرنفتی و هم در اجرای مدل‌های اقتصاد مقاومتی و همچنین در هدف‌گذاری‌های کمی و سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصاد کشور، نقش گردشگری را پررنگ خواهیم ساخت که این امر منوط به مشارکت بخش خصوصی است.

از موقعیت استفاده کنیم

استاندار اصفهان نیز در این نشست گفت: موضوع گردشگری از دیرباز به منزله رویکرد مهم و جهان‌شمول بر تار و پود حیات فرهنگی، تاریخی، سیاسی و اقتصادی جوامع بشری نقش‌آفرین بوده؛ تا جایی که امروزه اهمیت و تاثیر بیش از پیش خود را در بهبود و تحکیم روابط کشورها، ملت‌ها و اقوام مختلف در راستای همزیستی مسالمت‌آمیز جهان آشکار ساخته است. رسول زرگرپور اضافه کرد: از این رو این فرآیند در گذرگاه توسعه فراگیرش به مرزهایی نوین رسیده که نقش‌پردازی در عرصه‌های مختلف ازجمله عرصه فرهنگی و کارکردهای مختلف دیپلماسی به‌ویژه دیپلماسی فرهنگی را می‌توان از چشم‌اندازها و دستاوردهای مهم آن به حساب آورد.

وی خاطرنشان کرد: امروزه بسیاری از کشورهای جهان با پیشینه و آثار تاریخی غیرقابل مقایسه با ایران و به‌طور مشخص استان اصفهان موفق شده‌اند قسمت عمده هزینه‌های اداره کشورشان را از صنعت گردشگری تامین کنند.

در این مقطع که شرایط ناامنی در کشورهای منطقه ازجمله سوریه، عراق و مصر اتفاق افتاده است، صنعت گردشگری را از دست داده‌اند می‌طلبد از این موقعیت استثنایی استفاده کرد و جایگاه واقعی و حقیقی بخش گردشگری را ارتقا دهیم.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، این همایش یک‌روزه در غیاب معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد.