مهدیس مدنی کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی توریسم هر ساله قریب به ۵ میلیون نفر از شهر استراتفورد در انگلستان دیدن می‌کنند. استراتفورد در نزدیکی دومین شهر بزرگ انگلستان، بیرمنگام قرار گرفته است، اما دلیل این استقبال شگرف از شهری در کناره رود آون چیست؟ بی‌شک بازدید از محل تولد «سخن سرای آون» برای آنان که با آثار او آشنایی دارند سفری است بس شیرین و دلپذیر. ویلیام شکسپیر، شاعر و نمایشنامه نویس انگلیسی سال ۱۵۶۴ در این شهر به دنیا آمد و از آن زمان شهرتش با محل تولدش پیوند خورد یا شاید بهتر است بگوییم آون در استراتفورد به واسطه شهرت آثار جاودان شکسپیر این روزها میزبان سیل گردشگران از سراسر دنیا شده است. خانه شکسپیر (آخرین مکانی که او در آن ‌زیسته)، کلیسای ترینیتی مقدس (جایی که او در آنجا غسل تعمید داده و دفن شده)، خانه مادر و دخترش، کلبه همسرش و تئاتر سلطنتی شکسپیر همگی از مکان‌های مورد بازدید گردشگران در این شهر می‌باشند. قطعا جوش و خروش «آون» در کنار بهار و پاییز دل‌انگیز جنوب انگلستان در طغیان احساسات و طبع شاعرانه شکسپیر بی‌تاثیر نبوده است. تاثیری که کنجکاوی هر ادیب و هنرشناسی را برمی‌انگیزد تا به‌خاطر کشف آب، خاک و هوایی که الهام‌بخش خالق آن شاهکارها بوده است کیلومترها سفر کند. این کنجکاوی گاهی تنها دلیل سفر به دوردست است. سفری برای دیدار از خانه، کاشانه و دیار قهرمانی از یک فیلم یا رمان، دیدار از محلی که قاب تصاویر ضبط شده و وصف شده در فیلم یا کتاب مورد علاقه ما در آنجا نقش بسته، محلی از یک وداع یا پیوند، جنگ یا صلحی که واژه‌های شاعران را در لحظه‌ای از زمان ربوده و با ترانه و موسیقی داستان‌ها و افسانه‌ها جاودان کرده است.

جنگل شروود در ناتینگهام شایر محلی که رابین هود به دادخواهی از ضعفا برخاست، جزایر پرنس ادوارد خانه

«آن شرلی»، لوکیشن ضبط فیلم ارباب حلقه‌ها در نیوزیلند، افسانه «لورلای» در کناره رود راین و بسیاری مکان‌های دیگر در اقصی نقاط دنیا الهام بخش و بستر خلق آثاری بوده‌اندکه خاطره و تاثیر آنها تا حدی است که هر ساله میلیون‌ها گردشگر از چهار سوی جهان را به خود فرا می‌خوانند.

شاخه‌ای از گردشگری که به‌واسطه سفر به‌منظور بازدید از چنین مکان‌هایی به‌وجود آمده است یا Location vacation از شروع تا انتها بر محور افراد و مکان‌های مرتبط با آنها می‌گردد. نویسندگان، شاعران، آهنگسازان و موسیقیدانان، فیلمسازان و همه قهرمانان و داستان‌هایی که آنان خلق می‌کنند به همراه خانه‌ها، قلعه‌ها و طبیعتی که آن داستان‌ها را جان بخشیده‌اند، موضوع گردشگری در این حوزه است. حوزه‌ای که ایران نیز در آن پتانسیل بسیاری دارد، اما تا تبدیل شدن همه این پتانسیل‌ها به جاذبه‌ای نام آشنا برای گردشگران، راه درازی در پیش است.